IDEGRENDSZERI
MODELLEZÉS |
Heti 2 órás elõadás,
amely TUDOMÁNYFILOZÓFIA elõadásként
vehetõ fel. |
|
Elõadó:
|
|
Ajánlás: |
A kurzust egyaránt ajánlom az idegrendszer
muködése iránt érdeklõdõ, és
a matematikai modellezéstõl nem idegenkedõ „biológiacentrikus”,
másrészt a reális biológiai alkalmazásoktól
nem félõ „teoretikus érdeklõdésu” III-V
éves hallgatóknak, és doktori iskolásoknak. |
|
Elõismeretek: |
|
|
Számonkérés: |
Kollokvium (a vizsga során természetesen
figyelembe vesszük, hogy valaki milyen szakos és hányad
éves). |
|
Tematika: |
Az elõadássorozat célja
kettõs: egyrészt betekintést adok a „Computational
Neuroscience” nevû szakma módszertani apparátusába,
másrészt szeretném megmutatni, hogy néhány
fontos idegrendszeri struktúra viselkedésének megértéséhez
hogyan járul hozzá a modellcentrikus megközelítés.
-
Beszélgetés a kurzus tematikájáról,
a tudományág hazai és nemzetközi perspektívájáról,
a szükséges és nem (feltétlenül) szükséges
elõismeretekrõl, a befektetendõ munkáról,
és a várható „haszonról”.
-
Idegrendszerkutatás: a struktúrális,
funkcionális és dinamikus megközelítés
integrálásának szükségessége. (Szintek,
centrumok, vizsgálati módszerek, mechanizmusok, algoritmusok;
kitekintés).
-
A dinamikus modellek felállításának
és tulajdonságainak vizsgálatának alapvetõ
módszerei.
-
Idegélettani alapok. (Membránok biofizikája.
Ioncsatornák, ionáramok. A szinapszis. Az ingerület
áttevõdésének neurokémiai alapjai. A
neurotranszmitter felszabadulás mechanizmusa. Különbözõ
transzmitter közvetítésu neuronok. Tanulás szinaptikus
szinten.)
-
EGY neuron modellezése. A McCulloch-Pitts
modell. A Hodgkin-Huxley modell és variációi. Programcsomagok
(NEURON, GENESIS).
-
Esettanulmányok: néhány serkentõ
és gátló neuron részletes modellje. (Geometria,
passzív és aktív csatornák, membrántranszport
folyamatok kinetikája. Akciós potenciál generálás,
burst. Kis hálózatok: szerkezet és dinamika közötti
összefüggések.
-
Neuronhálózatok - kétszintû
dinamika I (Szinaptikus plaszticitás, tanulási szabályok:
a Hebb szabály és variációi. Tanulás
biológiai és mesterséges neuronhálózatokban.)
-
Neuronhálózatok - kétszintu
dinamika II (A szaglórendszer neuronhálózatai. A szaglógumó
és a szaglókéreg szerkezete és dinamikus muködése,
asszociatív memória kialakulása.
-
Neuronhálózatok - kétszintu
dinamika III (A béka látórendszerének kialakulása:
önszervõdési mechanizmusok és algoritmusok. Az
emlõs nagyagykéreg moduláris szevezõdése.
Fejlõdési modellek.)
-
A hippokapmusz (A hippokampusznak szerepe van a térérzékelésben,
és az emlékezet kialakításában. Hibás
muködése neurológiai rendellenességekhez [pl.
epilepszia] vezethet. A részletes egysejt-modelltõl a neuronpopulációk
dinamikus viselkedéséig.)
-
Statisztikus neurodinamika (Nagy sejtpopulációk
aktivitásdinamikája. A hippokampusz populációs
dinamikája.)
-
Neurológiai és pszichiátriai
rendellenességek modellezése
-
Kognitív idegtudomány. (Agy-tudat-számítógép.
Érzékelés, memória, érzelem, tudat).
|
|
Irodalom: |
|
Ajánlott irodalom: |
-
Érdi Péter, Aradi Ildikó, Grõbler
Tamás és Barna György: A matematikai modellek szerepe
az idegrendszerkutatásban (http://www.kfki.hu/~cheminfo/hun/eloado/neuro/index.html)
-
Michael A. Arbib, Péter Érdi, and János
Szentágothai:
Neural Organization Structure, Function, and Dynamics,
The MIT Press, 1998. (Kampis tanár úr szobájában
van egy példány, és egy az Élettan és
Neurobiológia tanszék könyvtárában is)
|
|
Hirek,
információk: |
|
|
Utolsó felfrissítés:
2000 január 4 . |
|