Oktaeder logo Kötelezően választható társadalomtudományi / szabadon választható tárgy


 

Filozófia szeminárium IV.
 - Szerepjáték és kultúra -
Ajánlott szakok: minden szak számára
Kód: xxxn9326
Heti óraszám 2
Ajánlás szintje: választható tárgy
Előadó Ropolyi László egy. adjunktus
Tudománytörténet és Tudományfilozófia Tanszék

Előismeretek Tematika Számonkérés módja
Hírek, információk Naptár Irodalom


Vissza A Tantárgy Részletes Leírásához
 

 
 
 
 


 



Filozófia szeminárium IV. - Szerepjáték és kultúra
Heti 2 órás előadás, amely speciális előadásként is felvehető.
 Előadó:

Ropolyi László
Tudománytörténet és Tudományfilozófia Tanszék
 


Helye: Lágymányos Északi tömb -1.75 (Konferencia) terem Ideje:
szeminárium: szerda 4 - fél 6
 
Ajánlás:
A kurzus a TTK-n és az IK-n társadalomtudományi tárgyként és speciális előadásként is felvehető. A társadalomtudományi tárgykörön belül speciális tantárgynak számít.

A szemináriumok célja általában az, hogy hozzásegítsenek egyes filozófiai kérdések, problémakörök, fontosabb korszakok alaposabb megismeréséhez. A félév során (esetleg néhány alkalomra összevont órákon) a kiválasztott témakör egyes részleteiből előzetesen felkészült hallgatók eszmecseréje zajlik, de lehetséges egyéni munka is. Művészeti élményekkel, közös programokkal egybekötve a foglalkozások jellegét, hatékonyságát a közösen kitűzött, tetszés szerinti mértékben lehet alakítani. Ilyen feldolgozásra jószerivel minden témakör alkalmas. Az elmúlt félévek témái voltak: a pszichoanalízis változatai, a fotó filozófiája, XX. századi filozófiák, filmelemzések, vallástörténet, a játék, a bűn, az illúziók, Umberto Eco munkássága, egyenlőség - a politikai filozófia problémái, a marxista filozófia alapjai, a The Philosophical Computer. Exploratory Essays in Philosophical Computer Modeling c. könyv feldolgozása, stb. További szemináriumi témajavaslatot szívesen fogadok.
 

Előismeretek:
Elsősorban olyan érdeklődők számára, akik már hallgattak filozófiai tárgyat.
Számonkérés:
Jegyet szerezni általában a tematikához kapcsolódó témájú dolgozattal lehet. A dolgozat beadását követően a dolgozat témájáról  folytatott beszélgetésben alakul ki az érdemjegy. 
Tematika:

 

Ezen a szemináriumon a következő témát fogjuk tanulmányozni:
 

Szerepjáték és kultúra
 

A szemináriumi foglalkozásokon a szerepjátékok történeti és filozófiai szempontokat alkalmazó bemutatásával,  kulturális szerepük és világfelfogásuk változatainak elemzésével foglalkozunk. Hetente szemináriumi előadásokat fogunk meghallgatni és megbeszélni. Az előadásokat meghívott előadók - általában a témák szakértői - tartják. 

Program:

 

Dátum:

Téma / cím:

 

 

február 14.

Bevezetés. Elmondjuk hogy miről is lesz szó ebben a félévben, egyáltalán mi ez, mit keresünk mi itt stb. Szó esik majd a fórumról, a jegyszerzés módjáról és lesz egy rövid előadás a vampire live-ról, amit a szeminárium égisze alatt szerveznek számunkra.

február 21.

A szerepjáték története

február 28.

A fantasy birodalma- Minden ami fantasy és ami nem az, de felmenői között megtaláljuk. Ismert és kevésbé ismert világok és játékok, a hangulat, a jellegzetességek és különcségek bemutatása.

március 7.

Alternatív jövőképek - Itt lesz szó a másik nagy stílusról, ami valami elképzelt jövőhöz köthető. Szintén különböző szerepjátékok, amik ebből a szempontból érdekesek lehetnek.

március 14.

Szerepjátékos szubkultúra - A szerepjátékos maga. Alternatív ágak bemutatása : a kártyák világa, a táblás játékok harcmezein, és az élő játék.

március 21.

A metahumán fajok kultúrái - Elfek, törpék .. .mit reprezentálnak, honnan származnak?

március 28.

A szerepjáték és művészet - Irodalom, illusztrációk, filmművészet ... Mi származik miből.

április 11.

Vallás és szerepjáték.

április 18.

Politikai és gazdasági attitűdök a szerepjátékban - A fantázia világok modelljei, miből merítkeznek és hogyan?

április 25.  Szerepjáték és számítógép - A virtuális valóság és MMORPG, CRPG jelenségek.
május 2. A szerepjáték kritikája - Történetek, tévhitek a médiában, a "szörnyű, szektás szerepjátékosok".

május 9.

Mágia és kultúra - A mágia és következményei a szerepjátékok világában.

május 16.

Összefoglalás

 

Jegyszerzés:
 


Jegyszerzéshez a tematikához kapcsolódó dolgozatot kell írni. A lehetséges témajavaslatokat és a témák feldolgozását segítő olvasnivalókat, segédanyagokat a félév során tesszük közzé majd.

Egy korábbi szeminárium javasolt kidolgozandó kérdései a következők voltak:

Biblia és szerepjáték
Vallás a szerepjátékokban
Gondolatok a természetfelettiről
Ateizmus problémái a szerepjátékokban
A kor nekromanciája
Etnikumok a szerepjátékokban
A mágiával működtetett világok - gát vagy előny?
A technika, áldás vagy átok?
Erkölcsiség a szerepjátékokban, avagy a jellemek
Embernek maradni a szerepjátékok embertelenségében
Mesterséges intelligencia, szövetséges vagy uralkodó?
A médiából lett szerepjáték
A "szerepjáték" a számítógépen
Nemek harca a szerepjátékokban
Büntetlen büntettek
Szociális kapcsolatok és a szerepjáték-avagy az in/out probléma
Az inhumán fajok problémái a különböző játékokban
Szövetséges-báb vagy társ?
A mindenható (mesélő) problémája
Játék és/vagy élet?
Mitől rossz a rossz?
Gondolatok a kötélről - avagy mindenkinek muszáj?

 

Levelezőlista:


A szemináriumhoz levelezőlista is csatlakozik, elsősorban azzal a céllal, hogy elősegítsük az előadások, illetve az előadásokhoz kapcsolódó témák hatékony megbeszélését.
 

A listára innen is el lehet jutni: elterpg
 

Gyakorlat:
 

Az érdeklődők számára lehetőség lesz egy szerepjátékban gyakorlatilag is részt venni.


A program és a tematika ügyeiben elsősorban Urszán Tamáshoz (daioh_at_freemail.hu) és Ferenci Lászlóhoz (viztelen_at_gmail.com) lehet fordulni.

Irodalom:
 
 

 J. Huizinga: Homo Ludens (Universum Kiadó, Szeged, 1990)
Orpheusz c. folyóirat 9. (III. évfolyam 2-3.) játék különszáma 1992
H. Hesse: Az üveggyöngyjáték (Európa, Budapest, 1984)
Dosztojevszkij: A játékos

E. Berne: Emberi játszmák (Gondolat, Bp,)
Vekerdy Tamás: A színészi hatás eszközei - Zeami mester művei szerint. Lélektani elemzés. (Gondolat, Budapest, 1988)
Gadamer, H.-G.: Igazság és módszer (Gondolat, Bp. 1984)

Grastyán E.: A játék neurobiológiája (Akadémiai, Bp, 1985)
F. Jacob: A lehetséges és a tényleges valóság (Európa, Bpest, 1986)
M. Eigen, R. Winkler: A játék (Gondolat, Budapest, 1981)

Heim, Michael (1993): The Metaphysics of Virtual Reality. New York & Oxford: Oxford University Press. Heim, Michael (1998): Virtual Realism. New York & Oxford: Oxford University Press.
Turkle, Sherry (1995): Life on the Screen. Identity in the Age of the Internet. New York: Simon & Schuster.
Rheingold, Howard (1991): Virtual Reality. New York: Summit Books.
 

Kapcsolódó web címek

Idősebb Pieter Bruegel: Gyerekjátékok c. képe
 (Ugyanaz másképp)


http://www.zone.ee/aurin/szakirodalomM.html

Ahuna, Cindy (2001): Online Game communities are social in nature. Switch 7(1): http://switch.sjsu.edu/v7n1/articles/cindy02.html (2001 június 28).
 


Hírek, információ
A tanfolyammal kapcsolatban érdeklődni lehet Ropolyi Lászlónál
Lágymányos, Déli tömb 1.504. szoba
Tel: 2090 555/6667 mellék vagy 372 2949 
Utolsó felfrissítés: 2007. február 13..