Bevezetés a megismeréstudományba

Elõadó: Kampis György

1997 õszi félév

Tematika

    1. A kognitív tudomány bemutatása. Mi az intelligencia? Mérhetõsége, problémái. Intelligenciadefiníciók. Az AI és a kogsci kapcsolata. Állati és emberi intelligencia. Genetikai és neurális memória. Idõskálák. Érzékelés, környezet modellezése és evolúció (von Uexküll). Evolúciós ismeretelmélet.

    2. A kognitív tudomány kezdetei. Behaviorizmus (J. Watson), Hixon Szimpozium 1948, MIT Információelmélet Szimpózium 1956. K. Lashley, G. Miller, N. Chomsky, H. Simon és A. Newell. Szimbolikus funkcionalizmus.

    3. Johnson Laird és a mentális modellek. A logikus gondolkodás és a következtetés modellezése. Mentális medellek és mentális logikák (J. Piaget). A formális logika paradoxonjai: és/vagy, kondicionális. Szillogizmusok kiértékelése: formális (logikai), grafikus (Venn-diagramok, Euler-körök) és modell alapú. Tévesztések magyarázata, formahatás. Nem logikai relációk (pl körben ülök esetén a "balra" viszony következményei). "Lehetséges világok", Kripke, modális logika.

    4. Frame-ek a kognitív tudományban. Minsky és Papert. Percepció, emlékezet, és rekonstrukció összefüggése. Struktúrált rerezentáció, összetartozó egységek. A frame ek mint a tudásreprezentáció és a modellezés eszközei. Tulajdonságaik, alapmüveletek, öröklödés. Információcsere frame ek között. Frame-ek mint következtetési eszközök. Forgatókönyvek és fogalmi függõségi hálók (Shank). Naív fizika, kvalitatív folyamatelmélet. A 'frame problem' és két oldala: hatékonysági és definíciós problémák. A 'majom és banán' probléma, változó világok.

    5. Beszélgetéselmélet. A Turing teszt. Loebner Prize. Pask és a Conversation Theory. Beszédaktus elmélet, lokúció és illokúció. Szigorú beszélgetés. Emlékezés mint levezetés, intelligens viselkedés mint beszélgetés. Példa: tanár diák. A beszélgetés két szintje. Iteráció. Aktív és passzív beszélgetés (ELIZA, RACTER, dialógus pgm ok). Megértés definíciója. D és L partíciója, a beszélgetés diagramja. Konvergencia, stabil koncept kialakulása.

    6. Konnekcionizmus. A szubszimbólikus gondolkodásmód: alulról felfelé haladó ábrázolás (pl. TV-kép), kétszintü rendszer (pixel és kép). Sejtautomaták müködési elve. Ideghálózatok. A kapcsolati hálózat definíciója: formális neuronok, súlyozott konnekciók és tanulási szabályok. Architektúrák: elörecsatolt és interaktív hálózatok. Aktiválási szabályok: küszöblogikás, lineáris, logisztikus. Tanulási szabály: Hebb (autoasszociáció), Widrow-Hoff (delta-rule), backpropagation. Hopfield-modell, Boltzmann-gép, szimulált lágyítás. Az utazó ügynök probléma megoldása: hálózat, kódolás, energiafüggvény. Pszichológiai jelentõsége, pszichoneurális identitás.

    7. Problémamegoldás és felismerés. RTM és HTM. A mágikus 7 es szám. Értelmes egységek, felismerési kísérletek. A feldolgozás egysége: a séma. Sématípusok és méret-invarianciájuk. Sakkjátszmák: állások rekonstrukciója. Alsó becslés, realisztikus becslés sémaszámra. Amatõr, mesterjelölt, mester, nagymester. A becslés általánosítása más területekre: nyelv, hétköznapi élet, szakmák. Logika és intuíció. Kognitív tudomány és mesterséges intelligencia.

    8. Kitekintés: Természetes és mesterséges értelem. Mit csinál könnyen az ember, mit a gép. Problémák megfogalmazása, kognitív feldolgozásuk. Többféle racionalitás. Kreativitás. Érzékelés és észlelés, memória. Perceptuális konstansok, alak (Gestalt-) érzékelés. Illúziók. Ajánlott irodalom a "Bevezetés a megismeréstudományba" c. tantárgyhoz

    (A vizsgán csak az órán elhangzottakat kérem számon, az alábbi lista az érdeklõdõ hallgató számára készült.)

Irodalom

    I. WWW megismeréstudományi home page

    II. Általános mûvek és szöveggyûjtemények

      Hofstadter, D.J. 1979: Gödel, Escher, Bach, Basic Books, New York.

      D.R. Hofstadter and D.C. Dennett (eds.) 1981: The Mind's I, Basic Books, New York.

      H. Gardner 1985: The Mind's New Science, Basic Books, New York.

      M.A. Boden 1987: Artificial Intelligence and Natural Man, MIT Press, Cambridge, Mass.

      R. Born (ed.) 1987: Artificial Intelligence: The Case Against, Croom Helm, London.

      M.A. Boden 1988: Computer Models of Mind, Cambridge University Press, Cambridge.

      M.A. Boden (ed.) 1990: The Philosophy of Artificial Intelligence, Oxford University Press, Oxford.

      W.G. Lycan (ed.) 1990: Mind and Cognition, Blackwell, New York.

      D.M. Rosenthal (ed.) 1991: The Nature of Mind, Oxford University Press, Oxford.

      C. and G. MacDonald (eds.) 1995: Connectionism, Debates on Psychological Explanation, Basil Blackwell, New York.

    II. Speciális témák

      Anderson, J.A. and Rosenfeld, E. (eds.) 1988: Neurocomputing, MIT Press, Cambridge, Mass.

      Bateson, G. 1972: Steps To an Ecology of Mind, Ballantine, New York.

      Campbell, J. 1990: The Improbable Machine, Simon & Schuster, New York.

      Clark, A.C. 1995: A gondolkodás építõkövei, Osiris, Budapest, megjelenés alatt.

      Csányi, V. 1989: Evolúciós rendszerek, Gondolat, Bp.

      Dennett, D.C. 1991: Consciusness Explained, Penguin, New York.

      Johnson-Laird, P. 1988: The Computer and the Mind, Harvard UP, Cambridge.

      Kampis, G. 1990: Self-Modifying Systems in Biology and Cognitive Science: A New Framework for Dynamics, Information and Complexity, Pergamon, Oxford-New York.

      Koestler, A. 1967: The Ghost in the Machine, Hutchinson, London.

      Maturana, H.R. and Varela, F.J. 1988: The Tree of Knowledge, Shambhala, Boston.

      Mérõ, L. 1989: Észjárások, Akadémiai, Bp.

      Minsky, M. 1985: The Society of Mind, Simon and Schuster, New York.

      Penrose, R. 1989: The Emperor's New Mind, Oxford UP, Oxford.

      Thagard, P. 1988: Computational Philosophy of Science, MIT Press, Cambridge.

      Varela, F.J., Thompson, E. and Rosch, E. 1992: The Embodied Mind, MIT Press, Cambridge, Mass.

      Watzlawick, P. (ed.) 1985: Die Erfundene Wirklichkeit, Piper, München.

      Watzlawick, P., et al. 1990: Változás, Gondolat, Bp.

Vissza