Pázmány
P. sétány 1/A
Budapest, Hungary
Phone/Fax: (36-1) 372 2924
Location?
The web site of the seminar:
http://hps.elte.hu/seminar
|
Philosophy of Science Colloquium
Room 6.54 (6th
floor) Monday 4:00 PM
|
14
April 4:00 PM 6th floor 6.54
|
John Kadvany
|
Policy and Decision
Science, Menlo Park, CA
|
|
From
Hegel to Lakatos: Historical Method in the Philosophy of Mathematics
and Science
|
During his career, and since his death in
1974, some noticed latent Hegelian ideas in Imre Lakatos’ approach to
combining philosophy and history in his theories of mathematical and
scientific method. This talk explains the importance of Lakatos’
Hegelianism in his masterpiece on mathematical method, Proofs and
Refutations, and in his methodology of scientific research
programmes.
Topics to be discussed include: the historiography of Proofs and
Refutations and Hegel’s Phenomenology of Spirit; pedagogical philosophy
in Hegel and Lakatos; skepticism in nineteenth-century mathematics; the
history of Gödel’s Second Incompleteness Theorem; Lakatos’ “changing
logic” of scientific discovery; classical political economy as a
research programme; research programmes and criticism of scientific
practice; and the continuity of Lakatos’ ideas with those of Georg
Lukács.
The talk summarizes the philosophical content of my book, Imre Lakatos
and the Guises of Reason (Duke University Press 2001).
Biographical statement for John
Kadvany
On Wednesday April 16, I will
give a talk titled “Lakatos, Hegel, Hungary” at the Central European
University. That talk will present Lakatos’ work and life in the
context of Hungarian Stalinism and the 1956 Hungarian Revolution.
|
28
April 4:00 PM 6th floor 6.54
|
Benedek Láng
|
Medieval Studies Department
Central European University, Budapest
|
|
Necromantia
mint a hetedik szabad művészet
avagy a tanult mágia a középkori tudomány határain
innen és túl
(Necromantia as the seventh liberal art - learned
magic fringing upon the medieval science)
|
Az arab szövegek latinra történő
átültetését célzó program, amely az Ibériai félsziget és Szicília 12.
századi fordítóiskoláiban bontakozott ki, alapvető változást és nem
kevés zavart hozott az európai tudomány életébe. Egyfelől a keresztény
nyugat szembesült az arab tudomány gazdagságával és felsőbbrendű
voltával, valamint igyekezett annak eredményeit asszimilálni, másfelől
pedig az új tudással nem kevés olyan anyag is érkezett, amely
elgondolkodásra késztette a nyugat filozófusait. A fordítók ugyanis a
matematikai, csillagászati, optikai és orvosi traktátusokkal együtt
(sőt nem ritkán ezeket félretéve) különösen szívesen fordították a
divináció, a természetes mágia és a talizmán mágia alapszövegeit.
Az új tudomány érkezése olyan helyzetet teremtett, amelyre talán nem
túlzás a „paradigmaváltás” kifejezést alkalmazni. Nem csupán azért,
mert a természetről való tudás mennyisége drasztikusan megnőtt a
jellege pedig megváltozott, hanem azért is, mert az új szövegek új
kihívással szembesítették a nyugat tudósközösségeit: meg kellett
határozni, hogy a tudásanyag mely része minősül elfogadhatónak és
tudományosnak, és mit kell sürgősen kizárni a legitim tudományból,
egyszóval állást kellett foglalni a demarkáció kérdésében. A helyzet
átmeneti voltára jellemző, hogy számunkra meglepő tudástípusok is
aspirálhattak a tudomány státuszra: a 12. század néhány oktatási
kézikönyve a necromantia tudományát – bármit is értettek e terminus
alatt – a hetedik szabad művészetként, azaz az oktatás legalapvetőbb
elemeként említette.
Előadásomban 13. századi latin szerzők tudományklasszifikációit
segítségül híva azt a mechanizmust igyekszem rekonstruálni, amelynek
folyamán eldőlt, hogy mely arab forrásból fordított mágiatípusok
nyernek bebocsátást a hivatalos tudomány védőbástyái közé, és melyek
minősülnek veszélyes – de nem megsemmisítendő, csupán félretéve
megőrzendő –tudásanyagnak. Ha vizsgálatunkat kiterjesztjük az egész
középkorra, megfigyelhetjük, hogy amíg a „mágia” terminus egyértelmű
elutasítás tárgya volt a kora középkorban, addig a korszak végére
korlátozott mértékben lehetségessé vált egyes mágia formák mellett
érvelni. A tanult mágia differenciálódásával és az egyes mágiatípusok
elkülönülésével párhuzamosan, bizonyos mágiához köthető motívumok és
teóriák „pozitivizációjáról”, tudományossá szelídüléséről számolhatunk
be.
Úgy tűnik, hogy nem csak a tudomány, de a mágia fogalma is történetileg
változó, állandó mozgásban lévő és dinamikus konstrukció, valamint,
hogy végső soron egy tágabb értelemben vett tudósközösség döntésén
múlik, hogy mi számít egyetemi szinten oktatható tudásnak, és mi
minősül veszélyes tévelygésnek. Ezek a következtetések persze nem
okoznak meglepetést azoknak, akik figyelemmel követték az elmúlt
húsz-harminc év tudományfilozófiai és tudásszociológiai fejleményeit.
Azonban amíg e filozófiai tételek illusztrálására és alátámasztására
rendszerint 17. századi vagy későbbi, modern példák szolgáltatnak
történeti anyagot, addig én azt próbálom felderíteni, hogy hogyan lehet
hasonló szempontok mentén újraolvasni a 13. század egyes vitáit, azaz
hogyan lehet egy olyan korszakot vizsgálni, amely sokkal kevesebb
tudománytörténeti és szociológiai információt hagyott ránk, és amelyhez
összehasonlíthatatlanul nehézkesebb a hozzáférésünk.
|
The 60-minute lecture is followed by a 10-minute break. Then
we hold a 30-60-minute discussion. The language of the presentation is indicated
in the following way:
English
English, except if all participants speak Hungarian
Hungarian
The participants
may comment on the talks and are encouraged to initiate discussion through the
Internet. The comments should be written in the language of the presentation.
The organizer of the seminar: László E. Szabó (email: leszabo@hps.elte.hu) |
|