Gulyás
László, ELTE, Tudománytörténet és
Tudományfilozófia Tanszék, 2006-2014.
A kurzusnak nincsenek előfeltételei, bárki felveheti. Az órára bejárni nem kötelező, bár ajánlott, mivel nincsen jegyzet. Az elmúlt évek előadásainak fóliái megtalálhatóak viszont itt (lentebb), az óra honlapján: http://hps.elte.hu/~gulya/Teaching/TarsSzim/TarsSzimu2.htm
A kurzus írásbeli vizsgával zárul, amire a kurzus utolsó előadásán kerül sor. (Javításra a vizsgaidőszakban lesz lehetőség.)
A vizsga sikeres teljesítésén felül számítani lehet a kurzus folyamán KÖTELEZŐ OLVASMÁNYOKRA is.
Ezekről a cikkekről egyoldalas, írásos beszámolót kell készíteni a megadott határidőig. A kötelező olvasmányok címe, illetve a beszámoló elkészítésének határideje az előadáson, illetve az előadás ETR kurzusfórumán kerül kihirdetésre. A kötelező olvasmányokra tipikusan 2 hét szokott rendelkezésre állítani. 1-3 olvasmányra kell számítani a félév során.
Engem, az előadót a gulya<KUKAC>hps.elte.hu címen, illetve az ETR fórumon keresztül lehet elérni. A kurzussal kapcsolatos hirdetéseket az előadáson, az ETR kurzusfórumán, illetve a tantárgy honlapján fogom megtenni.
Sok sikert és hasznos együttműködést kívánok!
Üdvözlettel:
Gulyás László
· Az egyre népszerûbb új
kutatási irány, illetve módszer megismerése.
· Néhány alapvetõ, igen
érdekes modell és eredmény áttekintése.
· Potenciálisan (a hallgatók
számítógépes
felkészültségének és
affinitásának függvényében) a
módszertan, illetve egyes konkrét eszközeinek
(számítógépes programcsomagok)
elsajátítása.
· Alapvetõ statisztikai fogalmak
ismerete (átlag, szórás, eloszlás, etc.)
· Legalább alapfokú
programozási ismeret
·
Vág
András: Multiágens modellek a
társadalomtudományokban, Statisztikai Szemle, 84.
évfolyam, 1. szám, http://portal.ksh.hu/pls/portal/url/ITEM/0C5BDB8F4E751995E04400306E4816D2
·
Kovács
Balázs–Takács Károly: Szimuláció a
társadalomtudományokban, Szociológiai Szemle, 2003/3, http://www.mtapti.hu/mszt/20033/002.pdf
·
Gulyás
László: Modellek, reprezentációk és
összehasonlítások a számítógépes
szimulációkban, 2006,
http://hps.elte.hu/~gulya/Teaching/TarsSzim/ModRepCompInSS.pdf
·
Mérő
László: Mindenki másképp egyforma, Tericum
Kiadó, 1996.
·
Szabó
György, Fáth Gábor: „Evolutionary Games on
Graphs”, 2006, http://www.citebase.org/abstract?id=oai%3AarXiv.org%3Acond-mat%2F0607344
·
Bevezetés,
logisztika
o
Motiváció
o
Néhány
példa
§
A
közlegelõ tragédiája (globális vs
lokális)
§
Fogolydilemma,
Iterált Fogolydilemma
(egyéni vs. közösségi optimum)
§
A
tõzsde és az El Farol Bar problémája
(a racionalitás kérdésköre), a „Minority
Game” fogalma.
§
Huber
et al. információs játéka
o
Modellezés,
”Peter Allen pipája”
·
Szimuláció,
mint a világ vizsgálatának eszköze I.
o
Motiváció
o
Emergens
(társadalmi) jelenségek
o
Példák
§
Schelling
§
Priest:
Kereskedõ-ágensek
§
GeoSim
(Cederman)
§
Szociális
Hálók
·
Szimuláció,
mint a világ vizsgálatának eszköze II.
o
Modellezés,
mint vizsgálati eszköz
o
A
szöveg, a matematika és a komputáció három
formalizmusa
o
Validáció
és verifikáció
·
Ágens-alapú
szimuláció, Multi-ágens szimuláció
o
Tulajdonságok
o
Összehasonlítás
más módszerekkel.
o
Elõnyök,
hátrányok.
·
Technikai
és módszertani megjegyzések
o
A
replikáció, a reprodukálhatóság
fontossága
o
A
pszeudó-véletlenszámok kezelése (független
eloszlások, seed, etc.)
o
Robosztusság,
érzékenység-analízis
o
Statisztikai
alapú eredmények és konfidencia-intervallumok
o
„Parameter-sweep”
és batch-módú futtatás
o
Az
obszerver és a modell különválasztása
o
Egyéb
apróságok
o
Újabb
példák…
·
…
és példák hibás megoldásokra.
·
Az
ágens-alapú szimuláció eszközei I.
o
Swarm/MAML
o
RePast
o
MASON
o
MASS
o
FABLES
·
Az
ágens-alapú szimuláció eszközei II. [igény
esetén]
o
Konkrét
kódelemzés
·
Az
interakciós topológia fontossága,
„társadalmi” hálók
o
A
Cohen-Axelrod-Riolo modell (GridIPD)
o
A
társadalmi hálók fontossága és
generatív modelljeik
·
A
kisvilág tulajdonság (Erdõs-Rényi
háló)
·
A
klaszterezettség (Watts és Strogatz modellje)
·
A
tanulás (információ-terjedés) sebessége is
fontos
o
A Cohen-Axelrod-Riolo
modell induktív tanulást alkalmazó változata
§
Függőség
a hálózat struktúrájától…
§
…
és a tanulás sebességétől
·
Részvételi
(participatory) szimuláció
o
Az
ötlet, a módszer
§
Behavioral
Economics (Vernon Smith Nobel-díja)
§
Huber
et al.
o
Eszközök
§
GPPAR
§
MASS/PET
o
Konkrét
példák
§
vBroker
§
Fire
Utolsó
módosítás:
2014-12-15
2013-10-02
2012-10-29
2012-09-11
2011-10-03
2011-09-12
2011-07-16
2010-09-30
2010-09-05
2010-02-10
2009-09-10
2009-02-05