Filozófia
szeminárium IV. - Szerepjáték és kultúra |
Heti 2 órás előadás, amely speciális előadásként
is felvehető. |
|
Előadó:
|
Helye:
Lágymányos Északi tömb -1.75 (Konferencia) terem |
Ideje:
szeminárium: szerda 4 - fél 6 |
|
Ajánlás: |
A kurzus a TTK-n és az IK-n társadalomtudományi tárgyként
és speciális előadásként is felvehető. A társadalomtudományi tárgykörön
belül speciális tantárgynak számít.
A szemináriumok célja általában az, hogy hozzásegítsenek egyes
filozófiai kérdések, problémakörök, fontosabb korszakok alaposabb megismeréséhez.
A félév során (esetleg néhány alkalomra összevont órákon) a kiválasztott
témakör egyes részleteiből előzetesen felkészült hallgatók eszmecseréje
zajlik, de lehetséges egyéni munka is. Művészeti élményekkel, közös programokkal
egybekötve a foglalkozások jellegét, hatékonyságát a közösen kitűzött,
tetszés szerinti mértékben lehet alakítani. Ilyen feldolgozásra jószerivel
minden témakör alkalmas. Az elmúlt félévek témái voltak: a pszichoanalízis
változatai, a fotó filozófiája, XX. századi filozófiák, filmelemzések,
vallástörténet, a játék, a bűn, az illúziók, Umberto Eco munkássága, egyenlőség
- a politikai filozófia problémái, a marxista filozófia alapjai, a The
Philosophical Computer. Exploratory Essays in Philosophical Computer Modeling
c. könyv feldolgozása, stb. További szemináriumi
témajavaslatot szívesen fogadok.
|
|
Előismeretek: |
Elsősorban olyan érdeklődők számára, akik már
hallgattak filozófiai tárgyat. |
|
Számonkérés: |
Jegyet szerezni általában a tematikához kapcsolódó
témájú dolgozattal lehet. A dolgozat beadását követően
a dolgozat témájáról folytatott beszélgetésben alakul ki az érdemjegy. |
|
Tematika: |
Ezen a szemináriumon a következő témát fogjuk
tanulmányozni:
Szerepjáték és kultúra
A szemináriumi foglalkozásokon
a szerepjátékok történeti és filozófiai szempontokat alkalmazó bemutatásával,
kulturális szerepük és világfelfogásuk változatainak elemzésével foglalkozunk. Hetente szemináriumi
előadásokat fogunk meghallgatni és megbeszélni. Az előadásokat meghívott
előadók - általában a témák szakértői - tartják.
Program:
Dátum: |
Téma / cím: |
|
|
február 14. |
Bevezetés.
Elmondjuk hogy miről
is lesz szó ebben a
félévben, egyáltalán
mi ez, mit keresünk
mi itt stb. Szó esik
majd a fórumról, a
jegyszerzés módjáról
és lesz egy rövid
előadás a vampire
live-ról, amit a
szeminárium égisze
alatt szerveznek
számunkra.
|
február 21. |
A szerepjáték
története |
február 28. |
A
fantasy
birodalma- Minden
ami fantasy
és ami nem az, de
felmenői között
megtaláljuk. Ismert
és kevésbé ismert
világok és játékok,
a hangulat, a
jellegzetességek és
különcségek
bemutatása. |
március 7. |
Alternatív jövőképek
- Itt lesz szó a
másik nagy
stílusról, ami
valami elképzelt
jövőhöz köthető.
Szintén különböző
szerepjátékok, amik
ebből a szempontból
érdekesek lehetnek. |
március 14. |
Szerepjátékos
szubkultúra - A
szerepjátékos maga.
Alternatív ágak
bemutatása : a
kártyák világa, a
táblás játékok
harcmezein, és az
élő játék.
|
március 21. |
A metahumán fajok
kultúrái - Elfek,
törpék .. .mit
reprezentálnak,
honnan származnak? |
március 28. |
A szerepjáték és
művészet - Irodalom,
illusztrációk,
filmművészet ... Mi
származik miből. |
április 11. |
Vallás és
szerepjáték. |
április 18. |
Politikai és
gazdasági attitűdök
a szerepjátékban - A
fantázia világok
modelljei, miből
merítkeznek és
hogyan? |
április 25. |
Szerepjáték és
számítógép - A
virtuális valóság és
MMORPG, CRPG
jelenségek. |
május 2. |
A
szerepjáték
kritikája -
Történetek, tévhitek
a médiában, a
"szörnyű, szektás
szerepjátékosok". |
május 9. |
Mágia és kultúra - A
mágia és
következményei a
szerepjátékok
világában.
|
május 16. |
Összefoglalás |
Jegyszerzés:
Jegyszerzéshez a tematikához kapcsolódó dolgozatot kell írni. A lehetséges
témajavaslatokat és a témák feldolgozását segítő olvasnivalókat, segédanyagokat
a félév során tesszük közzé majd.
Egy korábbi szeminárium javasolt
kidolgozandó kérdései a következők voltak:
Biblia és szerepjáték
Vallás a szerepjátékokban
Gondolatok a természetfelettiről
Ateizmus problémái a szerepjátékokban
A kor nekromanciája
Etnikumok a szerepjátékokban
A mágiával működtetett világok - gát vagy előny?
A technika, áldás vagy átok?
Erkölcsiség a szerepjátékokban, avagy a jellemek
Embernek maradni a szerepjátékok embertelenségében
Mesterséges intelligencia, szövetséges vagy uralkodó?
A médiából lett szerepjáték
A "szerepjáték" a számítógépen
Nemek harca a szerepjátékokban
Büntetlen büntettek
Szociális kapcsolatok és a szerepjáték-avagy az in/out probléma
Az inhumán fajok problémái a különböző játékokban
Szövetséges-báb vagy társ?
A mindenható (mesélő) problémája
Játék és/vagy élet?
Mitől rossz a rossz?
Gondolatok a kötélről - avagy mindenkinek muszáj?
Levelezőlista:
A szemináriumhoz levelezőlista is csatlakozik, elsősorban azzal a céllal, hogy
elősegítsük az előadások, illetve az előadásokhoz kapcsolódó témák hatékony
megbeszélését.
A listára innen is el lehet jutni:
elterpg
Gyakorlat:
Az érdeklődők számára lehetőség lesz egy szerepjátékban gyakorlatilag is részt
venni.
A program és a tematika ügyeiben elsősorban Urszán Tamáshoz (daioh_at_freemail.hu)
és Ferenci Lászlóhoz (viztelen_at_gmail.com)
lehet fordulni.
|
|
Irodalom: |
|
J.
Huizinga: Homo Ludens (Universum Kiadó, Szeged, 1990)
Orpheusz c. folyóirat 9. (III. évfolyam 2-3.) játék különszáma 1992
H. Hesse: Az üveggyöngyjáték (Európa, Budapest, 1984)
Dosztojevszkij: A játékos
E. Berne: Emberi játszmák (Gondolat, Bp,)
Vekerdy Tamás: A színészi hatás eszközei - Zeami mester művei szerint. Lélektani
elemzés. (Gondolat, Budapest, 1988)
Gadamer, H.-G.: Igazság és módszer (Gondolat, Bp. 1984)
Grastyán E.: A játék neurobiológiája (Akadémiai, Bp, 1985)
F. Jacob: A lehetséges és a tényleges valóság (Európa, Bpest, 1986)
M. Eigen, R. Winkler: A játék (Gondolat, Budapest, 1981)
Heim, Michael (1993): The Metaphysics of Virtual Reality. New York & Oxford:
Oxford University Press. Heim, Michael (1998): Virtual Realism. New York &
Oxford: Oxford University Press.
Turkle, Sherry (1995): Life on the Screen. Identity in the Age of the Internet.
New York: Simon & Schuster.
Rheingold, Howard (1991): Virtual Reality. New York: Summit Books.
Kapcsolódó web címek
Idősebb Pieter Bruegel:
Gyerekjátékok c. képe
(Ugyanaz
másképp)
http://www.zone.ee/aurin/szakirodalomM.html
Ahuna, Cindy (2001): Online Game communities are
social in nature. Switch 7(1):
http://switch.sjsu.edu/v7n1/articles/cindy02.html (2001 június 28).
|
|
Hírek,
információ |
A tanfolyammal kapcsolatban
érdeklődni lehet Ropolyi Lászlónál
Lágymányos, Déli tömb 1.504. szoba
Tel: 2090 555/6667 mellék vagy 372 2949 |
Utolsó felfrissítés: 2007. február 13.. |
|