Az Internet társadalmi és
kulturális hatásai |
Heti 2 órás előadás, amely szabadon választható előadásként
is felvehető. |
|
Előadó:
|
Helye: Lágymányos Déli tömb, 1-819 terem |
Ideje: szerda 2 - fél 4 |
|
Ajánlás: |
Egy féléves kurzus
bármilyen szakos hallgatók számára. A kurzus
a TTK-n és az IK-n társadalomtudományi tárgyként is
felvehető. Elsősorban azok
számára ajánlott, akik szeretnék jobban megérteni mindennapos
Internet-használatunk következményeit.
Az órákon a tematikának megfelelően
előadások lesznek. Látogatásuk nem kötelező, de a teljes tematika iránt
érdeklődők számára ajánlott.
|
|
Előismeretek: |
Az órák megfelelő követéséhez hasznos lehet valamennyi internetes tapasztalat,
valamint az "Internetfilozófia" című kurzus egyes témáinak ismerete is. |
|
Számonkérés: |
Jegyet szerezni egy előzetesen
egyeztetett témakört feldolgozó dolgozat megírásával lehet. A dolgozat
beadását követően a jegy a dolgozat témájához kapcsolódó szóbeli vizsga
során születik meg. |
|
Tematika: |
A tanfolyam célja a számítógép-hálózatok
kifejlődése, működésmódja és jellegzetes alkalmazásai társadalmi és
kulturális következményeinek bemutatása az Internet, valamint korunk társadalmi
és kulturális folyamatai filozófiai elemzése
segítségével. A feldolgozás módja jobbára hagyományos előadás lesz.
Részletesebben:
1. Internetfilozófiai bevezetés. Az
arisztotelészi internetfilozófia szemléletmódja. Az Internet mint technikai
rendszer. Az Internet mint kommunikációs eszköz. Az Internet mint kulturális
közeg. Az Internet mint posztmodern organizmus.
2. Módszertani előfeltevések az Internet társadalmi és kulturális hatásainak
felderítéséhez. A "tudás reformációja" analógia bemutatása és elemzése. A késő
középkori és a késő modern kor összehasonlítása.
3. A tudás jellegének és társadalmi helyzetének megváltozása a késő modern
korban. A tudományos intézményrendszer háttérbe szorulása, az ismeretek
technicizálódása
4. A kultúra átalakulása a késő modern korban. Az információ
fogalma. Virtualitás és nyitottság. Modern és posztmodern kultúra. Társadalmi
válságok filozófiai értelmezése. A posztmodern állapot, mint a mai kultúra
válságának megnyilvánulása. Az individuális kiberkultúra jellegzetességei. Az
esztétikai karakterisztikumok, a képi kultúraközvetítés és a képzelet
meghatározó szerepe.
5. Hipertext, multimédia, töredékesség
és komplexitás. Realitás és
virtualitás a hálón: a virtuális közösségek, tevékenységek, személyiségek. A hálópolgár élete és
gondolkodása a képernyőn. A posztmodern
hálólakó személyiségvonásai. E-személyiség és posztönzés.
6. A "hálólét formálódásának" analógiája. Az emberré válás
és a hálópolgárrá válás körülményeinek összehasonlítása. Az emberi létforma kiteljesedése: az ember három világ
polgára. A természeti, a társadalmi és a hálólét jellemzői.
7. Az emberiség "igazi" történetének újrakezdése az
Internet-használat révén. |
Ajánlott
irodalom/hálóhelyek: |
|
|
Dolgozatíráshoz ajánlott témák: |
Egy e témában megjelent írás néhány oldalas összefoglalása
(természetesen forrásmegjelöléssel):
- a
Replika c. folyóiratban fellelhető, az
Internetről szóló egy-egy cikkről, vagy
- a
CTHEORY
c. angol nyelvű folyóirat egy-egy, az
Internetről szóló cikkéről, vagy
- a
First Monday c. angol nyelvű folyóirat egy-egy
cikkéről, vagy
- a
Resource Center for Cyberculture Studies c. angol
nyelvű gyűjtemény egy-egy könyvismertetéséről, vagy
- a
BME Információs Társadalom- és Trendkutató
Központjának egy-egy kutatási jelentéséről, vagy
- a
Médiakutató c. folyóiratban fellelhető, az Internetről
szóló egy-egy cikkről, vagy
- a
Berkman Center for Internet & Society at Harvard
University angol nyelvű publikációgyűjteményének egy-egy
cikkéről, vagy
- az
Oxford Internet Institute egy-egy kutatója valamilyen
cikkéről.
Önállóan írt esszé például a következő témakörökben (a forrásokat az
Internetről kell begyűjteni, vagy hozzám lehet fordulni tanácsért):
- Az Internet mindenütt jelenvalóságának elemzése
- A társadalmi és termelési rendszer megváltozása az
utóbbi évtizedekben. (Manuel Castells: A hálózati társadalom
kialakulása - Az információ kora. Gazdaság, társadalom és
kultúra I. kötet című könyve felhasználásával)
- Az információ fogalmának különféle (matematikai,
technikai, szemantikai, filozófiai, stb.) megközelítései
- Az online játékok és a virtuális valóság filozófiai problémái
- Egy internet-pszichológiai probléma (pl. virtuális
kapcsolatok, függés, a személyiség pluralizálódása, stb.)
elemzése
- A privát szféra és a nyilvánosság
átalakulása az Internet-használat során
- A szabad szoftver mozgalom
ideológiája és működésmódja
- E-learning, virtuális egyetem,
illetve a tanulás és tanítás átalakulása az
Internethasználat következtében
- A tudományos ismeretek
nyilvánosságának változásai (pl. Wikipédia, Sky writing, S.
Harnad tevékenysége, tudományos portálok, stb.)
- A szóbeliség, az írásbeliség és a
vizualitás társadalmi, politikai összefüggései (pl.
Nyíri-Szécsi hasonló című könyve alapján)
- A hagyományos olvasás és
keresőprogramok eljárásainak összehasonlítása
- Az Internet, mint kép bemutatása
Vilém Flusser írásai alapján
- Az Internet, mint hálózat tulajdonságainak elemzése
(pl. rendszer és hálózat, élő és
élettelen rendszerek hálózatai, stb.) Barabási Albert
László: Behálózva című könyve és más írásai alapján
- A modern és posztmodern
értékrend összehasonlítása, illetve ezen értékek megjelenése
az Internet használata során
- A kultúra előállításának
hagyományos és internetes formái (például: Lotman kultúrafelfogása,
kultúra és civilizáció viszonya, a kiberkultúra, illetve a
popkultúra jellegzetességei, modern és posztmodern kultúra,
stb.)
- Az internetes és a mobil
kommunikáció összehasonlítása
Természetesen sok más témakör feldolgozása is lehetséges - további
javaslatokat is szívesen fogadok. |
|
Hírek,
információk: |
A dolgozat témájának megbeszélése személyesen lehetséges
pl. szerdán fél 4-4 között a szobámban (Lágymányos,
Déli tömb,
1.504 szoba), vagy üzenetet válthatunk a ropolyi _at_caesar.elte.hu címen. |
Utolsó felfrissítés: 2014. február 1. |
|