A pszichológiát gyakran
emlegetik „divatos tudományként”. Mintegy másfél évszázados történetében
kétségkívül szokatlan népszerűségre tett szert. Ha konfliktusok, nehézségek
keletkeznek, egyre többen várnak megoldást a pszichológiától, legyen szó
sportról, gazdaságról, vagy bűnelkövetésről.
A széles körben osztott nézet szerint a pszichológiai tudás egyfajta
univerzális emberismeret, a pszichológus különleges, más tudományok számára nem
hozzáférhető igazságok tudója. De honnan származik ez a rendkívüli tudás? A
tankönyvekben hiába keressük a koherens és megfelelőképpen igazolt
szaktudományos alapokat. Ehelyett iskolákkal, irányzatokkal, feltevésekkel
találkozunk, amelyek nemhogy nem kapcsolódnak egymáshoz, hanem még egymás
fogalmait sem értelmezik.
A reménység, amelyet fél évszázada még sok szakember osztott, nem vált valóra: a
pszichológia nem lett egységes tudomány, nem alakult ki mindenki által
elfogadott, koherens fogalomrendszere. Miért bíznak benne mégis az emberek?
A kurzus folyamán arra teszünk kísérletet, hogy kritikai oldalról mutassuk be a
pszichológiai kutatás meghatározott területeihez kapcsolódó irányzatokat,
előfeltevéseket, empirikus kutatásokat. Az elmúlt évtizedekben több kutató is
kifejezte a mienkéhez hasonló aggályait, az említett témákban nemzetközi viták
folytak. Fontos, hogy a hazai érdeklődők is megismerkedhessenek ezek néhány
elemével.
Egy féléves kurzus
bármilyen szakos hallgatók számára. A kurzus
a TTK-n és az IK-n társadalomtudományi tárgyként
is felvehető.
|
1 . A pszichológia másfél
évszázada – történeti vázlat
2. Pszichológusok, a társadalom mérnökei – a social engineering és a
pszichológia.
3. Az amerikai behaviorizmus, ahogyan Arthur Koestler látta.
4. Pszichológia és biológia.
5. A gyermekkor mítosza – az első évek szerepe a személyiség és az életút
alakulásában.
6. Hová tűnt a fejlődésfogalom a gyerekek lélektanából?
7. Gyermekkép és a fejlődés tanulmányozása
8. Az elsődleges kötődés kísérleti vizsgálata – Mary Ainsworth és kritikusai
9. Az emberek többsége valójában kegyetlen szörnyeteg? Milgram és Zimbardo
10. Libidoelmélet és Maslow piramisa – az emberi motiváció pszichológiai
interpretációjának problémái
11. A szociális konstruktivizmus a pszichológiában
12. Narratív pszichológia és diszkurzív pszichológia
13. Összefoglalás – az emberi jelenségek tudományos vizsgálata és korlátai
Az előadások sorrendje változhat. A változásokról az előző héten tájékoztatjuk a
hallgatókat.
|
Érdeklődni az előadóknál, valamint Ropolyi Lászlónál, a
kurzus adminisztrátoránál (Lágymányos, Déli tömb, 1.504) lehet. |