History and Philosophy of Science
Eötvös Loránd University, Budapest
|
Philosophy of Science Colloquium
Room 6.54 (6th floor)
Monday 4:00 PM
|
Pázmány
P. sétány 1/A Budapest,
Hungary Phone/Fax: (36-1) 372 2924 Location?
13 October 4:00
PM 6th floor 6.54
|
László Székely |
Institute for Philosophical Research of the Hungarian Academy of Sciences
|
|
A világ
„világtalanításának” stációja:
Albert
Einstein relativitáselmélete a létre vonatkozó
heideggeri kérdés kontextusában
(Einstein's relativity in the context of Heidegger's 'question of being')
|
„Nem
megyünk itt bele az idő m é r é s
relativitáselméleti
problémájába.
E
mérés ontológiai fundamentumainak a
megvilágítása már
feltételezi,
hogy
az ittlét időiségéből kiindulva tisztázzuk
a világidőt és az időnbelüliséget
és
megvilágítsuk a természet feltárásának
- valamint általában a mérés
idői
értelmének
- egziszteciális-idői konstitúcióját.
A fizikai méréstechnika axioma-
tikája
ezeken a
vizsgálódásokon
a l a p u l, s a maga részéről
sohasem lehet
alkalmas arra,
hogy felgöngyölítse az időproblémát.”
(M. Heidegger)
Az
elmúlt időszakban föltűnést keltett, és
heves viták forrásává vált néhány
olyan önmagát „posztmodernként” deklaráló
tanulmány, mely a modern természettudomány és
különösképpen a modern fizika újszerű
megközelítését kínálta. E
tanulmányok természettudományos példázatai
és az ezekre irányuló filozófiai
elemzések szakszerűségét illetően azonban
jelentős kétségek merültek, s mivel egy részük
a posztmodern mellett a hermeneutikára is hivatkozott, azok a
természettudósok előtt lejáratták a
hermeneutika fogalmát is. (Nem véletlen, hogy Sokal
1996-os botrányt keltő tanulmányának címének
kulcsszava a „hermeneutika” szó.)
A jelzett
problematikus tanulmányok paradigmatikus – s talán
legföltűnőbb és legismertebb példája –
Latour 1988-ban megjelent elemzése a relativitás
elméletéről, mely joggal váltotta ki sok
fizikus felháborodását és ellenérzését.
Igy bár a Sokal és Bricmont által megfogalmazott
kritikát a szerzők filozófiai iskolázatlansága
jellemzi, abban kétségtelenül igazuk van, hogy egy
filozófiai elemzés természettudományos
példázatának korrekt vagy inkorrekt
alkalmazásáról a természettudósnak
– jelen esetben a fizikusnak – is lehet mondanivalója..
Véleményünk szerint a fő probléma Latour
elemzésével azonban nem a természettudományos
szakszerűség hiánya: ha a tanulmány eleget is
tesz a „posztmodern” követelményeinek (amely
vonatkozásban nem kívánunk nyilatkozni), a
hermeneutikai filozófiai tradíció szempontjából
kételyek vet föl. A Latour-féle megközelítés
leghatásosabb kritikáját mégsem a hiányok
és a hibás előföltevések fölmutatása,
hanem egy alternatív, valóban hermeneutika megközelítés
nyújthatja, amely a természettudományos
elméletek filozófiai elemzésének
jogosságán túl azt is demonstrálhatja,
hogy egy ilyen elemzés érdekes és informatív
lehet a természettudósok számára.
Előadásunk
kiindulópontja Martin Heidegger elemzése a kartéziánus
ontológiáról, a világ „ rex
extensa”-ként történő meghatározásáról,
mely feltevésünk szerint heurisztikus példaként
szolgálhat a fizikai világgal kapcsolatos európai
elképzelések hermeneutikai értelmezésében,
egészen a görög kezdetektől napjainkig. Előadásunk
másik „hermeneutikai pillére” az az állítás,
mely szerint a newtoniánus abszolút tér és
a XIX. századi éter mint kitüntetett
vonatkoztatási rendszer fogalmában a világot még
„otthonosként” megjelenítő archaikus kozmológiai
mítoszok egyik karakterisztikus mozzanata öröklődött
át. E két föltevés alapján a
következő kérdést vizsgáljuk: ha a
hagyományos természettudományt Heidegger nyomán
a kartéziánus térfogalom és a vulgáris
időfölfogás jellemzi, akkor hozott-e e tekintetben
változást Einsteint relativitáselmélete,
s ha igen, milyen értelemben?
Elemzésünk
eredményeképpen a relativitáselmélet
világát mint radikálisan világtalanított
világot jellemezzük, mely mind a világ
időietlenítésének, mind homogenizálásának
és nivellálásának, mind pedig
matematizációjának tekintetében a
kartéziánus fordulatot teljesíti ki., és
ennek nyomán az einsteini kozmológiát mint a
kalkulatív ész kozmológiáját
határozzuk meg. Rámutatunk arra, hogy az így
kapott eredmény nem csupán filozófiai vagy
kultúrtörténeti érdekesség, hanem
alkalmazható a relativitáselmélet különböző
interpretációival kapcsolatos vitákra, s mélyen
érinti a modern természettudományok – és
különösen a modern fizika – értelmét,
amennyiben ezeket nem csupán sikeres predikciókat és
hasznosítható alkalmazásokat nyújtó
gépezetként fogjuk föl, hanem olyan emberi
tevékenységként, mely valamiképpen
hozzájárulhat a világ megértéséhez.
Az előadás
a következő két tanulmányon alapul:
- Székely
L.: „A relativitáselmélet az európai
gondolkodás- és kultúrtörténet
kontextusában.” (In: Margitay-Schwendtner: Tudomány
megértő módban. Bp: L’Harmattan
Kiadó, 2003.)
- Székely
L.: „A világ „világtalanításának”
stációja: Albert Einstein relativitáselmélete
a létre vonatkozó heideggeri kérdés
kontextusában” VILÁGOSSÁG, 2002/10-12.
|
|
The 60-minute lecture is followed by a 10-minute break. Then
we hold a 30-60-minute discussion. The language of the presentation is indicated
in the following way:
English
English, except if all participants speak Hungarian
Hungarian
The participants
may comment on the talks and are encouraged to initiate discussion through the
Internet. The comments should be written in the language of the presentation.
The organizer
of the colloquium for the academic year 2003/2004: Miklós Rédei (email:
redei@hps.elte.hu)
|
|
Events & News
HPS Department's
Publications
Colloquia all over the world
|
|