Pázmány P.
sétány 1/A
Budapest, Hungary
Phone/Fax: (36-1) 372 2924
Location?
The web site of the seminar:
http://hps.elte.hu/seminar
|
Philosophy
of Science Colloquium
Room 6.54 (6th
floor) Monday 4:00 PM
|
3 March
4:00 PM
6th floor 6.54
|
Katalin Farkas
|
Deprtment of Philosophy
Central European University, Budapest
|
|
Descartes on sensations
|
In
contemporary philosophy of mind dualism is often characterised as the view
that the mental and the physical are fundamentally different, where paradigmatic
examples of the mental are provided by conscious mental events with a phenomenal
character - like sensations, sensory perceptions or feelings. It is also
common to claim that the originator of this view was Descartes. A problem
that is often discussed in connection with these question is known as the
"explanatory gap" problem - this is the idea that even if we accept that
mental events are identical to physical events, there is no intelligible
connection between the nature of the mental and the physical event, hence
the kind of theoretical reduction familiar from the sciences (e.g. that water
is H2O) is not possible between the mental and the physical.
But when we look at what Descartes actually says about sensations, perceptions
or feelings, the picture is rather different. As a matter of fact, he thought
that these mental events have the closest connection to the body, and his
reason for this is probably found in his scientific theory. And he may have
seen an explanatory gap between the mental and the physical, but he was more
interested in another explanatory gap, which he claimed to lie between sensations
and pure cognitive acts. These and other aspects of Decsartes' views on sensations
will be discussed in the lecture.
|
10 March
4:00 PM
6th floor 6.54
|
András Lőrincz
|
Department of Information Systems
Eötvös University, Budapest
|
|
(Modeling of the 'homunculus')
|
A
homunculus paradoxon szerint "reprezentáció" nem értelmes,
azt meg kell vizsgálni és értelmezni kell. Igy -- sajnos
-- adódik a kérdés, hogy (1) hol van "az" a valaki,
aki az értelmezést végzi és (2) milyen reprezentációt
használ. Tehát végtelen regresszióhoz jutunk.
A paradoxonon megpróbálhatunk "kifogni" a következõ
módon: Az input értelmes (és nem a reprezentáció),
ha az input a reprezentációból (és a tapasztalatok
alapján) elõállítható. Így két
dolgot tettünk egyszerre: (3) a végtelen regressziót hurokká
alakítottuk és (4) a paradoxon feloldási kísérletével
modellalkotási lehetõséget kaptunk.
Az elõadásban azt próbálom elhitetni a hallgatósággal,
hogy a fenti elv -- és néhány apró "dialektikus"
kiegészítés -- részletes leírást
származtat a hippocampusról, az hippocampust körülvevõ
entorhinális kéreg szerkezetérõl, a neocortex
struktúrájáról és a bazális ganglionok
szerkezetérõl is. Az elõadásban csak logikai
és matematikai megfontolásokról lesz szó, a neurobiológiai
részleteket illetõen (részben már publikált)
hivatkozásokra fogok szorítkozni.
Fontosabb hivatkozások:
Two-phase computational model of the entorhinal-hippocampal region
A. Lörincz and Gy. Buzsáki
In: The parahippocampal region: Implications for neurological and psychiatric
diseases Eds.: H.E. Sharfman, M.P. Witter, R. Schwarcz. (Annals of the New
York Academy of Sciences, Vol. 911, 2000) pp. 83-111.
Independent component analysis of temporal sequences subject to constraints
by LGN inputs yields all the three major cell types of the primary visual
cortex
B. Szatmáry and A. Lörincz
Journal of Computational Neuroscience 11: 241-248, 2001.
Ockham's razor modeling of the matrisome channels of the basal ganglia thalamocortical loop
A. Lörincz, Gy. Hévízi and Cs. Szepesvári
International Journal of Neural Systems 11: 125-143, 2001.
Categories, prototypes and memory systems in Alzheimer's disease
Sz. Kéri, Z. Janka, Gy. Benedek, P. Aszalós, B. Szatmáry, G. Szirtes, and A. Lörincz
Trends in Cognitive Science 6: 132-136, 2002.
Ockham's razor at work: Modeling of the 'homunculus'
A. Lörincz, B. Póczos, G. Szirtes, and B. Takács
Brain and Mind 3: 187-220, 2002
Relating priming and repetition suppression
A. Lörincz, G. Szirtes, B. Takács, I. Biederman, and R. Vogels
International Journal of Neural Systems 12 : 187-202, 2002.
Mystery of structure and function of sensory processing areas of the neocortex: A resolution
A. Lörincz, B. Szatmáry and G. Szirtes
Journal of Computational Neuroscience 13: 187–205, 2002.
Végül egy jó összefoglaló cikk:
Harnad, S. (2003) Can a Machine Be Conscious? How? Journal of Consciousness Studies (to appear) cogprints.ecs.soton.ac.uk/archive/00002460/
|
17 March
4:00 PM
6th floor 6.54
|
László Székely
|
Institute for Philosophical Research
of the Hungarian Academy of Sciences
|
|
Túl az antropikus elven
(Beyond antropic principle)
|
Az antropikus kozmológiai elv kapcsán két
élésen szembenálló filozófiai álláspont alakult ki. Az egyik – az „anti antropikus”
– oldal a priori elutasítja azt a lehetőséget, hogy a természettudományos
kutatás a fizikai világban emberi vonatkozásokat tárjon föl, s ezért minden
ilyen irányú kutatást és álláspontot a természettudományos normák durva megsértéseként,
a természettudományba történő agresszív ideológiai behatolásként értékel.
Az “antropikus-párti“ oldal szerint ezzel szemben az antropikus elvet valós
természettudományos problémák indukálták, s ezért minden természettudósnak
és a természettudományokkal foglalkozó filozófusnak szembe kell néznie vele
– még akkor is, ha a természettudománnyal kapcsolatos hagyományos materialista-ateista
elvárásoknak ellentmondó filozófiai következményei vannak. A vita erős ideológiai
töltésű erőtérében – amelyet alapvetően az anti-antropikus oldalnak az elvvel
szembeni ellenséges érzülete, s a benne jelentkező valós probléma tagadására
irányuló törekvése határoz meg – hiányoznak az olyan elemzések, melyek elfogulatlanul
közelítenének az itt fölvetődő kérdésekhez.
Előadásomban korábbi könyvem szellemében – de a könyv konkrét érveit részben
újrafogalmazva, s továbbgondolva – az antropikus elvvel kapcsolatos vita
hibás fogalmi kontextusára szeretnék rámutat. Ennek részeként először amellett
fogok érvelni, hogy a fizikai világ emberi vonatkozásnak keresése nem csupán
nem tudományellenes, hanem triviális természettudományos módszertani követelmény
abban az értelemben, amiképpen az a gyenge elvben megfogalmazódik. A gyenge
antropikus elv – bár “antropikus“ – semmiféle ideológiai vagy metafizikai
tartalommal nem bír, s még a legortodoxabb materialista sem találhat kivetni
valót benne. A nagy számokra vonatkozó Dirac-féle hipotézis kapcsán megmutatom,
hogy éppen az „emberi vonatkozás” kizárása tünteti ki megengedhetetlen, anti-kopernikánus
módon a megfigyelőt, s sérti meg a természettudományos kutatás normáit. Amikor
Dicke új – antropikus – magyarázatot ad ugyanezen számokra, valójában csupán
visszaállítja a természettudományos magyarázat hagyományos logikáját, amit
az egyoldalúan anti-antropikus tradíció eltorzított.
Bár a gyenge elv ismeretelméletileg és kultúrtörténetileg igen érdekes, egy
filozófus számára az erős antropikus elv az, ami igazán izgalmas, hiszen
itt a háttérben tradicionális metafizikai problémák húzódnak meg. Filozófiai
szempontból azonban az erős antropikus elvnek – legalábbis abban a szűk értelemben,
amiképpen az megfogalmazódott és a mai diszkussziókban szerepel – csupán
másodlagos jelentősége van: az elv által érintett tényleges ontológiai és
metafizikai kérdések „túl” vannak az antropikus elven. Ma egyre gyakrabban
olvashatunk szenzációsnak szánt kijelentéseket arról, hogy az erős antropikus
elv az új tudományos elméletek fényében fölöslegessé vált, azt megsemmisítette
a fizika fejlődése. Amennyiben azonban az erős elv a természettudományban
fontossággal bírhat, s amennyiben azt a természettudomány fölöslegessé teheti,
filozófiailag nem igazán érdekes. Az igazi filozófiai kérdés a világegyetem
antropikusságára vonatkozik, s e kérdés mint a filozófia leibnizi és heideggeri
alapkérdésének levezetettje nyeri el értelmét. Azt a természettudomány ezért
sohasem válaszolhatja meg, s így sohasem teheti meghaladottá.
Ajánlott irodalom: Székely László: Az emberarcú kozmosz. Budapest: Áron Kiadó, 1997.
|
24 March
4:00 PM
6th floor 6.54
|
Szabolcs Kiss*
Iringó Halasi
Edit Molnár
* előadó
|
Institute of Psychology University of Pécs
|
|
A humán vélekedésrendszer konzisztenciájának tulajdonítása gyermekeknél
(Children's ascription logical consistency to human beliefs)
|
Az ún. naív tudatelmélet kutatása napjaink
megismeréstudományának egyik központi területe (ld. pl. Baron-Cohen et al.
2000). Ezen belül a gyermek elméről való gondolkodásának és ítélethozatalának
a feltárása kitüntetett terület (ld. pl. Mitchell és Riggs 2000). A szociálpszichológiában
a fenti kutatásoktól függetlenül ugyanakkor nagy hagyománya van a humán nézet-
vagy vélekedésrendszerek kutatásának. Itt az egyik központi kérdés a vélekedésrendszerek
konzisztenciáját érinti (ld. pl. Hunyadi 1980). Napjaink tudatfilozófiájában
pedig a másik személy tudatának interpretálásakor használt racionális elvek
beazonosítása kap központi szerepet. Jelen előadás célja, hogy egy saját
empirikus munka eredményeinek ismertetése keretében összekapcsolja a naív
tudatelméleti, a szociálpszichológiai és a tudatfilozófiai elméleteket.
A kognitív fejlődéslélektani kísérleti adatgyűjtés kiindulópontja a
másik személy tudatának értelmezésekor használt normatív (racionális) alapelvek
egyike volt. Ezt az ún. zárás alapelvét a tudatfilozófiában például Fodor
és Lepore (1992, 143.o.) is ismerteti : “(...) Szükségszerűen, ha egy lényt
úgy reprezentálunk, mint aki P-t véli és P implikálja Q-t, akkor a lényt
úgy kell reprezentálni, mint aki Q-t véli.“
Mikortól folyamodik a gyermek ehhez az alapelvhez? Hogyan sajátítja
ezt el? Mi a kapcsolat a gyermek logikai fejlődése és a zárás alapelvének
kialakulása között? Milyen szerepet játszik a saját vélekedésrendszerhez
való introspektív hozzáférés az alapelv elsajátításában?
Az előadásban ismertetett kísérlettel a fenti kérdésekre kerestünk választ.
Az empirikus munka során óvodás korú gyermekek olyan rövid történeteket hallgattak,
amelyek feltételezték a zárás alapelvének megértését. A történetek végén
feltett kérdésekre adott helyes válaszokon keresztül mértük fel a gyermekek
teljesítményét. A számos rendkivül izgalmas kísérleti eredmény ismertetésekor
kitérek a három évesek gyenge adataira és erre vonatkozó lehetséges magyarázatokat
fogalmazok meg. Tárgyalom a talált fejlődési trendet és az eredményeket összevetem
a hamis vélekedés teszt klasszikus eredményeivel. Eközben bemutatom az általunk
használt próba komputációs szintű feladatelemzését is, amely szorosan kapcsolódik
a vélekedésrendszer reprezentációjának különböző szintjeihez.
- Fodor, J. and Lepore E. (1992) Holism. A Shopper's Guide. Oxford: Blackwell.
- Baron-Cohen et al. (Ed.) (2000). Understanding Other Minds. Oxford University Press.
- Fodor, J. and Lepore E. (1992) Holism. A Shopper's Guide. Oxford: Blackwell.
- Hunyady György (1980). A konzisztencia mint a vélekedések
szervezõdési elve. In: Frank T. és Hoppál M. (szerk.) Hiedelemrendszer és
társadalmi tudat. Vol. 2. Tömegkommunikációs Kutatócsoport. 16-29.o.
- Mitchell P. and Riggs, K.J. (Ed.) (2000) Children's Reasoning and the Mind. Psychology Press.
|
The 60-minute lecture is followed by a 10-minute break. Then
we hold a 30-60-minute discussion. The language of the presentation is indicated
in the following way:
English
English, except if all participants speak Hungarian
Hungarian
The participants
may comment on the talks and are encouraged to initiate discussion through the
Internet. The comments should be written in the language of the presentation.
The organizer of the seminar: László E. Szabó
(email: leszabo@hps.elte.hu) |
|