Oktaeder logo Kötelezően vagy szabadon választható társadalomtudományi tárgy


 

Filozófia a filmekben
Ajánlott Szakok: minden szak számára
Kód: xxxn9204
Heti óraszám 2+0
Ajánlás szintje: választható tárgy
Előadó Ropolyi László egy. adjunktus és 
Szegedi Péter egy. docens
Tudománytörténet és Tudományfilozófia Tanszék

 

Előismeretek Tematika Számonkérés módja
Hírek, információk Naptár Irodalom


Vissza A Tantárgy Részletes Leírásához
 

 
 
 
 
 


 



Filozófia a filmekben
Heti 2 órás előadás, amely SPECIÁLIS társadalomtudományi előadásként vehető fel.
 Előadók:

Ropolyi László
Tudománytörténet és Tudományfilozófia Tanszék
Szegedi Péter
Tudománytörténet és Tudományfilozófia Tanszék
 


Helye: Déli Tömb 0-804
(Lóczy Lajos terem)
Ideje: hétfőn 19-től (vetítés) és
kedden 17:30-19:00 (óra)
 
Ajánlás:
Mindenki számára ajánljuk, aki kíváncsi jellegzetes filozófiai nézeteknek a filmekben található tükröződésére. Az órákon bevezető előadások hangzanak el, egyes filmek - külön alkalommal történő - bemutatásával és elemzésével.
Előismeretek:
A kollégiumhoz előismeretek nem szükségesek, de előnyben van az, aki rendelkezik némi történelmi, társadalom-elméleti és filozófia-történeti alapismeretekkel.
Számonkérés:
Jegyet szerezni elsősorban az utolsó órán megírandó vizsgazárthelyivel lehet. A zh-n született megajánlott jegy esetleges javítása: szóbeli vizsga a tanfolyam tematikája alapján, beleértve egy film filozófiai elemzését is.
Tematika:
A speciális kollégium célja, hogy a filmművészet jelentős alkotásaiban filozófiai elemeket mutasson meg.

A kurzus folyamán olyan filozófiai problémákat vethetünk fel, mint például a film és realitás, a megismerés, az igazság relativitása, a kritikai gondolkodás, a természet és társadalom viszonya, az egyén szerepe, az emberek egymás közötti viszonyai, a szabadság és az elidegenedés, értékrendszerek, posztmodernizmus, az élet értelme, élet és halál, további etikai kérdések stb.
A program: 

1.) febr. 11-12. Chaplin: Modern idők (83') - Sz. P.
- Ellenőrző kérdés: Melyek az elidegenedés mozzanatai (megjelenési formái)?
2.) febr. 18-19. Bergman: A hetedik pecsét (92') - Sz. P.
- Ellenőrző kérdések: A valláshoz való viszony mely formái szerepelnek a filmben?
                                 Melyek az alapvető életérzések az egzisztencialista filozófiák szerint?

3.) febr. 25-26. Godard: Éli az életét (80') - R. L.
- Ellenőrző kérdések: Gondolkodás és élet viszonyának mely formái szerepelnek a filmben?
                                 Miként hasznosítja Godard a kép, a beszéd és az írás technikáit a filmben?
4.) márc. 3-4. Tarkovszkij: Sztalker (161') - R. L.
- Ellenőrző kérdések: Milyen kulturális szférák és milyen értelemben szerepelnek a filmben?
                                 Milyen változatai vannak az áldozathozatalnak a filmben?
5.) márc. 10-11. Enyedi: Bűvös vadász (110') - R. L.
- Ellenőrző kérdések: A tudáshoz való emberi viszony mely formái szerepelnek a filmben?
                                 Melyek az alapvető hasonlóságok és különbségek Enyedi és Tarkovszkij filmjében?
6.) márc. 17-18. Antonioni: Nagyítás (102') - Sz. P.
7.) márc. 31-ápr. 1. Greenaway: A rajzoló szerződése (108') - Sz. P.
- Ellenőrző kérdések: Milyen az ábrázolás és a valóság viszonya Antonioni illetve Greenaway szerint?
                                 Milyen jellemzői vannak a posztmodernnek?

8.) ápr. 7-8. Waters: Cry Baby (85')- Sz. P.
- Ellenőrző kérdés: Mit közöl az érték(rendszer)ekről Antonioni illetve Waters?

9.) ápr. 14-15. Anderson: Ha .... (115') - Sz. P.
10.) ápr. 21-22. Bódy: Kutya éji dala (139') - R. L.
- Ellenőrző kérdések: Milyen kulturális szférák és milyen értelemben szerepelnek a filmben?
                                 Megkülönbözteti-e Bódy  a tulajdonképpeni és a csak annak látszó valóságot a filmben?
11.) ápr. 28-29. Bunuel: A vágy titokzatos tárgya (105') - R. L.
- Ellenőrző kérdések: Hogyan azonosíthatjuk a vágy titokzatos tárgyát?
                                 Melyek a történetekhez való tipikus viszonyulások Bunuel szerint?
12.) máj. 5-6. Fliegauf: Dealer (136') - R. L.
- Ellenőrző kérdések: Miként jellemzi az anyag és tudat, test és elme viszonyát  Fliegauf a filmben?
                                 Szabadság és felelősség mely formáival találkozunk a filmben?
13.) máj. 13. vizsgazárthelyi

 
Ajánlott irodalom:
Antonioni, Michelangelo: Írások, beszélgetések. Osiris, 1999.
Balázs Béla: Filmesztétikai gondolatok. Filmtudományi, Budapest, 1948.
Bergman, Ingmar: Színről színre. Európa, Budapest, 1979.
Bergman, Ingmar: Fanny és Alexander. Árkádia, Budapest, 1985.
Bergman, Ingmar: Laterna Magica. Európa, Budapest, 1988.
Bergman, Ingmar: Képek. Európa, Budapest, 1992.
Bergman, Ingmar: A legjobb szándékok. Európa, Budapest, 1993.
Bikácsy Gergely: Andrzej Wajda. Gondolat, Budapest, 1975.
Bíró Yvette: A hetedik művészet. Századvég, Budapest, 1994.
Casetti, Francesco: Filmelméletek 1945-1990. Osiris, Budapest, 1998.
Clair, R.: A film tegnap és ma. Gondolat, Budapest, 1977.
Fehér M. István: Jean-Paul Sartre. Kossuth, Budapest, 1980.
Filmkultúra: http://www.filmkultura.iif.hu:8080/contents.hu.html
Film adatbázis: http://uk.imdb.com/
Film és filozófia elektronikus folyóirat: http://www.hanover.edu/philos/film/home.htm - angol nyelven
Film-filozófia cikkek, bibliográfiák: http://www.mailbase.ac.uk/lists/film-philosophy/files/ - angol nyelven
Film-filozófia levelezőlista: http://www.mailbase.ac.uk/lists/film-philosophy/ - angol nyelven
Gregor, Ulrich, Patalas, Enno: A film világtörténete. Gondolat, Budapest, 1966.
Györffy Miklós: Ingmar Bergman. Gondolat, Budapest, 1976.
Hevesy Iván: A  némafilm egyetemes története 1895-1929. Magyar Filmintézet, Budapest, 1993.
Kovács András Bálint, Szilágyi Ákos: Tarkovszkij, az orosz film Sztalkere. Helikon, Budapest, 1997.
Kovács András Bálint: A modern film irányzatai. Az európai művészfilm 1950-1980. Palatinus, Budapest, 2005.
Köpeczi Béla (szerk.): Az egzisztencializmus. Gondolat, Budapest, 1984.

Lotman, J. M.: Filmszemiotika és filmesztétika. Gondolat, Budapest, 1977.
Márkus György-Tordai Zádor: Irányzatok a mai polgári filozófiában. Gondolat, Budapest, 1972.
Nemes Károly: A film, mint művészet. Tevan, Budapest, 1994.
Sartre, Jean-Paul: Módszer, történelem, egyén. Válogatás filozófiai írásaiból. Gondolat, Budapest, 1976.
Schneider, Steven Jay (főszerk.): 1001 film, amit látnod kell, mielőtt meghalsz. Gabo, Budapest, 2004.
Schröder, Nicolaus: 50 híres filmrendező. Alexandra, Pécs, 2004.
Tordai Zádor: Egzisztencia és valóság. Akadémiai, Budapest, 1967.
Truffaut, Francois: Önvallomások a filmről (összeáll.: Anne Gillain). Osiris, Budapest, 1996.
Új Oxford film enciklopédia. A világ filmtörténetének kézikönyve. Glória, Budapest, 2004.
Wajda, Andrzej: A film és más hívságok. Osiris, Budapest, 2002.

Hírek, információk:
 

 

Utolsó felfrissítés: 2008. május 6.