Arisztotelész: Physika. VIII. könyv (részletek)
4. fejezet
[254b7] A mozgatók és a mozgók némelyike mármost járulékosan mozgat és
mozog, mások pedig önmaguknál fogva. Járulékosan jelesül egyrészt azok,
amelyek pusztán csak ott vannak a mozgatókban illetve a mozgókban, másrészt
amelyeknek csupán egy részletük [mozgat vagy mozog], önmaguknál fogva pedig
egyfelől azok, amelyek nem pusztán csak ott vannak a mozgatóban illetve
a mozgóban, másfelől azok, amelyeknek nem valamely részlete mozgat vagy
mozog.
[254b12] Az önmaguknál fogva mozgók közül olyik önmagától, olyik meg
mástól [mozog], továbbá némelyek természetesen, mások viszont kényszertől
illetve természetük ellenére [mozognak].
[254b14] Természetesen mozog egyfelől az, ami saját magától mozog,
például mindegyik állat. Az állat ugyanis saját magától mozog, azok [a
létezők] pedig, amelyek mozgásának forrása saját magukban van, állításunk
szerint természetesen mozognak. Ezért az állat egészében véve természetesen
mozgatja saját magát, de már a teste mozoghat mind természetesen, mind
természete ellenére: a különbség egyrészt abból adódik, hogy éppen milyen
mozgásra tesz szert a mozgó [test], másrészt abból, hogy melyik elemi test
az alkotórésze. Másfelől a mástól mozgó [testek] közül némelyek [megint
csak] természetesen mozognak, mások viszont természetük ellenére. Természetük
ellenére mozognak például a földtartalmú létezők fölfelé és a tűz lefelé.
Ezenkívül az állatok testrészei gyakran mozognak természetük ellenére,
[természetes] helyzetüktől és mozgásuk jellegétől [tropos] eltérő módon.
[254b24] Mármost az kétségtelenül világos, hogy a természetük ellenére
mozgók körében előfordul az az eset, hogy a mozgó mástól mozog, mivel mozgása
nyilvánvalóan mástól ered.
[254b27] A természetük ellenére mozgók csoportja után következnek [világosság
dolgában] a természetesen mozgó létezők közül azok, amelyek saját maguktól
mozognak, például az állatok. Mert az nyilvánvaló, hogy valamitől mozognak,
ám miként kell elválasztani bennük a mozgatót és a mozgót, hiszen az állatok
körében is, csakúgy, mint a hajók és a nem természetes úton alkotott létezők
körében, úgy tetszik, elválik egymástól a mozgató és a mozgó, és ebben
az értelemben mozgatja saját magát az egész.
[254b33] A legnagyobb nehézséget az imént tett megkülönböztetés megmaradó
tagja jelenti. A mástól mozgó [létezők] közül ugyanis némelyekről azt állítottuk,
hogy természetük ellenére mozognak, másokat pedig nincs más hátra, mint
velük szembeállítani, tekintve, hogy természetesen mozognak.
[255a1] És pontosan ez utóbbi [testek] támasztanak nehézséget azzal
kapcsolatban, hogy mitől is mozognak, például a könnyű és a nehéz létezők.
Ezek ugyanis a [természetükkel] ellenkező helyekre kényszertől, saját [természetes]
helyükre viszont — a könnyű fölfelé, a súlyos lefelé — természetesen mozognak.
De az már nem világos, hogy amikor természetük ellenére mozognak, akkor
mitől is mozognak.
[255a5] Lehetetlenség ugyanis azt állítani, hogy saját maguktól [mozognak],
ez tudniillik az élet jellemzője és az eleven lények sajátja; ebben az
esetben azután arra is képesek volnának, hogy maguktól megálljanak. Például
arra gondolok, hogy ha valami saját maga az oka annak, hogy sétál, akkor
annak is ő maga az oka, ha nem sétál. Következésképp, ha a tűznek hatalmában
állna a fölfelé irányuló helyváltoztatás, akkor nyilvánvalóan hatalmában
állna az is, hogy lefelé [mozduljon el]. Ha pedig ezek a dolgok önmagukat
mozgatnák, akkor [azt is ésszerűtlen volna föltennünk], hogy mindössze
egyetlen [fajta] mozgással mozogjanak saját maguktól.
(...)
[255b29] Világos tehát, hogy ezek közül [az elemi testek közül] egyik
sem mozgatja saját magát, mindazáltal tartalmaznak mozgásforrást, nem arra,
hogy mozgassanak, sem nem arra, hogy hatást tegyenek, hanem arra, hogy
hatást szenvedjenek el. Hogyha tehát minden mozgó [test] vagy természetesen,
vagy természete ellenére illetve kényszer hatására mozog, és hogyha mind
a kényszer hatására, mind a természetük ellenére [mozgó testek] mindnyájan
valamitől, méghozzá mástól mozognak, hogyha továbbá a természetesen mozgó
[testek] közül mind az önmaguktól, mind a nem önmaguktól mozgók megint
csak valamitől mozognak — hiszen például a könnyű és a súlyos [testek]
[256a1] vagy attól [mozognak], ami létrehozta és könnyűnek vagy súlyosnak
alkotta meg [őket], vagy pedig attól, ami a gátjaikat és az akadályaikat
megsemmisítette —, akkor mindaz, ami mozog, alighanem valamitől mozog.
5. fejezet
[256a4] Ennek pedig két módja van: vagy nem magának a mozgatónak, hanem
másnak a révén [mozog], tudniillik annak a révén, ami a mozgatót mozgatja,
vagy pedig magának a [mozgatónak a] révén. És a mozgató vagy a [mozgatottak
láncolatának] legszélső tagja után elsőnek következő tag [a mozgatók láncolatában],
vagy pedig több tag közvetítésével [történik a mozgatás] — például a követ
a bot mozgatja, a botot meg az ember mozgatta kéz mozgatja, az ember azonban
már nem [úgy mozog], hogy más mozgatná őt.
[256a8] Állításunk szerint mindkettő mozgat, mind az utolsó, mind az
első tagja a mozgatók láncolatának45, bár az első tag inkább, hiszen ez
mozgatja [a mozgatók láncolatában] az utolsó tagot, megfordítva azonban
az utolsó nem mozgatja az első tagot, vagyis az első tag nélkül az utolsó
tag nem mozgathat, az első ellenben az utolsó nélkül igen: a bot például
nem mozgathat, ha azt az ember nem mozgatja.
[256a13] Hogyha mármost mindaz, ami mozog, szükségképp olyan valamitől
mozog, amely maga is vagy mástól mozog vagy nem, továbbá ha az, amitől
mozog, mástól mozog, akkor szükségszerű, hogy legyen egy első mozgató,
amely nem [mozog] mástól. Amennyiben továbbá az első [mozgató] ilyen, annyiban
nem szükséges [további] másik [mozgató]. Lehetetlenség ugyanis, hogy a
végtelenbe menjen ama tagok láncolata, amelyek mozgatnak és [ugyanakkor]
maguk mástól mozognak, a végtelen sok tag között ugyanis nem volna első
tag.
[256a18] Mármost ha mindaz, ami mozog, valamitől mozog, ám az első
mozgató mozog ugyan, de nem mástól, akkor szükségszerű, hogy [az első mozgató]
önmaga hozza mozgásba saját magát.
[256a21] Ugyanehhez a belátáshoz a következőképp is eljuthatunk. Mindaz,
ami mozgat, valamit és valamivel mozgat. Vagy magában mozgat ugyanis a
mozgató, vagy pedig mással. Például az ember vagy [közvetlenül] maga mozgat,
vagy bottal [mozgat], és a szél vagy maga dönt le, vagy az a kő [dönt le],
amelyet [a szél] útjára engedett. Lehetetlenség azonban, hogy a közvetítő
mozgató [to hói kinei] úgy mozgasson, hogy nincs jelen egy őt saját magában
[hautói] mozgató [tag]. Ám ha [egy mozgató] saját magában [vagyis közvetlenül]
mozgat, akkor nem szükséges, hogy létezzék más, amivel mozgat; amennyiben
mégis léteznék más, amivel mozgat, annyiban létezik valami, ami nem valami
[más közvetítésével], hanem magában mozgat, máskülönben [a mozgatók láncolata]
a végtelenbe futna.
(...)
9. fejezet
[265a13] Nyilvánvaló mármost, hogy a helyváltoztatások közül a körmozgás
az első. Minden helyváltoztatás tudniillik — amint azt korábban is elmondtuk
— vagy körben, vagy egyenes mentén vagy vegyesen [történik]. Az utoljára
említetthez képest pedig az első kettő szükségképp elsődlegesebb, az ugyanis
e kettő összetételéből lett.
[265a16] Az egyenes vonalúnál pedig elsődlegesebb a körmozgás, hiszen
inkább [ezt jellemzi az, hogy] egyszerű és teljes. Egyenesen nem lehet
ugyanis végtelenül helyváltoztatást végezni, ebben az értelemben vett végtelen
tudniillik nem létezik. Ám még hogyha léteznék is, [így] akkor sem mozoghatna
semmi, mert ami lehetetlenség, az nem történik meg, márpedig végtelen egyenesen
lehetetlen keresztülhaladni. A véges egyenes mentén történő mozgás pedig
egyrészt amennyiben visszafordul, annyiban összetett, vagyis két mozgás,
másrészt amennyiben nem fordul vissza, annyiban nem teljes és véget ér
[vagyis megszűnik] [ftharté], csakhogy egyrészt a teljes a nem teljesnél,
másrészt az, ami nem szűnik meg, annál, ami megszűnik, mind természet szerint,
mind leírás szerint, mind időben elsődlegesebb.
[265a24] Továbbá az [a mozgás], amelynek megvan a lehetősége arra,
hogy örök legyen, elsődlegesebb annál, amelyiknek nincs lehetősége erre.
Márpedig a körmozgásnak megvan a lehetősége arra, hogy örök legyen, ellenben
a többi helyváltoztatásnak nincs meg, sőt egyetlen más mozgásnak sem, hiszen
[mindegyikük esetében] nyugvásnak kell bekövetkeznie, ám ha beáll a nyugvás,
akkor a mozgás már meg is szűnt.
[265a27] Következtetésünk eredményét, mely szerint a körben forgó,
nem pedig az egyenes mentén haladó [mozgás] az egyetlen és a folytonos,
könnyű belátni. Hiszen az egyenes mentén haladó [mozgásnak] mind a kezdete,
mind a vége, mind a közepe meghatározott és mindezt saját magában tartalmazza,
következésképp van [olyan pont], ahonnan a mozgó elindul, és van [olyan],
ahol [mozgása] véget ér majd, a végpontoknál ugyanis — akár az „ahonnan”,
akár az „ahol” értelmében vesszük — minden nyugvásban van. A körben forgó
mozgásnak ezzel szemben meghatározhatatlan [az eleje, a közepe és a vége],
hiszen a körvonal pontjai közül miért volna bármelyik is inkább végpont
[mint a többi]? Minden egyes pontja tudniillik ugyanúgy kezdet is, közép
is, vég is, következésképp [a körben forgó mozgás] egyrészt mindig, [265b1]
másrészt sohasem tart az elején illetve a végén.
[265b1] Ezért habár mozog, mégis bizonyos értelemben nyugszik is a
[körben forgó] gömb, ugyanazon a helyen tartózkodik ugyanis. Ennek az a
magyarázata, hogy ez [előbbi leírások] a középpontot illetik meg, [a középpont]
tudniillik a kezdete is, a közepe is és a vége is a [bejárt] kiterjedésnek,
következésképp — annálfogva, hogy ez [a középpont] a körvonalon kívül esik
— nincs [olyan hely], ahol a helyváltoztatást végző [test], miután útját
megtette, nyugvásban lehetne, hiszen mindig valamilyen köztes [ponton]
végzi éppen a helyváltoztatást, ám végső [ponthoz] sosem [érkezik]. Emiatt
tehát ez [a középpont ott] marad [ahol mindig is volt], az egész [körben
forgó gömb pedig] egy bizonyos értelemben mindig nyugvásban van, más értelemben
folytonosan mozog.
[265b8] Kölcsönösen egymásból következő [antisztrofósz] eredményhez
jutottunk: egyfelől tudniillik, minthogy a körmozgás a mozgások mértéke,
ezért szükségképp ő az első — az elsővel mérünk ugyanis mindent —, másfelől
minthogy az első, ezért [a körmozgás] a többi mozgás mértéke.
[265b11] Továbbá egyedül a körmozgás lehet egyenletes [homalé]. Egyenes
mentén ugyanis egyenetlen az a mód, ahogyan a kezdőpontból kiindulva és
ahogyan a végponthoz érkezve mozognak [a testek]. Amennyivel messzebb távolodott
el ugyanis nyugvó [helyzetétől], annyival gyorsabban mozog minden test.
A kör[mozgás] ellenben az egyedüli, amelynek mind a kezdete, mind a vége
természettől fogva nem benne, hanem rajta kívül van.
[265b17] Akik továbbá valaha is említést tettek a mozgásról, mindnyájan
elismerik, hogy a helyváltoztató mozgás az első a mozgások közül, olyan
mozgatóknak tulajdonítják ugyanis a mozgás okait, amelyek ilyen mozgást
ébresztenek. A szétválasztás és az összetevés ugyanis nem mások, mint hely
szerint [történő] mozgások, így mozgat továbbá a szeretet és a viszály
— hiszen az egyik szétválaszt, a másik összetesz —, Anaxagorasz állítása
szerint továbbá az ész, amely elsőnek mozgat, szintén szétválaszt.
[265b23] De ugyanígy [gondolkodnak] azok is, akik semmi efféle okot
nem állapítanak meg, annálfogva, hogy állításuk szerint az üresség mozog;
ők is azt állítják ugyanis, hogy a természet a hely szerint történő mozgással
mozog, hiszen az üresség miatt [föllépő] mozgás bizonyos értelemben térben
történik. Nézetük szerint továbbá a többi [mozgás] közül egy sincs jelen
az első [létezőkben], az ezekből [összetett létezőkben] azonban már igen.
Amikor ugyanis a tovább már nem bontható testek összetevődnek illetve szétválnak,
akkor állításuk szerint növekedés illetve csökkenés és másmilyenné-válás
történik.
[265b30] Ugyanezen a módon [gondolkodnak] azután azok is, akik a keletkezést
és a pusztulást a sűrűsödés illetve a ritkulás útján állítják elő, hiszen
összetevéssel és szétválasztással rendezik el a szóban forgó [keletkező
és pusztuló] dolgokat.
[265b32] Rajtuk kívül [így gondolkodnak] még azok, akik a lelket tartják
a mozgás okának, a mozgó [testek] oka állításuk szerint az, ami saját magát
mozgatja, márpedig az állat illetve minden [266a1] élőlény hely szerinti
mozgást ébresztve mozgatja önmagát.
[266a1] Mi is azt állítjuk, hogy — [a mozgást] a szó szoros értelemben
véve [küriósz] — egyedül a hely szerint mozgó [létező] mozog, ám amennyiben
egyfelől nyugvásban van ugyanazon a helyen, másfelől növekszik vagy csökken
vagy éppen másmilyenné-válás történik vele, annyiban bizonyos értelemben
mozog, de azt nem mondjuk [róla], hogy egyáltalában véve mozogna.
[266a6] Elmondtuk tehát azt, hogy mozgás mindig volt és minden időben
lesz, és azt, hogy mi az örök mozgás forrása, továbbá azt, hogy melyik
az első mozgás és melyik az az egyedüli mozgás, amelyik örök lehet, az
első mozgatóval kapcsolatban pedig azt, hogy mozdulatlan.
Fordította: Bognár László
A teljes VIII. könyv megtalálható, kommentárokkal és jegyzetekkel együtt:
http://www.c3.hu/~mfsz/MFSZ_0013/Bogn.htm