Evolúciós pszichológia: alapozó
kurzus*
Leda Cosmides és John Tooby
Bevezetés
Az evolúciós pszichológia
kutatásainak célja az emberi elme szerkezetének felderítése és megértése; olyan
megközelítés a pszichológián belül, amely az evolúciós biológiai ismereteket és
elveket az emberi elme szerkezetének kutatásában hasznosítja. Nem kutatási
terület: gondolkodásmód, amelyet a
pszichológia bármely területén alkalmazhatunk.
E nézet szerint az elme olyan információfeldolgozó eszközök összessége, amelyeket a természetes
kiválasztódás a vadászó-gyűjtögető őseink előtt álló
adaptációs problémák megoldására tervezett. Az agy, elme és viselkedés e
szemlélete megváltoztatja a régi témák megközelítési módját, és új utakat is
nyit. Fejezetünk a mozgatóelveket és fogalmakat bemutató alapozó kurzus.
Az elme megrontása: Az evolúciós
pszichológia múltja és jelene
William James termékenyítő
hatású könyvében, a Principles of
Psychologyban (1890) sokat beszélt az “ösztönökről”. Ezzel a
kifejezéssel (nagyjából) olyan specializált neurális áramkörökre utalt,
amelyekkel a faj minden egyede rendelkezik, és amelyek a faj evolúciós
történetének termékei. Összességében ezek az áramkörök alkotják azt, amit (a mi
fajunk esetében) “emberi természet”-nek nevezünk.
Elterjedt
nézet volt (és még mindig az), hogy az állatokat az “ösztöneik” vezérlik, míg
az ember elvesztette ösztöneit, és az “esze” irányítja; intelligánciák ezért
sokkal rugalmasabb. William James ennek az ellenkezőjét vallotta. Azt
állította, hogy az emberi viselkedés azért rugalmasabb, mert több ösztönnel rendelkezünk, mint az állatok, s nem azért, mert
kevesebbel. Ezekre az ösztönökre azonban általában fel sem figyelünk, mert az
információt erőfeszítés nélkül és automatikusan dolgozzák fel.
Gondolkodásunkat olyan erősen strukturálják, hogy a “normális” viselkedést
természetesnek vesszük, nem is érzékeljük, hogy magyarázatra szorul. Ez az
“ösztönvakság” nehezíti meg a pszichológia tanulmányozását. A probléma
leküzdésére James azt javasolta, hogy “tüntessük fel a természetest különleges
színben”.
Nézetünk
szerint William Jamesnek igaza volt az evolúciós pszichológiával kapcsolatban.
Ha a természetest különlegesnek tüntetjük fel, az természetellenes – olyasfajta
nyakatekert szemléletmódot igényel, amilyennel például Gary Larson képregényeiben
találkozunk. Ez a szemléletmód azonban alapvető fontosságú az evolúciós
pszichológiában. Sok pszichológus kerüli a természetes képességek
tanulmányozását: a kognitív pszichológusok rengeteg időt töltenek nehéz
problémák – matematikatanulás vagy sakkozás – megoldásának vizsgálatával, de
keveset foglalkoznak olyan feladatokkal, amelyek számunkra könnyűek.
Hétköznapi képességeinket – azt, hogy látunk, beszélünk, valakit szépnek
találunk, viszonzunk egy szívességet, félünk a betegségtől, szerelmesek
leszünk – pusztán azért tekinthetjük természetesnek, mert egy óriási és heterogén komputációs eszköztár támogatja és
szabályozza őket. A gépezet olyan olajozottan működik, hogy létezését
észre sem vesszük: mindannyian ösztönvakságban szenvedünk. Ez az ösztönvakság
az oka annak, hogy a pszichológusok eddig nem fordítottak figyelmet az elme
legérdekesebb eszközeinek tanulmányozására.
Az evolúciós
megközelítés erős lencse, amely korrigálja az ösztönvakságot.
Lehetővé teszi, hogy felismerjük, milyen természetes képességek léteznek;
jelzi, hogy az elme e képességek gyűjteménye, és felépítésükre vonatkozóan
pozitív elméleteket javasol. Einstein egyszer megjegyezte: “Elméletünk
meghatározza, hogy mit figyelhetünk meg”. Az evolúciós beállítódás azért hasznos
az elmét – ezt a fantasztikus komplexitású biológiai rendszert – tanulmányozó
pszichológusok számára, mert ennek köszönhetően láthatóvá válnak az elme
felépítésének körvonalai. Az adaptációs problémákra kidolgozott elméletek
irányíthatják a kognitív programokra vonatkozó kutatásokat; a kognitív
programokról szerzett tudásunk alapján pedig vizsgálhatjuk e programok idegi
alapjait (lásd 1. ábra).
Adaptációs
probléma
__
Kognitív
program
__
Neurofiziológiai
alapok
1.
ábra: A magyarázat három egymást kiegészítő szintje az
evolúciós pszichológiában. Következtetéseket (melyeket nyilak jelölnek) egyik
szintről a másikra vonatkozóan tehetünk.
A Sztenderd Társadalomtudományi
Modell
Don Symons kollégánk
szereti azt mondani, hogy addig nem érthetjük meg, mit mond egy ember, amíg nem
tudjuk, kivel beszélget. Az
evolúciós pszichológusok nagy része az evolúciós biológiát az elme
tanulmányozására alkalmazva konfliktusba került az elme szerkezetére vonatkozó,
jóval Darwin előtt megjelenő hagyományos nézettel. Ez a nézet nem
csupán történelmi ereklye: több mint egy évszázaddal Darwin és William James
írásai után még mindig óriási befolyással bír.
A filozófusok
és természettudósok között, Darwin előtt és után is, az volt az
általánosan vallott nézet, hogy az emberi elme egy üres palatáblára hasonlít,
amely gyakorlatilag mindenféle tartalomtól mentes mindaddig, amíg a tapasztalat
tele nem írja azt. Aquinói Szent
Tamás szerint nincsen semmi az értelemben, ami ne lett volna előbb már meg
az érzékekben. Ebben a szellemben a brit empiristák és követőik alaposan
kidolgozott elméleteket alkottak arra nézve, hogy a tapasztalat, amelyet egy
csokornyi velünk született mentális folyamat tagol, hogyan ír tartalmat a
mentális palatáblára.
Az évek során
az emberi elme szerkezetére használt technikai metaforát mindig felfrissítették
– az üres palatáblától a kapcsolótáblán át az általános célú számítógépig –, de
az empirista nézet központi célja ugyanaz maradt. Uralkodó, megcsontosodott
nézetté vált az antropológia, szociológia és pszichológia legtöbb kutatási
területének főáramában. E konzervatív nézet szerint az elme evolúciósan
kialakult szerkezete néhány általános célú tartalomfüggetlen mechanizmusból
áll; ilyen lehet például “tanulás”, “induktív következtetés”, “intelligencia”,
“utánzás”, “racionalitás”, “a kultúra létrehozására való képesség”.
Ebben a
megközelítésben ugyanazok a mechanizmusok határozzák meg, hogyan sajátítjuk el
a nyelvet, hogyan tanuljuk meg felismerni az érzelemkifejezéseket, hogyan
sajátítunk el bizonyos, barátainkra és a kölcsönösségre vonatkozó elképzeléseket
és attitűdöket – az észlelés kivételével mindent. Ez azért van így, mert a
gondolkodást, nyelvet és emlékezést irányító folyamatokról feltételezik, hogy
egységesen, változatlan elvek szerint működnek, függetlenül az érintett
tartalomtól vagy területtől. (Ennélfogva tartalomfüggetlen vagy területáltalános
mechanizmusokként szokták őket jellemezni.) Az ilyen mechanizmusok a
definíció szerint nem rendelkeznek semmiféle beépített tartalommal, és nincs
olyan vonásuk, amely bizonyos típusú tartalmak feldolgozására vagy
létrehozására specializálódott volna. E hipotetikus mentális mechanizmusoknak
nincsenek átvihető tartalmaik; gondolataink és érzéseink konkrét tartalmai
tehát külső forrásból, a fizikai és a társas világból származnak. A társas
világ szervezi és fecskendezi be a jelentést az egyes elmékbe, de egyetemes
emberi pszichológiai felépítésünknek nincs olyan megkülönböztető
szerkezete, amely a társas világot szervezné vagy jellegzetes jelentésekkel
ruházná fel. A fenti Sztenderd Társadalomtudományi Modell szerint az emberi
elme tartalmai elsősorban (vagy teljes egészében) szabad társas
konstruktumok, a társadalomtudományok pedig függetlenek, és nélkülöznek
mindenfajta evolúciós vagy pszichológiai megalapozottságott (Tooby és Cosmides 1992).
A kognitív
pszichológia, az evolúciós biológia és az idegtudományok fejlődésének
három évtizede megmutatta, hogy az elme fenti leírása gyökeresen elhibázott. Az
evolúciós pszichológia alternatív nézőpontot kínál. Az új nézet szerint
minden normális emberi elmében megbízhatóan kifejlődik a gondolkodó és
szabályozó áramkörök alapvető együttese: ezek funkcionálisan
specializálódtak, és gyakran területspecifikusak. Az áramkörök szervezik
tapasztalataink értelmezésének módját, bizonyos visszatérő fogalmakat és
motivációkat fecskendeznek mentális életünkbe, továbbá egyetemes
jelentéskereteket nyújtanak ahhoz, hogy
mások cselekedeteit és szándékait megérthessük. A felszíni variancia
szintje alatt az egyetemes emberi gondolkodó-áramkörök révén minden ember
osztozik bizonyos nézetekben és feltételezésekben a világ és az emberi
cselekedetek szerkezetére vonatkozóan.
Vissza az alapokhoz
Hogyan jutottak az
evolúciós pszichológusok (EP-k) erre a nézetre? Amikor újragondolunk egy témát,
néha vissza kell nyúlnunk az első elvekhez, fel kell tennünk olyan
kérdéseket, hogy: “Mi a viselkedés?” “Mit értünk »elme« alatt?” “Hogyan
fejlődhetett ki evolúciósan egy olyan megfoghatatlan dolog, mint az
»elme«, és mi ennek a viszonya az agyhoz?” A kérdésekre adott válaszaink
alkotják azt a keretet, amelyen belül az evolúciós pszichológusok dolgoznak.
Megpróbálunk ezek közül néhányat összefoglalni.
A pszichológia
a biológia egyik ága, amely (1) az agyakat, (2) az agy információfeldolgozó
folyamatait és (3) az információfeldolgozó programok viselkedés-létrehozó
módozatait vizsgálja. Ha ezt felismerjük, a biológiában kifejlesztett
következtetési módszerek használhatók arra, hogy megértsük a pszichológiát. Itt
áll az az öt, biológiából származó alapelv, amelyet az EP-k alkalmaznak az
emberi elme felépítésének megértésére tett kísérleteik során. Az öt elvet a
pszichológián belül bármely tárgyra lehet alkalmazni. Az elvek
megfigyeléseinket szervezve lehetővé teszik számunkra, hogy felfedezzük a
kapcsolatot egészen távoli területek, például a látás, gondolkodás és
szexualitás között is.
1. elv. Az agy
fizikai rendszer. Úgy működik, mint egy számítógép. Áramköreit olyan
viselkedési módok létrehozására tervezék, amelyek illeszkednek a környezeti
körülményekhez.
Az agy fizikai rendszer, amelyet kizárólag a fizika és a
kémia törvényei irányítanak. Minden gondolatunkat, reményünket, álmainkat és
érzelmeinket a fejünkben lezajló kémiai reakciók hozzák létre (kijózanító
gondolat). Az agy feladata az információfeldolgozás, vagyis az agy olyan
számítógép, amely szilikonchipek helyett szerves (szén alapú)
összetevőkből épül fel. Sejtekből áll: elsősorban
információátvitelre specializálódott idegsejtekből és
támasztószerkezeteikből.
Az idegsejtek
magasan szervezett kapcsolatait áramkörökként képzelhetjük el. Ezek az
áramkörök határozzák meg, hogy az agy hogyan dolgozza fel az információt, mint
ahogy számítógépünkben is az áramkörök határozzák meg az információfeldolgozás
módját. Agyi idegi áramköreink testünkön végigfutó érzékelő és mozgató
idegsejthalmazokhoz kapcsolódnak. A mozgató idegsejtek mozgatják az izmokat:
ezt nevezzük viselkedésnek.
Azok a
szervezetek, amelyek nem mozognak, nem rendelkeznek aggyal. A fáknak, bokroknak
és virágoknak nincsen agyuk. Van néhány olyan állat is, amely életének bizonyos
szakaszaiban nem mozog: ezekben a szakaszokban nekik sincsen agyuk. A tengeri zsákállat az óceánokban él;
életciklusának kezdeti szakaszaiban folyamatosan úszkál: olyan helyet keres,
ahová végleg letelepedhet. Miután megtalálta a megfelelő sziklát és
letelepszik, nincs többé szüksége az agyára, mert soha többé nem kell mozognia.
Így agyának nagy részét felszívja.
Végül is minek pazarolja energiáit egy immár haszontalan szervre? Inkább kihoz
belőle egy jó kis vacsorát.
Az agyi
áramköröket tehát a környezetből érkező információra válaszként adott
mozgás – viselkedés – létrehozására tervezték. Agyunk – e nedves számítógép –
feladata, hogy olyan viselkedést hozzon létre, amely megfelel a környezeti
feltételeknek.
2. elv. A természetes
szelekció oly módon alakította ki idegi áramköreinket, hogy képesek legyünk
megoldani a fajunk evolúciós története folyamán felmerült problémákat.
Mi számít “megfelelő” viselkedésnek? A “megfelelő” különböző organizmusok esetében mást és mást jelent. Vannak olyan receptoraink, amelyeket ingerületbe hoz az ürülék látványa és szaga. Így van ezzel a házilégy is. Ürülék jelenlétének érzékelésekor más számít megfelelő viselkedésnek esetünkben, és más a házilégy esetében. A nőstény házilégy számára, ha ürülékszagot érez, annak megközelítése, a leszállás és a peték lerakása a környezeti körülményeknek megfelelő viselkedés. Az ürülék a házilégy lárvái számára táplálék – így egy házilégylárva számára az a megfelelő viselkedés, ha trágyát eszik. És mivel a nőstény házilegyek ürülékhalmok környékén kószálnak, a hím házilégy esetében az a megfelelő viselkedés, ha e halmok körül zümmög és megpróbál párosodni; egy hím házilégy számára egy rakás trágya az alkalmi ismeretségek terepe.
Számunkra ezzel szemben az ürülék fertőző betegségek forrása. Nem jelent táplálékot, sem megfelelő helyszínt a gyerekneveléshez, és nem kínál jó terepet az ismerkedéshez sem. Egy emberi lény esetében az a megfelelő viselkedés, ha igyekszik minél távolabb kerülni a szag forrásától. Arcizmaink felveszik az undor kulturálisan egységes arckifejezését, és orrunk felhúzódik, hogy megvédje a szemeket és az orrot a kipárolgástól; a nyelv enyhén előrenyúlik, mintha kilökne valamit a szájból. Számunkra a trágya “undorító”. Egy nőstény házilégy számára, aki jó környéket és egy szép lakóhelyet keres, ahol felnevelheti a gyerekeit, az a rakás trágya egy gyönyörű látomás – valóságos palota. (Egy rakás trágya, mint palota – ezt értette William James azalatt, hogy tegyük a természetest különössé.)
A
különböző környezetek önmagukban nem határozzák meg, hogy mi számít
“megfelelő viselkedésnek”. Nem mondhatjuk, hogy “A környezetem tette ezt
velem!”, és aztán annyiban hagyjuk a dolgot. Egy számítógépet vagy áramkört
elvileg meg lehet úgy tervezni, hogy bármely
adott környezeti ingert bármely
viselkedéssel összekapcsoljon. Hogy az inger milyen viselkedéshez vezet, az a
szervezet idegi áramköreinek függvénye. Ha agyakat építhetnénk, alkothattunk
volna egy olyan embert is, aki megnyalja a szája szélét és megterít, ha egy
friss halom trágyát lát.
Mit tett vajon
az emberi elme tényleges tervezője, és miért? Miért tartjuk a gyümölcsöt
édesnek, a trágyát pedig undorítónak? Mi az oka annak, hogy éppen ezekkel az
áramkörökkel rendelkezünk, nem pedig azokkal, amelyekkel a házilégy bír?
A házi
számítógép esetében egyszerű a válasz: áramköreit mérnök tervezte, és a
mérnök azért tervezte őket éppen úgy, hogy megoldják azokat a feladatokat,
amelyek megoldására tervezték őket; olyan problémákat, mint az összeadás
vagy a kivonás. Idegi áramköreinket is problémák megoldására tervezték, de nem
mérnök tervezte őket. Tervezőjük egy evolúciós folyamat: a
természetes kiválasztódás; az egyedüli olyan evolúciós erő, amely képes
bonyolult szerveződésű gépek létrehozására.
A természetes
kiválasztódás nem a “faj érdekében” működik, ahogy azt sok ember gondolja.
Olyan folyamat, amelyben egy fenotipikus szerkezeti vonás saját elterjedéséhez vezet a populáción belül (ez akár olyan
esetekben is előfordulhat, amikor ez a faj kipusztulásához vezet). A fenti
példához kapcsolódva a természetes kiválasztódást tekinthetjük az “egyél
trágyát, és halj meg!” elvnek. A biztonságos ennivalók megkülönböztetésének
problémáját minden állatnak meg kell oldania. Az ember számára az ürülék nem
biztonságos élelem – fertőző betegségek forrása. Most képzeljünk el
egy ősi emberi lényt olyan idegi áramkörökkel, amelyek édessé teszik a
trágya szagát – ő, ha elment egy rakás trágya mellett, legszívesebben
nekivetette volna magát. Ezzel megnőtt volna annak az esélye, hogy
elkapjon valamilyen betegséget. Ha végül aztán megbetegszik, túl fáradt lett
volna ahhoz, hogy táplálékot és társat keressen, és talán idő előtt
meghal. Ezzel szemben az a személy, akit idegi áramkörei az ürülék elkerülésére
kényszerítenek, ritkábban betegszik meg. Több ideje marad arra, hogy táplálékot
és társakat szerezzen, és tovább él. Az első személy trágyát eszik és
meghal, a második elkerüli azt és él. Így a trágyaevőnek kevesebb gyereke lesz, mint a trágyakerülőnek. Mivel a gyermekek idegi
áramkörei általában a szülőkére hasonlítanak, a következő
generációban kevesebb trágyaevő és több trágyakerülő lesz.
Generációról generációra haladva a trágyaevők végül eltűnnek a
populációból. Miért? Mert trágyát ettek és kihaltak. A populációban fennmaradt
egyedüli embertípus olyan lesz, mint mi – a trágyakerülők leszármazottja.
Azért éppen az
adott áramkörökkel rendelkezünk, mert ezek az áramkörök sikeresebbek voltak az
őseink előtt felmerülő problémák megoldásában. Az agy egy
természetesen konstruált komputációs rendszer; feladata az, hogy adaptációs
információfeldolgozási problémákat oldjon meg (ilyen például arcfelismerés,
veszélyértelmezés, nyelvelsajátítás, vagy a tájékozódás). Az evolúciós idő
során áramkörei azért épültek be a szerkezetébe, mert olyan módon
“gondolkodtak” vagy “dolgozták fel az információt”, hogy az növelte a
viselkedés és a fiziológiai folyamatok adaptív szabályozását.
A kognitív
tudósok számára az a felismerés, hogy az agy feladata az információfeldolgozás,
lehetővé tette az elme/test probléma (vagy legalábbis egyik változatának)
megoldását. A kognitív tudósok számára az agy
és az elme kifejezések ugyanarra a
rendszerre utalnak, amelyet két, egymást kiegészítő módon lehet leírni –
vagy fizikai tulajdonságainak terminusaiban (az agy), vagy információfeldolgozó
működései segítségével (az elme). Az agy fizikai felépítése azért
fejlődött ki így az evolúció során, mert ez a fizikai felépítés adaptív
információfeldolgozó kapcsolatokat eredményezett.
Áramköreinket
nem egyszerűen csak bármilyenfajta régi típusú probléma, hanem adaptációs problémák megoldására
tervezték. Az adaptációs problémáknak két meghatározó jellegzetességük van: (a) egy faj evolúciós története során
újból és újból felbukkannak, (b)
olyan problémák, amelyek megoldása hatással volt egyedi szervezetek szaporodására, függetlenül a hatás
közvetettségétől és mértékétől. Ez azért van így, mert a
differenciális szaporodás (nem pedig a túlélés önmagában) a természetes
kiválasztódás hajtómotorja. Képzeljük el egy olyan áramkörnek a sorsát,
amelynek a hatása átlagban az, hogy növeli az őt kialakító szervezet
szaporodási arányát, de ugyanakkor csökkenti annak átlagéletkorát (pl. olyan
áramkör, amelynek köszönhetően az anyák életüket kockáztatják gyermekeik
megmentéséért). Ha ez a hatás több generáción keresztül fennmarad, akkor
megnő a populáción belüli gyakorisága. Ezzel szemben minden olyan áramkör,
amelynek átlagos hatása az, hogy csökkenti az organizmus szaporodási arányát,
végül eltűnik a populációból. A legtöbb adaptációs probléma az organizmus
boldogulásával kapcsolatos: mit eszik, mi eszi meg őt, kivel párosodik, ki
párosodik vele, és így tovább. Az adaptációs problémák jelentik az egyedüli problémaosztályt, amelyeknek
megoldására a természetes kiválasztódás áramköröket tud tervezni.
Nyilvánvaló, hogy képesek vagyunk olyan problémákat is
megoldani – matematikatanulás, autóvezetés –, amelyekkel
vadászó-gyűjtögető őseinknek soha nem kellett szembenézniük. Ez
az adaptációs problémák megoldására tervezett áramkörök mellékhatása vagy
mellékterméke. Amikor például őseink elkezdtek két lábon járni, nagyon jó
egyensúlyérzéket kellett kifejleszteniük. Jól tudunk mozgás közben
egyensúlyozni, és ez maga után vonja, hogy a járás mellett más dolgokat is
tudunk csinálni – gördeszkázhatunk vagy hullámlovagolhatunk. A szörfözés és
gördeszkázás képessége pusztán a két lábon járás közbeni egyensúlyozásra
tervezett adaptációk mellékterméke.
3. elv. A tudatosság csak a jéghegy csúcsa, az elmében folyó dolgok
jelentős része rejtve marad előttünk. Ennek következtében tudatos
élményeink félrevezethetnek bennünket, és áramköreinket a valóságosnál sokkal
egyszerűbbnek gondoljuk. A legtöbb, élményszinten könnyűnek
tűnő problémát valójában nagyon nehéz megoldani; megoldásuk rendkívül
bonyolult idegi áramköröket igényel.
Az agyunkban zajló folyamatok nagy részének nem vagyunk, és nem is lehetünk tudatában. Képzeljük el, hogy az agy az egész szövetségi kormány, tudatosságunk pedig az Egyesült Államok elnöke. Most gondoljunk magunkra – arra, amit tudatosan “énként” élünk meg – mint az Elnökre. Ha én volnék az elnök, honnan tudhatnám, hogy mi történik a világban? A kabinet tagjai, például a Nemzetvédelmi Miniszter, elmondanának néhány dolgot, például hogy a boszniai szerbek megsértik a tűzszüneti egyezményt. Honnan tudnak a kabinet tagjai ilyen dolgokat? Onnan, hogy a Külügyminisztériumban több ezer hivatalnok, Szerbiában és a világ más részein többezer CIA-ügynök, több ezer tengerentúlon állomásozó csapat és több száz tudósító gyűjt és dolgoz fel irdatlan mennyiségű információt a világ minden tájáról. Én azonban, mint az Elnök, nem tudom – és valójában nem is tudhatom –, hogy ez a sok ezer személy ténylegesen mit csinált, mialatt az elmúlt néhány hónap során összegyűjtötték ezt az információt – hogy mindegyikük mit látott, mit olvasott, kivel beszélt, milyen beszélgetéseket hallgattak le titkosan, milyen hivatalokba szereltek lehallgatókészüléket. Én mint Elnök, mindössze azt a végső konklúziót ismerem, amit a Nemzetvédelmi Miniszter a hozzáérkezett információ alapján levont. Ő pedig mindössze azt tudja, amit más magas beosztású hivatalnokok eljuttattak hozzá, és így tovább. Nincs olyan ember, aki egy személyben tudná a helyzetre vonatkozó összes tényt, mert ezek a tények több ezer emberen oszlanak meg, és a több ezer érintett ember mindegyike tud olyan részleteket a helyzetről, amelyeket nem ítéltek elég fontosnak ahhoz, hogy magasabb szintre továbbadják őket.
Ugyanígy van ez tudatos élményeinkkel is. Pusztán néhány magas szintű következtetésnek leszünk tudatában, amelyeket a sok ezer specializált mechanizmus továbbít: némelyik érzékleti információt gyűjt a világból, mások elemzik és értékelik az információt, ellenőrzik a következetlenségeket, kitöltik a réseket, kitalálják, hogy az egész mit jelent.
Minden emberi elmét tanulmányozó tudósnak fontos ezt észben tartani. Magunkra és a világra vonatkozó tudatos élményünk sugallhat néhány értékes feltételezést arra nézve, hogy az elme hogyan működik. Ugyanezek az intuíciók azonban komolyan félre is vezethetnek bennünket, és idegi áramköreinket a valóságosnál egyszerűbbnek gondolhatjuk.
Vegyük például
a látást. Tudatos élményeink szerint a látás egyszerű dolog: kinyitjuk a
szemünket, a fény megcsapja a retinánkat, és – íme! – látunk. Mindez
erőfeszítés nélkül történik, automatikus, megbízható, gyors, tudattalan,
és nem igényel explicit tanítást – senkinek nem kell iskolába járnia ahhoz,
hogy megtanuljon látni. Ez a látszólagos egyszerűség azonban
megtévesztő. Retinánk egy fényérzékeny sejtekből álló kétdimenziós
lemez, amely befedi szemgolyónk hátulját. Rendkívül összetett problémákat vet
fel az, hogy kitaláljuk, milyen háromdimenziós tárgyak léteznek a világban
pusztán annak alapján, hogy milyen fényérzékeny kémiai reakciók zajlanak ezen a
kétdimenziós sejtsoron – ezek a problémák annyira komplexek, hogy egyetlen
számítógép-programozó sem tudott még olyan robotot létrehozni, amely úgy látna,
mint mi. Az agyunkkal látunk, nem csak a szemünkkel, és agyunk rengeteg
speciális célú áramkörhalmazt tartalmaz – mindegyik a probléma más és más
összetevőjének megoldására specializálódott. Sokféle áramkörre van például
szükségünk ahhoz, hogy lássuk: az anyánk sétál. Vannak olyan áramköreink,
amelyek arra specializálódtak, hogy (1) a tárgyak formáját elemezzék; (2) a mozgás
jelenlétét észleljék; (3) a mozgás irányát észleljék; (4) megbecsüljék a távolságot;
(5) elemezzék a színt; (6) egy
tárgyat emberként azonosítsanak; (7)
felismerjék, hogy az arc, amit
látunk, anyánk arca. Minden egyes áramkör továbbadja saját információját a
magasabb szintű áramkörök felé, amelyek összevetik a különböző
áramkörök által létrehozott “tényeket”, és feloldják az ellentmondásokat. Aztán
ezeket a következtetéseket továbbadják még magasabb szintű áramköröknek,
amelyek összeillesztik az egészet, és átadják a végső jelentést az
Elnöknek – tudatosságunknak. Ez az “elnök” azonban csak annak a látványnak lesz
tudatában, hogy anyu sétál. Bár
minden egyes áramkör egy körülhatárolt feladat megoldására specializálódott,
mind együttműködnek egy összehangolt funkcionális végeredmény érdekében –
ebben az esetben ez a vizuális világ tudatos élménye. A látás pontosan azért
erőfeszítés nélküli, automatikus, megbízható és gyors, mert rendelkezünk
ezzel a bonyolult, specializált gépezettel.
4. elv. A különböző adaptációs
problémák megoldására különböző agyi áramkörök specializálódtak.
Alapvető
mérnöki elv, hogy ugyanaz a gép ritkán old meg két különböző problémát
egyformán jól. Van csavarhúzónk és fűrészünk is, mert egy bizonyos
problémát mindegyik jobban old meg, mint a másik. Képzeljük csak el, hogy
csavarhúzóval próbálunk deszkát vágni, vagy a fűrésszel csavarunk be egy
csavart.
Testünk
szervekre tagolódik, például szívre és májra, éppen a fenti okból. A vér
keresztülpumpálása a testen és a méregtelenítés két nagyon különböző
probléma: testünk ezért különböző eszközökkel rendelkezik mindegyiknek a
megoldására. A szív felépítése a vér pumpálására specializálódott, a máj
felépítése pedig a méregtelenítésre. Májunk képtelen pumpaként működni,
szívünk pedig teljesen alkalmatlan a méregtelenítésre.
Ugyanezen
okból elménk nagyszámú funkcionálisan
specializálódott áramkörből áll. Van például néhány látásra
specializálódott idegi áramkörünk. Más idegi áramkörök felépítése a hallásra
specializálódott: észlelik a légnyomás változásait, és kivonják ebből az
információt. Nem vesznek részt a látásban, a bosszúban vagy bármi másban.
Megint más idegi áramkörök a szexuális vonzalomra specializálódtak – vagyis azt
határozzák meg, hogy kit találunk szexuálisan vonzónak, mit tartunk szépnek,
kivel szeretnénk randevúzni, és így tovább.
Azért
rendelkezünk ilyen specializált idegi áramkörökkel, mert ugyanaz a mechanizmus
ritkán alkalmas különböző adaptációs problémák megoldására. Mindannyian
rendelkezünk például olyan idegi áramkörökkel, amelyek íz és szag alapján
kiválasztják a tápláló ennivalót – ez az áramkör a táplálék kiválasztását
irányítja. De képzeljünk el egy nőt, aki ugyanezt az idegi
áramkörrendszert arra használná, hogy párt keressen magának. Ami azt illeti,
elég furcsa társat választana (talán egy nagy tábla csokit?). A párválasztás
adaptációs problémájának megoldásához választásainkat minőségileg eltérő mintáknak kell irányítaniuk, mint a
megfelelő táplálék vagy a megfelelő élőhelyet kiválasztását.
Ennek következtében az agynak nagyszámú áramkörből kell felépülnie, és a
különböző áramköröknek különböző problémák megoldására kell
specializálódniuk. Egy specializált áramkört elképzelhetünk úgy, mint egy
egyetlen probléma megoldására szánt miniszámítógépet. Az ilyen
miniszámítógépeket néha moduloknak
nevezik. Bizonyos értelemben tehát az agyat specializálódott miniszámítógépek
vagy modulok gyűjteményének tekinthetjük. Természetesen olyan modulokra is
szükség van, amelyek szerkezete a miniszámítógépek kimenetének integrálására
teszi őket alkalmassá. Az agyat tehát olyan specializált miniszámítógépek
gyűjteményének tekinthetjük, amelyek működése funkcionálisan integrált a viselkedés létrehozása érdekében.
A pszichológusok régóta tudják, hogy az emberi agy tartalmaz olyan áramköröket, amelyek az észlelés különböző módjaira, például a hallásra vagy látásra szakosodtak. Egészen mostanáig azonban úgy gondolták, hogy egyedül az észlelés és talán még a nyelv azok a tevékenységek, amelyek specializált kognitív folyamatok működésének eredményeképpen jönnek létre (lásd pl. Fodor 1983). Más kognitív funkciókról – a tanulásról, gondolkodásról, döntéshozatalról – azt tartották, hogy általános hogy általános folyamatok hajtják végre őket; olyan ezermesterek, akik semmihez nem értenek igazán.. A kitüntetett jelöltek “racionális” algoritmusok voltak: olyanok, amelyek az induktív és deduktív gondolkodás formális módszereit, például a Bayes-szabályt vagy a propozicionális kalkulust valósítják meg. “Általános intelligencia” – ez a hipotetikus képesség kevés számú, egyszerű, tartalomfüggetlen és általános célú gondolkodó áramkörből áll. Úgy gondolták, ez a gépezet generálja a gondolkodási problémák megoldásait. Az emberi gondolkodás rugalmasságát – vagyis az a képességünket, hogy sok különböző fajta problémát tudunk megoldani –az áramkörök általánossága mellett tanúskodó bizonyítéknak tekintették.
Az evolúciós perspektíva mást sugall (Tooby és Cosmides 1992). A biológiai gépek arra a környezetre lettek hitelesítve, amelyben evolúciósan kifejlődtek; információt testesítenek meg az ősi világ megbízhatóan visszatérő tulajdonságairól. (Pl. az emberi színkonstancia mechanizmusait a földi megvilágítás természetes változásaihoz állították be; ennek köszönhetően a füvet zöldnek látjuk délben és napnyugtakor is, bár az általa visszatükrözött fény spektrális tulajdonságai jelentősen megváltoznak.) A racionális algoritmusok nincsenek így beállítva, mert tartalomfüggetlenek. A propozicionális kalkulus lehetővé teszi, hogy igaz premisszákból igaz következtetéseket vonjunk le a premisszák tartalmától függetlenül. A Bayes-szabály segítségével az adatok ismeretében kiszámíthatjuk egy hipotézis valószínűségét; ez is tartalomfüggetlen: alkalmazhatjuk orvosi diagnózisra, kártyajátékokra, vadászati sikerre vagy bármi másra. Nem tartalmaz területspecifikus tudást, tehát nem támogathat olyan következtetéseket, amelyek a párválasztásra érvényesek, de mondjuk a vadászatra nem. (Ez az ára a tartalomfüggetlenségnek.)
Az evolúciósan kialakult problémamegoldók azonban puskákkal vannak felszerelve: amikor szembesülnek egy problémával, már sok mindent “tudnak” róla. Egy újszülött agyának például vannak olyan válaszrendszerei, amelyek “elvárják”, hogy arcok legyenek a környezetében. Már a 10 percnél fiatalabb csecsemők is az arcszerű mintázatok irányába fordítják szemüket és fejüket, de ugyanennek a mintázatnak az összekevert, ugyanolyan téri frekvenciájú változatára nem reagálnak így (Johnson és Morton 1991). A csecsemőnek már két és fél hónapos korban (ez az a pont, ahol már elég jól látnak ahhoz, hogy vizsgálni lehessen őket) erős ontológiai feltételezései vannak arról, hogy a világ hogyan működik és milyenfajta dolgokat tartalmaz. Feltételezik például, hogy tartalmaz térben és időben folytonos szilárd tárgyakat (Baillargeon 1986). A babák megkülönböztetik azokat a tárgyakat, amelyek csak valamilyen erő hatására mozognak, azoktól, amelyek képesek önindította mozgásra (ez az élő/élettelen megkülönböztetésnek felel meg); feltételezik, hogy az élő tárgyak önindította mozgását láthatatlan belső mentális állapotok – célok és szándékok – okozzák, amelyek jelenlétét láthatatlanságuk miatt ki kell következtetni (Baron-Cohen 1995; Leslie 1994). A totyogó kisgyerekek fejlett “elmeolvasó” rendszerrel rendelkeznek, amely a tekintet irányát és a szemmozgást használja annak kikövetkeztetésére, hogy az emberek mit akarnak, tudnak és hisznek (Baron-Cohen 1995).
E kitüntetett hipotézisek nélkül a fejlődő gyerek nagyon keveset tanulhatna a környezetéről. Egy autista gyermeknek például normális tartományban van az IQ-ja, érintetlenek az észlelőrendszerei, ennek ellenére képtelen mentális állapotokra vonatkozó egyszerű következtetéseket levonni (Baron-Cohen 1995). A Williams-szindrómás gyermekek értelmi fogyatékosak és nagyon egyszerű téri feladatokat is nehezen tanulnak meg, de jól teljesítenek olyan helyzetekben, ahol mások mentális állapotára vonatkozó következtetéseket kell levonni. Bizonyos gondolkodási mechanizmusaik sérültek, de elmeolvasó rendszerük érintetlen.
A különböző problémák eltérő puskákat igényelnek. A szándékokról, vélekedésekről és vágyakról való tudás például, amely lehetővé teszi, hogy kikövetkeztessük mások viselkedését, félrevezető, ha élettelen tárgyakra alkalmazzuk. Ilyen esetben jobb két gép, mint egy. Ez azt sugallja, hogy sok evolúciósan kialakult kognitív mechanizmus területspecifikus: bizonyos tartományokban aktiválódnak, másokban nem. Néhány racionális módszereket testesít meg, másoknak speciális célú következtetési mechanizmusaik vannak, amelyek nem a logikai formára, hanem tartalomtípusokra válaszolnak – olyan folyamatok, amelyek egy konkrét tartomány stabil ökológiai szerkezetében jól működnek, de hamis vagy ellentmondásos következtetésekhez vezetnek, ha ezen a területen kívül alkalmazzuk őket.
Minél több puskája van egy rendszernek, annál több problémát tud megoldani. Egy specializált következtetési gépezetek sokaságával felszerelt agy képes a környezethez igazított kifinomult viselkedés létrehozására. E nézet szerint a tartalomfüggetlen algoritmusoknak tulajdonított rugalmasság és erő illuzorikus. Egyéb feltételek egyezése esetén egy tartalomgazdag rendszer több következtetés levonására képes, mint egy tartalomban szegény.
A Bayes-szabály, a modus ponens, és más “racionális”, matematikából vagy logikából származó eljárások végrehajtására korlátozott gépek a fent körvonalazott rendszerhez képest komputációsan gyengék (Tooby és Cosmides 1992). Az általuk megtestesített racionalitáselméletek “környezetfüggetlenek” – úgy tervezték őket, hogy érvényes következtetéseket vonjanak le minden területen. Mivel nincs előre megírt “puskájuk”, kevés deduktív következtetést tudnak levonni egy területre nézve; nincsenek előzetes feltételezéseik, így kevés induktív következtetésre jutnak, mert műveleteiket eltéríti a kombinatorikus robbanás. A területspecifikus és területfüggetlen módszerek közötti különbség hasonló a szakértők és kezdők különbségére: a szakértők gyorsabban és hatékonyabban oldják meg a problémákat, mert már sokat tudnak az adott problématartományról.
William James elméről vallott nézetei igazolódni látszanak. Már van bizonyíték a tárgyészlelésre, fizikai okozásra, számosságra, biológiai világra, mások vélekedéseire és a társas interakciókra specializálódott áramkörök létezésére (áttekintését lásd Hirschfeld és Gelman 1994). Most már tudjuk, hogy a nyelvelsajátítást irányító tanulási folyamatok eltérnek az ételaverziók kialakításáért felelős mechanizmusoktól, és ezek különböznek a kígyófóbiát kialakító tanulási mechanizmusoktól. Hosszan sorolhatnánk még a példákat.
Az
“ösztönöket” gyakran a “gondolkodás” és “tanulás” gyökeres ellentéteinek
tekintik. A homo sapienst a “racionális
állatnak” tartják; olyan fajnak, amelynek kultúra által visszaszorított
ösztöneit kitörölte az evolúció. A fent bemutatott gondolkodó és tanuló
áramkörök a következő öt tulajdonsággal rendelkeznek: (1) komplex szerkezetük egy bizonyos típusú adaptációs probléma
megoldására szolgál; (2)
megbízhatóan kifejlődnek minden normális emberi lényben, (3) mindenfajta tudatos
erőfeszítés nélkül és hivatalos tanítás hiányában kialakulnak, (4) anélkül alkalmazzuk őket, hogy
mögöttes logikájuknak bármilyen módon tudatában lennénk, és (5) elkülönülnek az
információfeldolgozás vagy az intelligens viselkedés általánosabb
képességeitől. Más szóval az “ösztön” minden jelét magukon viselik (Pinker
1999). E speciális célú komputációs
rendszereket tekinthetjük gondolkodó
vagy tanuló ösztönöknek. Számunkra
olyan könnyen, erőfeszítés nélkül és “természetesen” vonnak le bizonyos
következtetéseket, amilyen könnyen a pók megszövi a hálóját.
A diákok
gyakran kérdezik, hogy egy adott viselkedést “tanulás” vagy “ösztön” okoz-e.
Jobb lenne a kérdést úgy feltenni, hogy “mely ösztönök eredményezik a
tanulást?”
5. elv. Modern koponyánkban
kőkori elme lakik.
A természetes kiválasztódásnak hosszú időre van szüksége egy bonyolultabb áramkör megtervezéséhez. A környezethez illeszkedő áramkörök megépítéséhez szükséges idő olyan hosszú, hogy még elképzelni is nehéz. Még a viszonylag egyszerű változások is több tízezer évig tarthatnak.
Az a környezet, amiben az emberek – és így az emberi elmék is – kifejlődtek, nagyon különbözött mai környezetünktől. Őseink fajunk evolúciós történetének több mint 99%-át vadászó-gyűjtögető társadalmakban töltötték. Elődeink néhány tucat egyénből álló kisebb nomád csoportokban éltek, és mindennap gyűjtögetéssel vagy vadászattal szerezték meg élelmüket. Őseink idejüket valójában egy egész életen át tartó vándortáborban töltötték; ez az életforma az elmúlt tízmillió év nagy részében fennmaradt.
A természetes kiválasztódás tízmillió éven keresztül lassan, generációról generációra faragta az emberi elmét, előnyben részesítve a vadászó-gyűjtögető őseink napi problémáinak megoldásában jól működő áramköröket. Akiknek az áramkörei alkalmasabbak voltak e problémák megoldására, több utódot hagytak: mi tőlük származunk.
Egész evolúciós történetünkkel összehasonlítva a számunkra olyan ismerősnek tűnő világ utakkal, iskolákkal, zöldségesekkel, gyárakkal, tanyákkal és nemzetállamokkal pusztán egy szempillantás óta létezik. A számítógépkorszak csak egy kicsit öregebb, mint egy átlagegyetemista, és az ipari forradalom is mindössze kétszáz éves. A természetes kiválasztódás lassú folyamat; egyszerűen nem élt még elég generáció ahhoz, hogy áramköreink jól alkalmazkodjanak posztindusztriális életünkhöz.
Modern
koponyánkban tehát kőkori elme lakik. Mai elménk működésének
megértéséhez a kulcsot az a felismerés adja, hogy áramköreit nem a mai amerikai
ember, hanem vadászó-gyűjtögető őseink napi problémáinak
megoldására tervezték. E kőkori prioritások olyan agyat hoztak létre,
amely bizonyos problémák megoldásában sokkal jobb. Könnyebben tudunk például
kis, vadászó-gyűjtögető csoport méretű társaságokkal
foglalkozni, mint többezres tömegekkel; könnyebben megtanulunk a kígyóktól
félni, mint a konnektoroktól, bár a konnektorok a legtöbb amerikai számára
nagyobb veszélyt jelentenek. Sok esetben agyunk jobb azoknak a problémáknak a megoldásában, amelyekkel az afrikai
szavannán találkozott, mint az olyan, ismerősebb feladatok megoldásában,
amelyekkel az osztályteremben vagy egy modern városban kell szembenéznünk. A
fenti állítás, miszerint modern koponyánkban kőkori elme lakik, nem
jelenti azt, hogy agyunk nem eléggé kifinomult. Épp ellenkezőleg: egy
rendkívül kifinomult számítógép, amelynek áramköreit őseink
visszatérő problémáinak megoldására tervezték.
A viselkedés
magyarázatának szükséges (bár nem elégséges) feltétele, hogy leírja a
viselkedést létrehozó komputációs gépezet felépítését. A viselkedést a jelenben olyan információfeldolgozó
mechanizmusok hozzák létre, amelyek azért léteznek, mert problémákat oldottak
meg a múltban – azokban az ősi környezetekben,
amelyekben az emberi vonal kifejlődött.
Ezen okból az
evolúciós pszichológia hajthatatlanul múltorientált. A múltban hatékony
kognitív mechanizmusok azonban nem szükségszerűen eredményeznek adaptív
viselkedést a jelenben. Az EP-k elutasítják azt az elképzelést, hogy a
viselkedést “megmagyaráztuk”, ha kimutattuk, hogy modern körülmények között
növeli a rátermettséget (Symons 1990; Tooby és Cosmides 1990a).
Bár úgy
gondolják, hogy az emberszabásúak leszármazási ága afrikai szavannákon
fejlődött ki, az evolúciós
adaptáció környezete, vagy EAK,
nem hely vagy idő. Olyan szelekciós nyomások statisztikai összege, amelyek
egy adaptáció felépítését okozták; az egyik adaptáció EAK-ja eltérhet egy
másikétól. A földi megvilágítási körülmények, amelyek a gerinces szem EAK-ját
(legalábbis részét) alkotják, többszáz millió éven keresztül (az izzólámpa
feltalálásáig) viszonylag állandóak maradtak; ezzel szemben az emberi hímeket
utódaik gondozására – az emlősökre jellemző viselkedésmintázattól eltérő
viselkedésre – vezető mechanizmusokat kiválasztó EAK, úgy tűnik, csak
kétmillió éves.
***
Az Öt Elv a
pszichológiáról való gondolkodás olyan eszköze, amelyet bármely témára lehet
alkalmazni. A viselkedés megértése során az elvek a következő
alapvető kérdések megvizsgálására ösztönöznek:
1. Hol vannak az agyban az
érintett áramkörök, és fizikailag hogyan működnek?
2. Milyen fajta információt
dolgoznak fel?
3. Milyen
információfeldolgozó programokat testesítenek meg?
4. Milyen cél elérésére
lettek tervezve (egy vadászó-gyűjtögető kontextusban)?
Most, hogy letudtuk a bevezető torokköszörülést,
ideje kifejtenünk azt az elméleti keretet, amiből az Öt Elvet – és az
evolúciós pszichológia más alapelveit – levezettük.
Az organizmusok felépítésének
megértése
Adaptációs logika és evolúciós
pszichológia
Filogenetikus versus adaptációs magyarázatok. Darwin elméletének célja az volt, hogy megmagyarázza a
fenotipikus felépítést: miért más és más a pintyek csőre fajonként? Miért
fektetnek az állatok energiát a pár elcsábításába, amikor azt a túlélésre is
fordíthatnák? Miért hasonlítanak az ember és a többi főemlős
arckifejezései egymáshoz?
Az állatok
jellegzetességeiről számot adó két legfontosabb evolúciós elv a (1) közös származás, és (2) a természetes kiválasztódás által
irányított adaptáció. Ha mindannyian leszármazási kapcsolatban vagyunk
egymással és minden más fajjal, akkor azt várjuk, hogy találunk bizonyos
hasonlóságokat az emberek és legközelebbi főemlős rokonaik között. E filogenetikus megközelítésnek nagy múltja van a pszichológiában: a
közös ősöktől öröklött homológ vonások filogenetikus folytonosságának
kutatását irányítja.
A
pszichológiai adaptácionista
megközelítés az adaptív felépítés, a vizsgált fajra egyedien jellemző,
ökológiai fülke által megkülönböztetett mentális képességek vizsgálatát
irányítja. George Williams könyve (Williams 1966) tisztázta az adapt(á)cionizmus logikáját, lefektetve ezzel
a mai evolúciós pszichológia alapjait. Az evolúciós pszichológiát úgy
tekinthetjük, mint az adapt(á)cionista logika alkalmazását az emberi elme
felépítésére.
Miért tükrözi a
szerkezet a funkciót? Az evolúciós
biológiában a magyarázatnak több egymást kiegészítő és kölcsönösen
összeegyeztethető szintje van. Az egyik szinten (pl. az adaptív funkció
szintjén) adott magyarázat nem zárja ki vagy érvényteleníti a más (pl.
neurális, kognitív, szociális, kulturális vagy gazdasági) szinten adott
magyarázatokat. Az EP-kat az adaptív funkció elméletei irányítják a fenotipikus
szerkezetek kutatásában. Miért lehetséges ez?
Az evolúciós
folyamatnak két összetevője van: a véletlen
és a természetes kiválasztódás. A természetes
kiválasztódás az evolúciós folyamat egyedüli összetevője, amely komplex funkcionális szerveződést képes
bevezetni a faj fenotípusába (Dawkins 1994, Williams 1966).
Az agy
feladata, hogy a szervezet környezetéből érkező információhoz
finomhangolt viselkedést hozzon létre: agyunk információfeldolgozó eszköz. Az
idegtudósok az ilyen eszközök fizikai szerkezetét, a kognitív pszichológusok
pedig a szerkezet által megvalósított információfeldolgozó programokat
vizsgálják. Létezik azonban egy másik, funkcionális
magyarázati szint is. Az evolúciósan kialakult rendszerekben a forma követi a
funkciót. A fizikai szerkezet azért van jelen, mert egy programhalmazt testesít
meg; a programok azért vannak jelen, mert a múltban megoldottak egy adott
problémát. A magyarázat funkcionális szintje elengedhetetlen annak
megértéséhez, hogy a természetes kiválasztódás hogyan tervezi az
organizmusokat.
Egy organizmus
fenotipikus szerkezetét “szerkezeti vonások” gyűjteményének tekinthetjük –
olyan funkcionális egységeket alkotó mikrogépekből áll, mint a szem vagy a
máj. Az evolúciós idő során a faj felépítéséhez következményeik
függvényében új szerkezeti vonások adódnak hozzá vagy tűnnek el
belőle. Egy szerkezeti vonás saját, generációkon keresztüli elterjedéséhez
vezet, ha adaptációs problémák – a ragadozók észlelése, vagy a méregtelenítés –
megoldását eredményezi. Ha egy vagy néhány egyed véletlen vagy mutáció révén
érzékenyebb retinával rendelkezik, hamarabb észreveszi a ragadozókat. Az
érzékenyebb retinával rendelkező egyedek több utódot hoznak létre. Az
érzékenyebb retina hordozóinak szaporodását segíti, és ezzel önmaga generációkon keresztüli elterjedését
támogatja, míg végül felváltja a korábbi retinaváltozatot és a faj
felépítésének egyetemes vonásává válik.
A természetes
kiválasztódás egy visszacsatolási folyamat, amely különböző felépítések
között “válogat” annak alapján, hogy azok milyen
jól működnek. A folyamatban egy adaptációs problémát jól megoldó
szerkezeti vonás versenyez egy még jobb megoldást jelentő új szerkezeti
vonással. Ez a folyamat kitűnően tervezett biológiai gépeket
eredményezett – a gerincesek szemét, fotoszintetizáló pigmenteket,
színkonstancia-rendszereket – egyetlen ember által tervezett gép sem ér a
nyomába a teljesítményüknek.
A természetes
kiválasztódás a szerkezetek közül adaptációs problémákra adott megoldásaik
alapján válogat, és ezen keresztül szoros illeszkedést eredményez az eszköz
szerkezete és funkciója között. A biológusoknak e kapcsolat megértése érdekében
olyan elméleti szótárat kellett kifejleszteniük, amely megkülönbözteti a formát
a funkciótól. Az evolúciós biológiában “proximális” magyarázatoknak nevezik
azokat a magyarázatokat, amelyek az eszköz szerkezetére hivatkoznak. Ezeket a
pszichológiára alkalmazva olyan magyarázatokat kapunk, amelyek a viselkedés
genetikai, biokémiai, fiziológiai fejlődési, kognitív, társas és egyéb
közvetlen okaira hivatkoznak. Az eszközök adaptív funkcióját kiemelő
magyarázatokat “disztális” vagy “ultimális” magyarázatoknak nevezik, mert az evolúciós
idő során működésben lévő okokra hivatkoznak.
Az adaptív
funkciók ismerete szükséges ahhoz, hogy a természetet ízületei mentén
szabdaljuk fel. Egy organizmus
fenotípusát fel lehet osztani adaptációkra, amelyek szelektálódtak;
melléktermékekre, amelyek azért vannak jelen, mert okozatilag kapcsolódnak a
szelektált vonásokhoz (ilyen pl. a csont fehérsége); és zajokra, amelyeket az
evolúció sztochasztikus összetevője hozott be a faj fenotípusába. Más
gépekhez hasonlóan csak az organizmus szigorúan definiált aspektusai állnak
össze funkcionális rendszerekké: a rendszer legtöbb leírási módja nem ragadja
meg annak funkcionális tulajdonságait. Sajnos néhányan félreértelmezték azt a
megalapozott állítást, hogy a szelekció funkcionális szerveződést hoz
létre: ennek eredménye az a nyilvánvalóan hamis állítás lett, hogy az
organizmusok minden vonása funkcionális – ilyesmit egyetlen épeszű
evolúciós biológus sem állítana. Az organizmus által gyakorolt viselkedések
közül nem mindegyik adaptív. Az édes íz szeretete adaptív lehetett az ősi
környezetekben, ahol ritka volt a vitamingazdag gyümölcs, de mai,
gyorséttermekkel elárasztott környezetünkben maladaptív viselkedést
eredményezhet. Ezenkívül, ha egyszer már létezik az információfeldolgozó
mechanizmus, csatarendbe lehet állítani eredeti funkciójához nem kapcsolódó
tevékenységek esetében is: vannak olyan evolúciósan kialakult tanulási
mechanizmusaink, amelyek a nyelvelsajátításhoz vezetnek, ezért meg tudunk
tanulni írni és olvasni is. Ezek a tanulási mechanizmusok azonban nem azért
választódtak ki szelektálódtak(választódtak)
ki, mert létrehozták az írást.
Szerkezeti
bizonyíték. Az adaptációk
problémamegoldó gépek: ugyanazon bizonyítéktípusok segítségével ismerhetjük fel
őket, amelyeket egy ember által készített gép felismerésére használnánk.
Onnan tudjuk, hogy egy gép tévé és nem tűzhely, hogy bizonyítékot keresünk
komplex funkcionális felépítésére: megmutatjuk pl., hogy sok összehangolt
szerkezeti vonása van (antennák, katódcsövek stb.), amelyek arra
specializálódtak, hogy tévéhullámokat alakítsanak át (nem valószínű, hogy
ez a konfiguráció pusztán a véletlen útján megjelent volna), ezzel szemben
gyakorlatilag egyetlen olyan szerkezeti vonása sincs, amely alkalmassá tenné a
főzésre. A komplex funkcionális szerkezet az adaptív gépeket is fémjelzi.
A fenotípus valamely aspektusát akkor tekinthetjük adaptációnak, ha
megmutatjuk, hogy (1) sok olyan szerkezeti vonása van, amely egy adaptációs
probléma megoldására specializálódott; (2) valószínűtlen, hogy ezek a
fenotipikus tulajdonságok pusztán a véletlen útján megjelentek volna; és (3)
nem lehet őket más adaptációs problémák megoldására tervezett
mechanizmusok melléktermékének tekinteni. Ha azt találjuk, hogy egy
architekturális elem “megbízhatóan, hatékonyan és gazdaságosan” old meg egy
adaptációs problémát, meggyőző érvünk van amellett, hogy adaptációra
bukkantunk (Williams 1966).
A szerkezeti
bizonyíték nemcsak egy ismert mechanizmus létezésének megmagyarázásában fontos,
hanem olyan új mechanizmusok felfedezésében is, amelyeket senkinek eszébe sem
jutott keresni. Az EP-k az adaptív funkció elméleteit heurisztikusan is
használják: irányítja őket a fenotipikus felépítés vizsgálatában.
A fajokat
adaptácionista nézőpontból vizsgáló tudósok mérnöki hozzáállást vesznek
fel (Dawkins 1986). (A mérnökök – kell?) kigondolják, hogy milyen problémákat
akarnak megoldani, aztán olyan gépeket terveznek, amelyek képesek e problémák
hatékony kezelésére. Az evolúciós biológusok kitalálják, hogy egy adott faj
evolúciós története során milyen adaptációs problémákkal találkozott, és aztán
megkérdezik maguktól: “Hogyan nézne ki ősi körülmények között egy olyan
gép, amely képes e problémák megoldására?” Az adaptációs problémák
természetesen nem szabják meg kizárólagosan az őket megoldó mechanizmusok
szerkezetét. Mivel gyakran több módon is el lehet jutni ugyanarra a megoldásra,
empirikus vizsgálatokra van szükség annak meghatározásához, hogy a természet végül
melyik mellett döntött. Minél
világosabban határozzuk azonban meg az adaptációs információfeldolgozási
problémát – a feldolgozás “célját” –, annál világosabban láthatjuk, hogyan
kellene kinéznie a megoldás létrehozására képes mechanizmusnak. Ez a kutatási
stratégia uralta például a látás vizsgálatát, és ma a látórendszert már olyan
funkcionálisan integrált komputációs eszközök gyűjteményének tekintjük,
amelyek mindegyike a látványelemzés más és más problémájának megoldására – a
mélység megbecslésére, a mozgásészlelésre, az árnyékolás alapján történő
formaelemzésre stb. – specializálódott. Kutatásaink során ezt a stratégiát mi a
szociális gondolkodás tanulmányozására alkalmaztuk (l. alább).
Hogy teljesen
megértsük a szerkezeti bizonyíték fogalmát, figyelembe kell vennünk, az adapt(á)cionisták mit gondolnak az
öröklés-környezet kérdésről.
Öröklés vagy környezet: az
adaptációs nézőpont
Az öröklés és a környezet
“viszonylagos hozzájárulása” a fejlődéshez a pszichológia legvitatottabb
kérdései közé tartozik. A viták alapjául szolgáló premisszák tévesek, mégis
mélyen belénk ivódtak, emiatt sokan nehezen látják be, hogy másképpen is lehet
gondolkodni erről a kérdéskörről.
Az evolúciós
pszichológia nem pusztán az
öröklés-környezet vita ingájának újabb kilengése. A terület meghatározó
jellemzője a szokásos öröklődés-környezet ellentétpár – ösztönök vs.
gondolkodás, veleszületett vs. tanult, biológiai vs. kulturális – nyílt
elutasítása. A környezet egy adott organizmusra gyakorolt hatása nagyban függ
az organizmus evolúciósan kialakult kognitív architektúrájának
részleteitől. Éppen ezért az emberi viselkedés koherens
“környezetelvű” elméletei mind “nativista” állításokat tesznek evolúciósan
kialakult pszichológiai mechanizmusaink pontos formájára nézve. Egy EP számára
a valódi tudományos kérdések ezeknek az evolúciósan kialakult mechanizmusoknak
a felépítését, természetét és számát érintik, nem pedig a “biológiai vagy
kulturális” torz szembeállítását.
Több
különböző “öröklés-környezet” téma létezik, és ezeket általában
összekeverik. Szedjük őket szét, és nézzük meg külön-külön, mert néhány
közülük álprobléma, mások azonban valódi kérdéseket jelentenek(rejtenek?).
Az architektúra
középpontba helyezése. Az
absztrakció bizonyos fokán minden faj rendelkezik egy egyetemes, fajspecifikus,
evolúciósan kialakult architektúrával. Igaz ugyan, hogy például nincs két
gyomor, amely pontosan egyforma lenne: a mennyiségi tulajdonságaik – például a
méret, alak, és hogy mennyi HCl-t termelnek – némiképp eltérhetnek, de minden
emberi lénynek van gyomra, és minden gyomornak ugyanaz az alapvető funkcionális
felépítése – egyik oldalon mindegyik a vakbélhez, másik oldalon pedig a
vékonybélhez csatlakozik, mindegyik ugyanazokat az emésztéshez szükséges vegyi
anyagokat választja ki, és így tovább. Feltételezhetően ugyanez igaz az
agyra, és így kognitív programjaink evolúciósan kialakult architektúrájára, a
viselkedést létrehozó információfeldolgozó mechanizmusokra is. Az evolúciós pszichológia e
mechanizmusok egyetemes, fajspecifikus
architektúráját próbálja leírni.
A kognitív
architektúra, mint a fenotípus minden más aspektusa is a zápfogaktól kezdve az
emlékezeti áramkörökig, a gének és a környezet együttes terméke. Egy
architektúra fejlődése azonban genetikai és környezeti támadásokkal is
ütköztetve van, így az az emberi környezetek (ősi szempontból) normális tartományán
belül megbízhatóan kifejlődik.
Az EP-k nem feltételezik, hogy a gének fontosabb szerepet játszanak a
fejlődésben, mint a környezet, vagy hogy a “veleszületett tényezők”
fontosabbak, mint a “tanulás”. Az EP-k ezeket a dichotómiákat tévesnek tartják
és elutasítják.
Az evolúciós
pszichológia nem viselkedésgenetika.
A viselkedésgenetikusokat az érdekli, hogy egy adott környezetben az emberek
közötti különbségeket milyen
mértékben lehet a génjeik közötti különbségekkel
megmagyarázni. Az EP-ket az egyéni különbségek csak annyiban érdeklik,
amennyiben ezek a minden emberi lényben meglévő mögöttes architektúra
megnyilvánulásai. Mivel az összetett adaptációk (pl. a szem) genetikai alapja
egyetemes és a fajra jellemző, örökletességük általában alacsony. Ezenkívül
a szexuális rekombináció korlátozza a genetikus rendszerek felépítését; ennek
köszönhetően bármely összetett adaptáció (például egy kognitív
mechanizmus) genetikai alapja szükségszerűen
egyetemes és a fajra jellemző (Tooby és Cosmides 1990b). Ez azt jelenti,
hogy az emberi kognitív architektúra egyetemes, és létrehozza azt, amit az emberiség pszichikai egységének
neveznek. A meiózis és a szexuális rekombináció genetikai keverésének
köszönhetően lehetnek egyéni különbségek olyan mennyiségi
tulajdonságokban, amelyek nem zavarják meg az összetett adaptációk
működését. Két egyén személyisége vagy felépítése azonban soha nem azért
különböző, mert az egyik rendelkezik egy olyan összetett adaptáció
genetikai alapjaival, amely a másikból hiányzik. Ugyanez az elv érvényes az
emberi populációkra is: ebből a szempontból nem létezik olyan, hogy “faj”.
Az evolúciós
pszichológiát és a viselkedésgenetikát valójában két gyökeresen eltérő
kérdés mozgatja:
1. Mi az az
egyetemes, evolúciósan kialakult architektúra, amellyel annak következtében,
hogy emberi lények vagyunk, mindannyian rendelkezünk? (evolúciós pszichológia)
2. Emberek egy bizonyos környezetben élő nagy
populációjában milyen mértékben lehet az emberek közötti különbségeket genetikai különbségekkel
megmagyarázni? (viselkedésgenetika)
A második kérdést általában egy örökletességi együttható
kiszámításával magyarázzák meg, amelynek az alapját (például) egypetéjű és
kétpetéjű ikrek vizsgálata adja. “Mi járul hozzá inkább a rövidlátáshoz: a
gének, vagy a környezet?” (a második kérdés egy példája) – erre nincs stabil
válasz: egy vonás “örökletessége” egyik helyről a másikra változhat, éppen
azért, mert a környezet valóban befolyásolja a fejlődést.
Az
örökletességi együttható a variancia
forrásait méri egy populáción belül.
(Egy tölgyerdőben például a magasságbeli különbségek mekkora együttjárást
mutatnak a napfényeloszlásbeli különbségekkel egyéb feltételek egyezése
esetén?) Semmit nem árul el nekünk egy egyed
fejlődésének okairól. Tegyük fel, hogy a magasság esetében a variancia
80%-át a gének varianciája okozta. Ez nem jelenti azt, hogy az udvarunkon álló
tölgyfa magassága “80%-ban genetikus”. (Mit is jelenthetne ez? A gének nagyobb
részben járultak hozzá a tölgy magasságához, mint a napfény? Magasságának hány
százalékát okozta a talaj nitrogéntartalma? Az eső? A CO2 parciális
nyomása?) A százalékok egyetlen egyedre alkalmazva értelmüket vesztik, mert
minden egyes tényezőre szükség van ahhoz, hogy egy fa megnőjön.
A gének és a
környezet együttes terméke. Az
egyedek és a populációk összekeverése nagyon sok embert arra vezetett, hogy
“az” öröklés-környezet” vitát a következőképpen határozzák meg: mi a
fontosabb egy (egyedi) organizmus fenotípusának meghatározásában; a génjei,
vagy a környezete?
Minden
fejlődésbiológus tudja, hogy ez a kérdés értelmetlen. Egy organizmus fenotípusának minden aspektusa a gének és a környezet
együttes terméke. Az a kérdésfeltevés, hogy melyik fontosabb, olyan, mintha
azt kérdeznénk, melyik a fontosabb egy téglalap területének meghatározásában: a
hossza, vagy a szélessége? Mi a fontosabb az autó meghajtásában: a motor, vagy
a benzin? A gének teszik lehetővé,
hogy a környezet befolyásolja fenotípusok kialakulását.
Sok organizmus
fejlődési mechanizmusait a természetes szelekció úgy tervezte, hogy különböző környezetekben különböző
fenotípusokat hozzanak létre. Bizonyos halak például képesek változtatni a
nemüket. A kékfejű ajakoshal olyan csoportokban él, amelyek egyetlen
hímből és sok nőstényből állnak. Ha a hím meghal, a legnagyobb
nőstény átváltozik hímmé. Az ajakoshalat úgy tervezték, hogy egy társas kulcsingerre – a hím jelenlétére vagy
hiányára – megváltoztassa a nemét.
Ha
birtokunkban van egy faj fejlődési mechanizmusainak oki térképe, a
környezet megváltoztatásával megváltoztathatunk egy fejlődő
fenotípust. Képzeljük el, hogy elültetjük egy tűlevelű fenyő
magját vízbe, és egy vele azonos magot a szárazföldön. A vízbe ültetett magból
széles levelű növény fejlődik ki, a szárazföldi pedig keskeny
leveleket fejleszt. A környezeti variancia e dimenziójára adott válasz a faj
evolúciósan kialakult felépítésének részét alkotja. Ez azonban nem jelenti azt,
hogy a környezet bármely aspektusa befolyásolhatja a tűlevelű
fenyő levélszélességét. Ha például verseket olvasunk neki, az nem lesz rá
hatással. Ugyanígy azt sem jelenti, hogy a növényt a környezet változtatásával
bármilyen levélforma kialakítására kényszeríthetjük: olló nélkül nagyon nehéz
lesz elérnünk, hogy levelei az Enterprise űrhajó formáját vegyék fel.
Az emberek
hajlamosak a géneket misztikusnak tekinteni; úgy kezelik őket, mint olyan
“esszenciákat” amelyek elkerülhetetlenül viselkedéshez vezetnek, függetlenül
attól a környezettől, amelyben kifejezésre kerülnek. A gének egyszerű
szabályozó elemek, olyan molekulák, amelyek az őket körülvevő
környezetet egy organizmussá rendezik össze. Semmi varázslat nincs a
folyamatban: A DNS RNS-be íródik át; a sejteken belül, a riboszómáknál az RNS
átíródik a fejlődést szabályozó fehérjékbe – enzimekbe. A fenotípusnak
nincs olyan aspektusa, amelyet ne befolyásolhatna valamilyen környezeti manipuláció. Mindössze azon múlik, hogy
mennyire akarunk zseniálisak lenni és beavatkozni. Ha egy emberi zigótát (egy
megtermékenyített petesejtet) folyékony nitrogénba ejtünk, nem fog
csecsemővé fejlődni. Ha éppen a megfelelő módon lőnénk
elektronokat a zigóta riboszómáiba, befolyásolhatnánk, hogy az RNS hogyan
fordítódik le fehérjékké. Ha ezt tovább folytatnánk, elvileg egy görögdinnyét
vagy egy bálnát is kifejleszthetnénk az emberi zigótából. Nincs ebben semmi
varázslat, csak kauzalitás.
Már születéskor
jelen van? Néhányan azt gondolják,
hogy ha meg akarjuk mutatni, hogy a fenotípus valamely aspektusa része
evolúciósan kialakult architektúránknak, meg kell mutatnunk, hogy
születésünktől fogva jelen van. Ezzel azonban összekeverjük a szervezet
“kezdőállapotát” annak evolúciósan kialakult architektúrájával. A csecsemőnek
születéskor nincs foga – fogai elég sokkal a születés után fejlődnek ki.
Ez azt jelenti, hogy a csecsemők “megtanulják”, hogy legyen foguk? És mi
van a mellekkel? A szakállal? Azt várjuk, hogy az organizmusoknak olyan
mechanizmusaik legyenek, amelyek az éppen adott életszakaszukhoz adaptálódtak
(gondoljunk a tengeri zsákállatra!) – végül is a csecsemő adaptációs
problémái eltérnek a felnőttétől.
Ez a téves
felfogás gyakran hibás érvekhez vezetett. Például van, aki azt gondolja, hogy
ha van olyan információ a kultúrában, ami tükrözi az emberek viselkedésmódját,
akkor az a viselkedésük oka. Ha tehát
olyan férfiakat látnak a tévében, akik nehezen sírnak, feltételezik, hogy az
ő példájuk az oka annak, hogy a
fiúk nem mernek sírni. De mi itt az ok, és mi a következmény? Az a tény, hogy a
férfiak nem sírnak sokat a tévében, megtanítja
a fiúkat arra, hogy ne sírjanak, vagy egyszerűen csak tükrözi a fiúk
normális fejlődésmenetét? A konkrét témában végzett kutatások hiányában
nem tudjuk megválaszolni ezt a kérdést.
Evolúciósan
kialakult architektúránk valamely aspektusa elvileg az életciklus bármely
pontján megérhet, és ez agyunk kognitív programjaira éppúgy vonatkozik, mint
fenotípusunk többi elemére.
A
“Veleszületett” nem ellentéte a “tanultnak”. Az EP-k számára sohasem a “tanulás” vs.
“veleszületettség” vagy “tanulás” vs. “ösztön” a kérdés. Ahhoz, hogy bármit is
megtanuljunk, az agynak egy bizonyosfajta szerkezettel kell rendelkeznie –
végül is másfél kiló zabpehely nem tanul, de másfél kiló agy igen. Ha
mérnökként gondolkodunk, mindez világossá válik. Ahhoz, hogy tanuljunk, kell
egy olyan mechanizmus, amely ezt okozza. Mivel a tanulás nem történhet meg az
őt okozó mechanizmus hiányában,
az őt okozó mechanizmus maga nem
lehet tanult – “veleszületettnek” kell lennie. Bizonyos tanulási mechanizmusok
tehát evolúciósan kialakult architektúránk részét alkotják, és megbízhatóan
kifejlődnek a környezeti variancia olyan típusai között, amelyekkel az
emberek evolúciós történelmük során általában találkoztak. Bizonyos értelemben kell
hogy rendelkezzünk “velünkszületett tanulási mechanizmusokkal” vagy “tanulási
ösztönökkel”. Az az érdekes kérdés, hogy mik ezek a nem tanult programok? Egy
bizonyos dolog megtanulására specializálódtak, vagy általánosabb problémák
megoldására lettek tervezve? Ez visszavezet bennünket a 4. elvhez.
Specializált
vagy általános célú? Az
öröklés-környezet vita egyik valódi kérdése arra vonatkozik, hogy valamely
mechanizmus milyen mértékben specializálódott egy adott eredmény létrehozására.
A legtöbb öröklés-környezet ellentétpár gazdagabb fejlődésbiológiai
ismeretek tükrében megszűnik, ez azonban nem. Az EP-k számára az a fontos
kérdés, hogy milyen a természete
egyetemes, fajspecifikus, evolúciósan kialakult kognitív programjainknak?
Milyen fajta áramkörökkel rendelkezünk valójában?
A
nyelvelsajátításról szóló vita ezt a kérdést éles megvilágításba helyezi: vajon
általános célú kognitív programok, vagy ennek a feladatnak a végrehajtására
specializálódott programok eredményezik a nyelv megtanulását? Ezt a kérdést nem
lehet a priori megválaszolni. Ez egy
empirikus kérdés, és az eddigi adatok az utóbbi nézet mellett szólnak (Pinker
1999). Bármely megfigyelt viselkedés
esetében három lehetséges magyarázat létezik:
1. Egy általános célú program
eredménye (ha létezik ilyen).
2. Olyan kognitív programok
eredménye, amelyek a konkrét viselkedés létrehozására specializálódtak. Vagy:
3. Olyan specializálódott
kognitív mechanizmusok mellékterméke, amelyek valamilyen más probléma
megoldására fejlődtek ki evolúciósan. (Ez utóbbira példa az írás, amely új
kulturális találmány.)
Több öröklés
több tanulást tesz lehetővé. Az
“öröklés” és a “környezet” között nincsen zéró összegű kapcsolat. Az EP-k
számára a “tanulás” nem magyarázat, hanem olyan jelenség, ami magyarázatra szorul. A tanulást kognitív
mechanizmusok okozzák, és hogy megértsük, hogyan történik, ismernünk kell e
mechanizmusok komputációs szerkezetét. Minél gazdagabb a mechanizmusok
szerkezete, annál több tanulásra képes az organizmus – a tipegő babák meg
tudnak tanulni angolul, de az (egyébként nagy aggyal rendelkező) elefántok
és a kutyánk nem, mert az emberek kognitív architektúrája tartalmaz olyan
mechanizmusokat, amelyek az elefántban és a kutyában nincsenek meg. A tanulás
továbbá nem egységes jelenség: a nyelvtan elsajátítását eredményező
folyamatok például különböznek azoktól, amelyek a kígyófóbiák elsajátításához
vezetnek. (Ugyanez érvényes a “gondolkodásra” is.)
Gondolkodó ösztönök: egy példa
Saját kutatásainkban megvizsgáltuk azt a feltételezést, miszerint az emberi kognitív architektúra tartalmaz őseink társas világa által felvetett adaptációs problémák megoldására specializálódott áramköröket. A társas interakciók során az emberek két alapvető módon hatnak egymásra: segítik, vagy bántják egymást; haszonhoz juttatják, vagy költségekbe verik a másikat. Bizonyos társas viselkedések feltétel nélküliek: az ember például nem vár el szívességet gyereke gondozásáért cserébe. A legtöbb szociális cselekedet végrehajtása azonban feltételekhez van szabva. Ez olyan szelekciós nyomást eredményez a kognitív felépítésre nézve, hogy az megbízhatóan, pontosan és gazdaságosan észlelje és megértse a társas feltételeket (Cosmides 1989; Cosmides és Tooby 1989, 1992). A szociális kondicionális szabályok két nagy kategóriája a társas egyezség és fenyegetés – feltételes segítségnyújtás és károkozás. Először a szociális egyezségre összpontosítunk (áttekintését lásd Cosmides és Tooby 1992).
Témaválasztásunknak több oka is van:
1. A szociális egyezség evolúciós elméletének több vonatkozása (a kooperáció vagy a reciprok altruizmus) viszonylag jól kidolgozott és egyértelmű. Ennek következtében a szociális egyezség funkcionális logikájára már bizalommal támaszkodhatunk, amikor hipotéziseket alakítunk ki az ehhez a tevékenységhez szükséges információfeldolgozó folyamatokról.
2. A komplex adaptációk evolúciósan tartós problémákra adott válaszként jönnek létre. A társas cserét magukban foglaló helyzetek tartós szelekciós nyomást jelentettek az emberszabásúakra nézve. A primatológiából és paleoantropológiából származó bizonyítékok azt sugallják, hogy őseink több millió éve szociális egyezségeket építenek ki.
3. A szociális egyezség ősi, mindent átható, és központi jelenségnek tűnik az ember társas életében. Egy viselkedéses fenotípus egyetemessége nem elegendő feltétele annak, hogy kijelentsük, azt egy kognitív adaptáció eredményezte – de azért sokatmondó. A szociális egyezség mint viselkedéses fenotípus éppen annyira mindenütt jelenvaló, mint a szívverés. A szívverés azért egyetemes, mert az azt létrehozó szerv mindenütt ugyanaz. Ez gazdaságos magyarázat a szociális egyezség esetében is: az őt létrehozó szerv kognitív fenotípusa mindenütt ugyanaz. A szívhez hasonlóan ennek a kialakulásához sem szükségesek (társas vagy másmilyen szempontból) sajátos vagy kultúrafüggő környezeti feltételek.
4. A gondolkodásról és racionalitásról szóló elméletek központi szerepet játszottak mind a kognitív tudományban, mind a társadalomtudományokban. A területen végzett kutatás ezért erős próbája lehet a Sztenderd Társadalomtudományi Modell központi feltevésének; tesztelheti, hogy az elme evolúciósan kialakult architektúrája tényleg kizárólag vagy főként kevés számú tartalomfüggetlen általános célú mechanizmusból áll-e.
A szociális egyezség evolúciós elemzése a közgazdászok kereskedelemfogalmával párhuzamos; egyfajta “megvakarom a hátadat, ha te is megvakarod az enyémet” elv. A közgazdászok és az evolúciós biológusok a játékelmélet segítségével már vizsgálták a szociális egyezség megjelenésére vagy evolúciójára vonatkozó megszorításokat, és sokmenetes fogolydilemma-helyzetként modellezték azt. Az egyik fontos konklúzió az volt, hogy a szociális egyezség nem alakulhat ki egy fajban, és nem lehet stabilan fenntartani egy csoportban, ha a résztvevők kognitív architektúrája nem teszi lehetővé a potenciális együttműködő számára a csalók észlelését: ennek segítségével lehet kizárni őket a jövőbeli interakciókból, amelyekben kihasználnák az együttműködőket (pl. Axelrod és Hamilton 1981; Boyd 1988; Trivers 1971; Williams 1966). Ebben az összefüggésben a csaló olyan személy, aki úgy fogad el valamilyen hasznot, hogy nem elégíti ki megszerzésének feltételeit.
A szociális egyezség esetében a fenti elemzések ahhoz a feltételezéshez vezettek el bennünket, hogy az emberi elme evolúciósan kialakult szerkezete a csalás észlelésére specializálódott következtetési eljárásokat foglal magában.
Feltételezésünk megvizsgálása érdekében a Wason-féle (?) választási feladat paradigmáját alkalmaztuk (Wason és Johnson-Laird 1972). A pszichológusok körülbelül 20 éven keresztül használták ezt a paradigmát (amelyet eredetileg a logikus gondolkodás vizsgálatára fejlesztettek ki) az emberi gondolkodásmechanizmusok szerkezetének vizsgálatára. Ebben a feladatban a személynek meg kell keresnie a Ha P akkor Q alakú kondicionális szabályok megszegését. Nézzük meg a 2. ábrán látható Wason-feladatot.
Új, cambridge-i
állásához hozzátartozik a közlekedés demográfiájának tanulmányozása is. A
cambridge-i lakosok szokásairól szóló korábban készült felmérésben a
következőket olvassa: “Ha az ember Bostonba megy, akkor metróval utazik.”
Az alábbi kártyák négy
cambridge-i lakosra vonatkozó információt tartalmaznak. Minden kártya egy
személyt jelöl. A kártyák egyik oldalán az áll, hogy a személy hova utazott, a
másik oldalon pedig az, hogy hogyan jutott el oda. Jelölje meg az(oka)t a
kártyá(ka)t, amelye(ke)t mindenképpen meg kell fordítania ahhoz, hogy
kiderítse, van-e olyan ember, aki megszegi a szabályt?
Boston |
|
Arlington |
|
metró |
|
taxi |
2. ábra
Wason-feladat
Logikai szempontból a szabályt akkor szegik meg, ha valaki úgy megy Bostonba, hogy nem a metrót használja. Tehát logikai szempontból az a helyes válasz, hogy fel kell fordítani a Boston kártyát (hogy kiderítsük, ez a személy metróval ment-e). Általánosabban: egy Ha P akkor Q alakú szabály esetében a P, és a nem-Q értékeket jelölő kártyákat kell megfordítani.
Ha az emberi elme a logikai szabályszegések észlelésére specializálódott gondolkodási folyamatokat fejleszt ki, a megoldásnak intuitíven nyilvánvalónak kell lennie – de nem az: általában az emberek kevesebb mint 25% adja spontán ezt a választ. Még a logikai gondolkodás terén szerzett oktatás sem javít sokat az ilyen deskriptív szabályokat tartalmazó feladatokban nyújtott teljesítményen (pl. Cheng, Holyoak, Nisbett és Oliver 1986; Wason és Johnson-Laird 1972). Jelentős szakirodalmi háttér tanúsítja, hogy az emberek nem túl jók a Wason szelekciós feladatban a ha-akkor logikai szabályszegések észlelésében, még akkor sem, ha a feladatok a mindennapi életből vett ismerős tartalmakra vonatkoznak (pl. Manktelow és Evans 1979; Wason 1983).
A Wason-feladat ideális eszközt kínált a szociális kondicionális szabályokon, például szociális egyezségeken, fenyegetéseken, engedélyeken, kötelezettségeken stb. működő gondolkodási specializációkra vonatkozó hipotézisek tesztelésére, mert (1) a kondicionális szabályokra vonatkozó gondolkodást vizsgálja, (2) a feladat struktúrája állandó, miközben a feladat tartalmát változtatjuk, (3) a tartalmi hatásokat könnyű megszüntetni, és (4) rendelkezésünkre áll egy jelentős kísérleti eredményhalmaz, amellyel az új tartalmakon mutatott teljesítményt összehasonlíthatjuk.
Ha például megmutatnánk, hogy akik egyébként általában nem veszik észre a kondicionális szabályok megszegését, felfigyelnek akkor, ha a szabályszegés egy szociális szerződésben való csalásként jelenik meg, az remek bizonyítékkal szolgálna a nézet mellett, hogy az emberek rendelkeznek a szociális egyezség helyzeteiben csalók detektálására specializálódott kognitív adaptációkkal. Általános kutatási tervünkben alapszintként használtuk azt, hogy a vizsgált személyek számos tartalom esetén képtelenek a kondicionális szabályok megszegését észlelni, és ezekhez képest állapítottuk meg, hogy a gondolkodási specializációknak volt-e teljesítménynövelő hatásuk. Ha látjuk, hogy milyen tartalommanipulációk kapcsolják be vagy ki a magas teljesítményt, feltérképezhetjük azoknak a tartományoknak a határait, amelyeken belül a specializált gondolkodási folyamatok sikeresen működnek.
A vizsgálatok eredményei megdöbbentőek. Azok az emberek, akik normális esetben képtelenek a ha-akkor szabályok megszegését észrevenni, szociális egyezség helyzetében a csalást könnyen és pontosan észlelik (Cosmides 1989; Cosmides és Tooby 1989; 1992). Ebben a helyzetben az ember csak akkor jogosult haszonra, ha kielégített egy követelményt (pl. “ha meg akarod enni a kekszet, előbb meg kell ágyaznod”; “ha egy férfi kasszavagyökeret eszik, akkor tetoválásnak kell lennie a mellén”; vagy általánosabban: “ha H haszonhoz jutsz, akkor ki kell elégítened K követelményt”). A csalás azt jelenti, hogy elfogadjuk a meghatározott hasznot anélkül, hogy kielégítenénk a haszon megszerzésének feltételét (pl. megesszük a kekszet anélkül, hogy megágyaztunk volna).
Ha ilyen típusú szociális szerződések megszegésének észlelése a feladat, akkor az adaptív szempontból helyes válasz azonnal nyilvánvaló majdnem mindenki számára, és a személyek gyakran “kiugrási” hatást tapasztalnak. Ehhez nincs szükség oktatásra. Általában a személyek 65–80%-a helyes megoldást ad, ami ilyen feladatok esetében a valaha elért legmagasabb teljesítmény. Kiválasztják az “elfogadott haszon” kártyát (pl. “kasszavagyökeret evett”) és a “meg nem fizetett ár” kártyát (pl. “nincs tetoválása”) bármely olyan társas szerződésnek tekinthető kondicionális szabály esetében, amelyben a szabályszegések keresését csalók kereséseként lehet értelmezni.
Területáltalános, formális szempontból nézve a kasszavagyökeret evő és tetoválás nélküli férfiak vizsgálata logikailag ekvivalens a Bostonba taxival utazó emberek vizsgálatával. De bárhol is végezték el ezt a vizsgálatot (felnőttek: Egyesült Államok, Egyesült Királyság, Németország, Olaszország, Franciaország, Hongkong; iskolások: Equador), az emberek sehol nem kezelték ugyanúgy a szociálisegyezség-feladatokat, mint a többi gondolkodási problémát. Elméik megkülönböztetik a szociális egyezségre vonatkozó tartalmakat, és gondolkodásuk arra utal, hogy ezeket a helyzeteket olyan reprezentációs primitívekbe fordítják le, mint “haszon”, “ár”, “kötelezettség”, “jogosultság”, “intencionális” és “ágens.” A megfelelő következtetési folyamatok nem lépnek működésbe addig, amíg a személy helyzetreprezentációjában nem jelenik meg az, hogy itt valaki csak akkor jogosult valamilyen haszonra, ha kielégített egy követelményt.
A társas szerződési szabályok által aktivált folyamatok nem úgy viselkednek, mint ha önmagukban a logikai sértések észlelésére lettek volna tervezve; olyan választásokat indítanak be, amelyek hasznosak a csalók észlelésében, függetlenül attól, hogy ez megfelel-e a logikailag helyes választásoknak. Ha például megfordítjuk a követelmény és haszon sorrendjét a ha-akkor szerkezeten belül, olyan válaszokat válthatunk ki, amelyek a csalóészlelés szempontjából funkcionálisan helyesek, de logikailag helytelenek (lásd a 3. ábrát). A személyek az elfogadott haszon és a meg nem fizetett ár kártyákat választják ki – ezek az adaptív szempontból helyes válaszok, ha valaki csalókat keres – függetlenül attól, hogy ezek a kártyák milyen logikai kategóriákba tartoznak.
Nézzük a következő szabályokat:
Sztenderd
változat (Ha P akkor Q): Ha elfogadod
a hasznot, megfizeted az árát.
(Pl.: “Ha adok neked 3000 forintot,
nekemadod az órádat.”)
Fordított
változat (Ha Q akkor P): Ha
megfizeted az árat, akkor elfogadod a hasznot.
(Pl. “Ha nekemadod az órádat, akkor adok neked 3000
forintot.”)
|
Elfogadta a hasznot |
|
Nem fogadta el a hasznot |
|
Megfizette az árát |
|
Nem fizette meg az árát |
Sztenderd:
|
P
|
|
~P
|
|
Q
|
|
~Q
|
Fordított:
|
Q |
|
~Q |
|
P |
|
~P |
3 ábra. Egy szociális szerződés
általános szerkezete.
Ha egy fenotípus valamely aspektusáról meg akarjuk mutatni, hogy adaptáció, ki kell mutatnunk a forma és funkció illeszkedését, vagyis szerkezeti bizonyítékra van szükségünk. Már van néhány kísérlet, amelyek társas szerződésre és nem társas szerződésre vonatkozó Wason-feladatokban hasonlítják össze a teljesítményt. Ezek a kísérletek bizonyítékkal szolgáltak számos, a szociális egyezség során felmerülő adaptációs probléma elemzése által előrejelzett területspecifikus hatás mellett. A társas szerződések tartalom-függő, erre a területre specializálódott következtetési szabályokat aktiválnak. Olyan szubrutinokat tartalmaznak, amelyek azon a területen belül egy konkrét probléma megoldására: a csalásészlelésre specializálódtak. A szociális egyezségre utaló tartalmak által kiváltott eredménymintázat annyira egyedi, hogy úgy gondoljuk, e területen a gondolkodást területspecifikus és funkcionálisan elkülönült komputációs egységek irányítják: ezeket neveztük el társasszerződés-algoritmusoknak (Cosmides 1989; Cosmides és Tooby 1992).
Van tehát szerkezeti bizonyíték. A gondolkodást eredményező programoknak itt sok olyan összehangolt vonása van, amelyek pontosan úgy specializálódtak, mintha egy számítógépes mérnök tervezte volna őket arra, hogy megbízhatóan és hatékonyan vonjanak le társas szerződésre vonatkozó következtetéseket: nem túl valószínű, hogy ez a konfiguráció pusztán véletlen útján megjelent volna.
Az EP-ket az evolúciós múltunk során jelentkező problémák felé fordított figyelmük arra indította, hogy a hagyományostól eltérő témára alkalmazzák a kognitív tudományok fogalmait és módszereit: azokra a kognitív folyamatokra, amelyek a kooperációt, szexuális vonzerőt, féltékenységet, szülői szeretetet, ételaverziókat, a terhességi rosszullétek ütemezését, az incesztustilalmat stb. irányítják. Ez a kutatási vonal megvilágítja a természetes kompetenciáinkat létrehozó programokat, így egyenesen az emberi természet szívéig hatol.
Lukács
Ágnes fordítása
Hivatkozott irodalom:
Axelrod, R., és W.D. Hamilton (1981): The Evolution of Cooperation. In Science, 211: 1390–1396.
Baillargeon, R. (1986): Representing the Existence and the Location of Hidden Objects: Object Permanence in 6- and 8-month Old Infants. in Cognition, 23: 21–41.
Barkow, J., L. Cosmides és J. Tooby (szerk.) (1992): The Adapted Mind: Evolutionary Psychology
and the Generation of Culture. NY: Oxford University Press.
Baron-Cohen, S. (1995): Mindblindness: An Essay on Autism and Theory of Mind. Cambridge, MA: MIT Press.
Boyd, R. (1988): Is the Repeated Prisoner’s Dilemma a Good Model of Reciprocal Altruism? In Ethology and Sociobiology, 9: 211–222.
Cheng, P., K. Holyoak, R. Nisbett és L. Oliver (1986): Pragmatic Versus Syntactic Approaches to Training Deductive Reasoning. In Cognitive Psychology, 18: 293–328.
Cosmides, L. és J. Tooby (1989): Evolutionary Psychology and the Generation of Culture, Part II. Case study: A Computational Theory of Social Exchange. In Ethology and Sociobiology, 10: 51–97.
Cosmides, L. (1989): The Logic of Social Exchange: Has Natural Selection Shaped How Humans Reason? Studies with the Wason Selection Task. In Cognition, 31: 187–276.
Cosmides, L. és J. Tooby (1992): Cognitive Adaptations for Social Exchange. In The Adapted Mind: Evolutionary Psychology and the Generation of Culture. J. Barkow, L. Cosmides és J. Tooby (szerk.). NY: Oxford University Press.
Dawkins, R. (1994): A vak órásmester. Budapest: Gondolat.
Fodor, J. (1983): The Modularity of Mind: an Essay on Faculty Psychology. Cambridge: MIT Press.
Hirschfeld, L. és S. Gelman (1994): Mapping the Mind: Domain Specificity in Cognition and Culture. NY: Cambridge University Press.
James, W. (1890): Principles of Psychology. NY: Henry Holt.
Johnson, M. és J. Morton (1991): Biology and Cognitive Development: The Case of Face Recognition. Oxford: Blackwell.
Leslie, A. (1994): ToMM, ToBY, and Agency: Core Architecture and Domain Specificity. In Mapping the Mind: Domain Specificity in Cognition and Culture. L.Hirschfeld és S.Gelman (szerk.). NY: Cambridge University Press.
Manktelow, K. és J. St. B. T. Evans (1979): Facilitation of Reasoning by Realism: Effect or Non-effect? In British Journal of Psychology, 70: 477–488.
Pinker, S. (1999): A nyelvi ösztön. Budapest: Typotex.
Symons, D. (1990): A Critique of Darwinian Anthropology. In Ethology and Sociobiology 10: 131–144.
Tooby J. és L.Cosmides (1990a): The Past Explains the Present: Emotional SAdaptations and the Structure of Ancestral Environments. In Ethology and Sociobiology, 11: 375–424.
Tooby, J. és L. Cosmides (1990b): On the Universality of Human Nature and the Uniqueness of the Individual: The Role of Genetics and Adaptation. In Journal of Personality 58: 17–67.
Tooby, J. és L.Cosmides (1992): The Psychological Foundations of Culture. In The Adapted Mind: Evolutionary Psychology and the Generation of Culture. J. Barkow, L. Cosmides és J. Tooby (szerk.), 19–136. NY: Oxford University Press.
Trivers, R. (1971): The Evolution of Reciprocal Altruism. In Quarterly Review of Biology, 46: 35–57.
Wason, P. (1983): Realism and Rationality in the Selection Task. In Thinking and Reasoning: Psychological Approaches. J. St. B. T. Evans (szerk.). London: Routledge.
Wason, P. és P. Johnson-Laird (1972): The Psychology of Reasoning: Structure and Content. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Williams, G. (1966): Adaptation and Natural Selection. Princeton: Princeton University Press.
* Cosmides, L.M. és Tooby, J. (1997): Evolutionary psychology: A Primer. http://www.psych.ucsb.edu/research/cep/primer.html. Fordította és szerkesztette: Lukács Ágnes