A tudományháború |
Heti 2 órás elõadás,
amely TUDOMÁNYFILOZÓFIA kurzusként vehetõ fel. |
|
Elõadó:
|
HELYE:
6.86 terem |
IDEJE:
csütörtök 16.00-17.30 |
|
Ajánlás: |
Minden kedves komolyan érdeklõdõ
számára. |
|
Elõismeretek: |
Elõismeret az órák hallgatásához
és megértéséhez nem szükséges.
(Megjegyzendõ, hogy mivel az órákon aktivitást
várok, kérem, hogy csak azok jelentkezzenek, akik vállalják
az aktív részvételt.) |
|
Számonkérés: |
Egy kiválasztott szöveg ismertetése
(kb. 25 perc) a félév során egy alkalommal, valamint
aktív részvétel az órákon kibontakozó
beszélgetésekben, vitákban. |
|
Tematika: |
Az 1990-es években – elsõsorban
az Egyesült Államokban – komoly vita bontakozott ki bizonyos
értelmiségi körökben a modern tudomány és
technológia értékeirõl, szerepérõl,
funkcióiról és lehetõségeirõl.
Nagy vonalakban a következõ álláspontok rajzolódtak
ki: Egyik oldalon állnak a Felvilágosodás és
modernitás hagyományának hívei, akik szerint
a tudományban és a rá épülõ technológiában
rejlik a világ ismeretének és uralásának,
az emberiség haladásának és boldogulásának
kulcsa. Velük szemben állnak az õket bírálók,
akik szerint a tudomány korántsem annyira objektív
és racionális, mint hinni szokás, hanem bizonyos világképek/ideológiák/társadalmi
rendszerek érdekeit juttatja érvényre, és (pl.
a technológián keresztül) a tudományhoz képest
„külsõ” célokat szolgál. Erre a vitára
szokás a „tudomány-háború” (science wars) néven
hivatkozni.
A féléves kurzus során –
konkrét szövegek segítségével – részletesebben
megvizsgáljuk a fenti álláspontokat, valamint azoknak
a filozófiai/tudományelméleti/szociológiai
forrásoknak némelyikét, melyekbõl a vitapartnerek
leginkább gondolatokat és érveket merítenek.
Az érintett témák:
A Felvilágosodás hagyománya.
A klasszikus és a logikai pozitivizmus
álláspontjai.
A tudományfilozófia néhány
fordulópontja: Popper, Quine, Kuhn, Feyerabend.
A tudásszociológia (erõs
programja) és a szociálkonstruktivizmus.
A posztmodern filozófia a tudományról.
A konstruktivista tudománykritikák
verziói: marxizmus, feminizmus, multikulturalizmus...
A „konzervatív” ellentámadás:
a Sokal-botrány. Vádak és védekezések.
A szeminárium módszere: A
fenti témákat adott szövegek segítségével
dolgozzuk fel. A szövegeket a szeminárium résztvevõi
ismertetik és vitára bocsátják. (Figyelem:
a feldolgozandó szövegek némelyike elég nehéz.)
Egy alkalommal maximum két szöveg ismertetése és
megvitatása kerül sorra.
|
|
Irodalom: |
A megvitatásra kerülõ
témák és a hozzájuk kapcsolódó
irodalmak:
-
Bevezetés: Mi is az a tudomány-háború?
-
A Felvilágosodás hagyományának
születése, a modernitás kezdete. Szövegek:
a) Francis Bacon: Novum Organum.
I-LXXXI aforizmák.
In: Bacon: Novum Organum I, Új Atlantisz.
Budapest, Nippon Kiadó, 1995. 7-49. oldal.
b) René Descartes:
Értekezés a módszerrõl. Elsõ, második,
harmadik és hatodik rész.
In: Descartes: Válogatott filozófiai
mûvek. Budapest, Akadémiai Kiadó, 1980. 167-184, 201-211.
oldal.
-
Racionalizmus és pozitivizmus: pillanatképek
a 18. és a 19. századból. Szövegek:
a) Immanuel Kant: A tiszta ész
kritikája. A két Elõszó és a Bevezetés.
In: Kant: A tiszta ész kritikája.
Budapest, ICTUS, 1996. 19-72. oldal.
b) Auguste Comte: „Beszéd
a pozitív szellemrõl”. Elsõ rész.
In: Comte: A pozitív szellem. Budapest,
Magyar Helikon, 1979. 187-266. oldal.
-
A tudományfilozófia klasszikus elméletei
és problémái. Szövegek:
a) Rudolf Carnap: „A metafizika
kiküszöbölése a nyelv logikai elemzésén
keresztül”
In: Forrai G. - Szegedi P. (szerk.): Tudományfilozófia
szöveggyûjtemény. Budapest, Áron Kiadó,
1999. 9-25. oldal.
b) Karl Popper: A tudományos
kutatás logikája. I. rész („Bevezetés a tudomány
logikájába”)
In: Popper: A tudományos kutatás
logikája. Budapest, Európa kiadó, 1997. 29-69. oldal.
-
A történeti nézõpont megjelenése:
Kuhn. Szövegek:
a) Thomas Kuhn: A tudományos
forradalmak szerkezete. I-VIII. fejezet.
In: Kuhn: A tudományos forradalmak
szerkezete. Budapest, Osiris, 2000. 15-99. oldal.
b) Thomas Kuhn: A tudományos
forradalmak szerkezete. IX-XIII. fejezet.
In: Id. mû. 100-179. oldal.
-
Tudományfilozófiai válaszok
Kuhn kihívására. Szövegek:
a) Lakatos Imre: „A kritika és
a tudományos kutatási programok metodológiája”
In: Lakatos Imre tudományfilozófiai
írásai. Budapest, Atlantisz, 1997. 19-63. oldal.
b) Paul Feyerabend: „Tudomány
egy szabad társadalomban”
In: Laki J. (szerk.): Tudományfilozófia.
Budapest, Osiris, 1998. 153-169. oldal.
-
A szociológiai megközelítés.
Szövegek:
a) Émile Durkheim - Marcel
Mauss: „Az osztályozás néhány elemi formája”
In: Durkheim: A társadalmi tények
magyarázatához. Budapest, Közgazdasági és
Jogi Könyvkiadó, 1978. 253-334. oldal.
b) David Bloor: „A tudásszociológia
erõs programja”
In: Forrai G. - Szegedi P. (szerk.): Tudományfilozófia
szöveggyûjtemény. Budapest, Áron Kiadó,
1999. 427-445. oldal.
-
A posztmodern filozófia a tudományról.
Szövegek:
a) Jean-François Lyotard:
„A posztmodern állapot”. 1-9. fejezet.
In: Habermas - Lyotard - Rorty: A posztmodern
állapot. Budapest, Századvég, 1993. 7-81. oldal.
b) Jean-François Lyotard:
„A posztmodern állapot”. 10-14. fejezet.
In: Id. mû. 82-145. oldal.
-
„Külsõ” szempontok a tudományban:
feminizmus és marxizmus. Szövegek:
a) Donna Haraway: „A szituációba
ágyazott tudás”
In: Hadas M. (szerk.): Férfiuralom.
Budapest, Replika Kör, 1994. 121-141. oldal.
b) Richard Levins: „Ten propositions
on science and antiscience”
In: Ross, A. (szerk.): Science Wars. Durham
and London, Duke University Press, 1996. 180-192. oldal.
-
A posztmodern tudomány és paródiája.
Szövegek:
a) (?) Sharon Traweek: „Unity,
dyads, triads, quads, and complexity: cultural choreographies of science”
In: Ross, A. (szerk.): Science Wars. Durham
and London, Duke University Press, 1996. 139-150. oldal.
b) Alan Sokal: „A határok
áttörése: arccal a kvantumgravitáció transzformatív
hermeneutikája felé”
In: Sokal - Bricmont: Intellektuális
imposztorok. Budapest, Typotex, 2000. 280-321. oldal.
-
Támadás a tudomány védelmében:
Sokal. Szöveg:
Alan Sokal - Jean Bricmont: Intellektuális
imposztorok. Budapest, Typotex, 2000.
a) Konkrét vádak
konkrét szerzõk ellen: szempontok és kritikák.
b) Az általános
filozófiai álláspont, a kritikák átfogó
tanulságai.
|
|
Hirek,
információk: |
|
Jelentkezés: kutrovatz@hps.elte.hu
- A létszám
az elsõ 20 jelentkezõ után betelik! |
Elsõ alkalom: szeptember 20. |
Utolsó felfrissítés:
2001. szeptember 10.. |
|