Oktaeder logo Kötelezően választható társadalomtudományi / szabadon választható tárgy


 
Social Studies of Science angol nyelvű szövegolvasó szeminárium
Ajánlott Szakok: minden szak számára
Kód: xxxn9048
Heti óraszám 2+0
Ajánlás szintje: választható tárgy
Előadó Kovács Ágnes
Közép-Európai Egyetem, Gender Studies tanszék
Előismeretek Tematika Számonkérés módja
Hírek, információk Naptár Irodalom

Vissza A Tantárgy Részletes Leírásához
 

 
 
 
 


 



Social Studies of Science angol nyelvű szövegolvasó szeminárium

Heti 2 órás szeminárium, amely szabadon választható kurzusként is felvehető.

 Előadó:
Kovács Ágnes
Közép-Európai Egyetem (CEU), Gender Studies Tanszék

 

Helye: Északi tömb 6.102 terem Ideje: kedd 16.00-17.30
 
 
A tantárgy leírása:


A kurzus a TTK-n és az IK-n társadalomtudományi tárgyként felvehető. A társadalomtudományi tárgykörön belül tudományfilozófiai tantárgynak számít.

A “social studies of science” a tudomány intézményrendszerét, a tudományos közösségeket és a tudományos tudás tartalmát vizsgálja és írja le szociológiai, történeti és antropológiai módszerekkel. Ily módon része a tudomány és technika társadalomhoz való viszonyát vizsgáló tágabb tudományterületnek (Science and Technology Studies, STS). A kurzus célja, hogy az STS elméleteit bemutassa, valamint a mögöttük rejlő tudomány- és társadalomfelfogásokat és ezek egymáshoz való viszonyát elemezze. Az STS azonos módon, társadalmi konstrukcióként kezeli mind a tudományt, mind a technikát, jelen kurzus azonban főként a tudományra helyezi a hangsúlyt.

Az óra formája szövegolvasó szeminárium; a hallgatók minden órára kb. 10-15 oldal terjedelmű angol nyelvű szöveget olvasnak, melyet az órán egyvalaki kb. 20 percben ismertet, majd a szöveg tartalmát és az annak kapcsán felmerülő témákat közösen megvitatjuk. A szövegek bevezető és/vagy áttekintő jellegűek, és különösebb előképzettség nélkül is érthetőek.

A szemináriumnak a témával való megismerkedés mellett célja az is, hogy a hallgatók gyakorlatot szerezzenek idegen nyelvű szakszöveg olvasásában, fordításában, tartalmi összefoglalásában, valamint megtanuljanak rövid előadást tartani, a szöveggel és a témával kapcsolatos nézeteiket megvitatni.

Az olvasmányok angol nyelvűek, az órák azonban magyarul lesznek, így a szöveget ismertető kiselőadást is magyarul kell tartani. A hallgatók a szövegeket a félév elején elektronikusan vagy fénymásolatban megkapják.

 

Előismeretek:
Középfokú angol nyelvtudás szükséges.

A számonkérés módja:

A szemináriumi forma miatt az órák látogatása kötelező. A jegyszerzésnek három feltétele van: (1) a hallgató legalább 10 szemináriumon jelen legyen (2) legalább egy alkalommal a feladott szöveget ismertető kiselőadást tartson (3) esetleges hiányzás esetén az adott órára feladott szövegből írjon egy egy oldal terjedelmű magyar nyelvű összefoglalót, melyet a félév végéig kell beadni.

A jegyet a kiselőadás és az órai részvétel együttesen határozzák meg.

 
Tematika:

Szept 8: Bevezetés

Szept 15-szept 22: Merton and institutional sociology of science
Bucchi, Massimiano (2004). The development of modern science and the birth of the sociology of science. In Science in Society: An introduction to social studies of science (pp.7-23). London & New York: Routledge

Szept 29 –okt 6: The strong programme
Bloor, David (1976/1991). The Strong Programme in the Sociology of Knowledge. In Knowledge and Social Imagery (pp. 2-23). Chicago & London: University of Chicago Press

Okt 13-okt 20: Laboratory studies: the anthropology of science
Latour, Bruno & Woolgar, Steve (1986). Laboratory Life: The Construction of Scientific Facts. Princeton, NJ.: Princeton University Press Ch 1: From Order to Disorder, pp. 15-20, 27-42

Nov 3: Actor-network theory (ANT)
Latour, Bruno (1983). Give me a laboratory and I will raise the world. In Knorr-Cetina, Karin D. & Mulkay, Michael (eds.) Science observed: perspectives on the social study of science (pp. 141-170). London, Beverly Hills & New Delhi: Sage

Nov 10: The Empirical Programme of Relativism (EPOR)
Collins, Harry M. (1983). An Empirical Relativist Programme in the Sociology of Scientific Knowledge. In Knorr-Cetina, Karin D. & Mulkay, Michael (eds.). Science Observed (pp. 85-114). Beverly Hills: Sage (read only 86-97)

Collins, Harry M .& Pinch, Trevor (1993). The Golem: what everyone should know about science. Cambridge: Cambridge University Press. Introduction (pp. 1-3).

Nov 17: Controversy studies
Collins, Harry M .& Pinch, Trevor (1993). The Golem. Ch 5: A new window on the universe: The non-detection of gravitational radiation. (pp. 91-107).

Dec 1: The social construction of technology (SCOT)
MacKenzie, Donald & Judy Wajcman (1999). Introductory Essay: The Social Shaping of Technology. In: MacKenzie, Donald & Judie Wajcman (eds.) The Social Shaping of Technology. Buckingham [etc.]: Open Univ. Press, pp. 3-21.

Dec 8: Cultural studies of science
Martin, Emily (1991). The egg and the sperm: How science has constructed a romance based on stereotypical male-female roles. Signs, 16(3), 485-501.


 


Hírek, információk:
 
Utolsó felfrissítés: 2009. szeptember 29.