Filozófia
a filmekben |
Heti 2 órás előadás,
amely SPECIÁLIS társadalomtudományi előadásként
vehető fel. |
|
Előadók:
|
Helye: Déli Tömb 0-804
(Lóczy Lajos terem) |
Ideje: hétfőn 19-től (vetítés)
és
kedden 17:30-19:00 (óra) |
|
Ajánlás: |
Mindenki számára ajánljuk,
aki kíváncsi jellegzetes filozófiai nézeteknek
a filmekben található tükröződésére.
Az órákon bevezető előadások hangzanak
el, egyes filmek - külön alkalommal történő
- bemutatásával és elemzésével. |
|
Előismeretek: |
A kollégiumhoz előismeretek nem
szükségesek, de előnyben van az, aki rendelkezik némi
történelmi, társadalom-elméleti és filozófia-történeti
alapismeretekkel. |
|
Számonkérés: |
Jegyet szerezni elsősorban az utolsó órán
megírandó vizsgazárthelyivel lehet.
A zh-n született megajánlott jegy esetleges javítása: szóbeli vizsga a
tanfolyam tematikája alapján, beleértve egy film filozófiai
elemzését is. |
|
Tematika: |
A speciális kollégium célja,
hogy a filmművészet jelentős alkotásaiban filozófiai
elemeket mutasson meg.
A kurzus folyamán olyan filozófiai problémákat
vethetünk fel, mint például a film és realitás, a megismerés, az igazság
relativitása, a kritikai gondolkodás, a természet és társadalom viszonya, az
egyén szerepe, az emberek egymás közötti viszonyai, a szabadság és az
elidegenedés, értékrendszerek, posztmodernizmus, az élet értelme, élet és halál,
további etikai kérdések stb.
A program:
1.) febr. 11-12. Chaplin: Modern idők (83') - Sz. P.
- Ellenőrző kérdés: Melyek az elidegenedés mozzanatai (megjelenési formái)?
2.) febr. 18-19. Bergman: A hetedik pecsét (92') - Sz. P.
- Ellenőrző kérdések: A valláshoz való viszony mely formái szerepelnek a
filmben?
Melyek az alapvető életérzések az egzisztencialista filozófiák szerint? 3.) febr. 25-26. Godard: Éli az életét (80') - R. L.
- Ellenőrző kérdések: Gondolkodás és élet viszonyának mely formái szerepelnek a
filmben?
Miként hasznosítja Godard a kép, a beszéd és az írás technikáit a filmben?
4.) márc. 3-4.
Tarkovszkij: Sztalker (161') - R. L.
- Ellenőrző kérdések: Milyen kulturális szférák és milyen
értelemben szerepelnek a
filmben?
Milyen
változatai vannak az áldozathozatalnak a filmben?
5.) márc. 10-11. Enyedi: Bűvös vadász (110') - R. L.
- Ellenőrző kérdések: A tudáshoz való emberi viszony mely formái szerepelnek a
filmben?
Melyek
az alapvető hasonlóságok és különbségek Enyedi és Tarkovszkij filmjében?
6.) márc. 17-18. Antonioni: Nagyítás (102') - Sz. P.
7.) márc. 31-ápr. 1. Greenaway: A rajzoló szerződése (108') - Sz. P.
-
Ellenőrző kérdések: Milyen az ábrázolás és a valóság viszonya Antonioni
illetve
Greenaway szerint?
Milyen jellemzői vannak a posztmodernnek?
8.) ápr. 7-8. Waters: Cry Baby (85')- Sz. P.
- Ellenőrző kérdés: Mit közöl az érték(rendszer)ekről Antonioni illetve Waters?
9.) ápr. 14-15. Anderson: Ha .... (115') - Sz. P. 10.) ápr. 21-22.
Bódy: Kutya éji dala (139') - R. L.
- Ellenőrző kérdések: Milyen kulturális szférák és milyen
értelemben szerepelnek a
filmben?
Megkülönbözteti-e
Bódy a tulajdonképpeni és a csak annak látszó valóságot a filmben?
11.) ápr. 28-29.
Bunuel: A vágy titokzatos tárgya
(105') - R. L.
- Ellenőrző kérdések: Hogyan azonosíthatjuk a vágy
titokzatos tárgyát?
Melyek
a történetekhez való tipikus viszonyulások Bunuel szerint?
12.) máj. 5-6. Fliegauf: Dealer (136') - R. L.
- Ellenőrző kérdések: Miként jellemzi az anyag és tudat,
test és elme viszonyát Fliegauf a
filmben?
Szabadság
és felelősség mely formáival találkozunk a filmben?
13.) máj. 13. vizsgazárthelyi |
|
Ajánlott
irodalom: |
|
Antonioni, Michelangelo: Írások,
beszélgetések. Osiris, 1999.
Balázs Béla: Filmesztétikai
gondolatok. Filmtudományi, Budapest, 1948. Bergman, Ingmar: Színről színre.
Európa, Budapest, 1979.
Bergman, Ingmar: Fanny és Alexander.
Árkádia, Budapest, 1985.
Bergman, Ingmar: Laterna Magica. Európa, Budapest, 1988. Bergman, Ingmar: Képek. Európa,
Budapest, 1992.
Bergman, Ingmar: A legjobb szándékok.
Európa, Budapest, 1993.
Bikácsy Gergely: Andrzej Wajda.
Gondolat, Budapest, 1975.
Bíró Yvette: A hetedik művészet.
Századvég, Budapest, 1994.
Casetti, Francesco: Filmelméletek 1945-1990. Osiris, Budapest, 1998. Clair, R.: A film tegnap és ma.
Gondolat, Budapest, 1977. Fehér M. István: Jean-Paul Sartre.
Kossuth, Budapest, 1980.
Filmkultúra: http://www.filmkultura.iif.hu:8080/contents.hu.html
Film adatbázis: http://uk.imdb.com/
Film és filozófia elektronikus
folyóirat: http://www.hanover.edu/philos/film/home.htm
- angol nyelven
Film-filozófia cikkek, bibliográfiák:
http://www.mailbase.ac.uk/lists/film-philosophy/files/
- angol nyelven
Film-filozófia levelezőlista: http://www.mailbase.ac.uk/lists/film-philosophy/
- angol nyelven
Gregor, Ulrich, Patalas, Enno: A film világtörténete. Gondolat, Budapest,
1966. Györffy Miklós: Ingmar Bergman.
Gondolat, Budapest, 1976.
Hevesy Iván: A némafilm
egyetemes története 1895-1929. Magyar Filmintézet,
Budapest, 1993.
Kovács András Bálint, Szilágyi
Ákos: Tarkovszkij, az orosz film Sztalkere. Helikon, Budapest,
1997.
Kovács András Bálint: A modern film irányzatai. Az
európai művészfilm 1950-1980. Palatinus, Budapest, 2005.
Köpeczi Béla (szerk.): Az egzisztencializmus.
Gondolat, Budapest, 1984.
Lotman, J. M.: Filmszemiotika és filmesztétika.
Gondolat, Budapest, 1977. Márkus György-Tordai Zádor:
Irányzatok a mai polgári filozófiában.
Gondolat, Budapest, 1972.
Nemes Károly: A film, mint művészet.
Tevan, Budapest, 1994.
Sartre, Jean-Paul: Módszer, történelem,
egyén. Válogatás filozófiai írásaiból.
Gondolat, Budapest, 1976.
Schneider, Steven Jay (főszerk.): 1001 film, amit látnod kell, mielőtt
meghalsz. Gabo, Budapest, 2004.
Schröder, Nicolaus: 50 híres filmrendező. Alexandra, Pécs, 2004. Tordai Zádor: Egzisztencia és
valóság. Akadémiai, Budapest, 1967.
Truffaut, Francois: Önvallomások
a filmről (összeáll.: Anne Gillain). Osiris, Budapest,
1996.
Új Oxford film enciklopédia. A világ filmtörténetének kézikönyve. Glória,
Budapest, 2004.
Wajda, Andrzej: A film és más hívságok. Osiris, Budapest, 2002. |
|
Hírek,
információk: |
|
Utolsó felfrissítés: 2008. május 6. |
|