Oktaeder logo Kötelezően választható társadalomtudományi / szabadon választható tárgy


 

Filozófia szeminárium IV.
 - Szerepjáték és kultúra -
Ajánlott szakok: minden szak számára
Kód: xxxn9326
Heti óraszám 2
Ajánlás szintje: választható tárgy
Előadó Ropolyi László egy. adjunktus
Tudománytörténet és Tudományfilozófia Tanszék

Előismeretek Tematika Számonkérés módja
Hírek, információk Naptár Irodalom


Vissza A Tantárgy Részletes Leírásához
 

 
 
 
 


 



Filozófia szeminárium IV. - Szerepjáték és kultúra
Heti 2 órás előadás, amely speciális előadásként is felvehető.
 Előadó:

Ropolyi László
Tudománytörténet és Tudományfilozófia Tanszék
 


Helye: Lágymányos Északi tömb -1.64 terem Ideje: kedd 4 - fél 6
 
Ajánlás:
A kurzus a TTK-n és az IK-n társadalomtudományi tárgyként és speciális előadásként is felvehető. A társadalomtudományi tárgykörön belül speciális tantárgynak számít.

A szemináriumok célja általában az, hogy hozzásegítsenek egyes filozófiai kérdések, problémakörök, fontosabb korszakok alaposabb megismeréséhez. A félév során (esetleg néhány alkalomra összevont órákon) a kiválasztott témakör egyes részleteiből előzetesen felkészült hallgatók eszmecseréje zajlik, de lehetséges egyéni munka is. Művészeti élményekkel, közös programokkal egybekötve a foglalkozások jellegét, hatékonyságát a közösen kitűzött, tetszés szerinti mértékben lehet alakítani. Ilyen feldolgozásra jószerivel minden témakör alkalmas. Az elmúlt félévek témái voltak: a pszichoanalízis változatai, a fotó filozófiája, XX. századi filozófiák, filmelemzések, vallástörténet, a játék, a bűn, az illúziók, Umberto Eco munkássága, egyenlőség - a politikai filozófia problémái, a marxista filozófia alapjai, a The Philosophical Computer. Exploratory Essays in Philosophical Computer Modeling c. könyv feldolgozása, stb. További szemináriumi témajavaslatot szívesen fogadok.
 

Előismeretek:
Elsősorban olyan érdeklődők számára, akik már hallgattak filozófiai tárgyat.
Számonkérés:
Jegyet szerezni általában a tematikához kapcsolódó témájú dolgozattal lehet.
Tematika:

 

Ezen a szemináriumon a következő témát fogjuk tanulmányozni:
 

Szerepjáték és kultúra
 

A szemináriumi foglalkozásokon a szerepjátékok történeti és filozófiai szempontokat alkalmazó bemutatásával,  kulturális szerepük és világfelfogásuk változatainak elemzésével foglalkozunk. Hetente szemináriumi előadásokat fogunk meghallgatni és megbeszélni. Az előadásokat meghívott előadók - általában a témák szakértői - tartják. 

Program:

 

Dátum:

Téma / cím:

Előadó

 2009

 

 

09.08

Bevezető előadás

Urszán Tamás

 09.15

A képzőművészet hatása a mindennapokra

 MaX

09.22

A játék - filozófiai megközelítésben

Ropolyi László

09.29

A szerepjátékról általában

Urszán Tamás

10.06

Az irodalom és a valóság

Anthony Sheenard

10.13

 Élő szerepjáték

Gólem

10.20

Közösségi rendezvények

Miyazaki Jun

11.03

Szerepjáték a munka világában

Szatmári Elemér

11.10

Játékfejlesztő Új MAGUS

Mórocz Tibor , Bayer Tibor
11.17  Tedd, vagy ne tedd! De ne OnLine! Hagyományőrző Egyesületek
11.24 Szelek szárnyán, Keletről - CosPlay Magyar Anime Társaság

12.01

Szubkultúra és életérzés

 

12.08

Pszichológia

Dr. Csábi Orsolya

 

Jegyszerzés:
 


 

Jegyszerzéshez a tematikához kapcsolódó dolgozatot kell írni. Az egyes előadások témáihoz kapcsolódó,  a témák feldolgozását segítő olvasnivalókat, segédanyagokat alább tesszük közzé. A felsorolás a tájékozódást segíti, nem szükséges az összes javasolt művet tanulmányozni. Dolgozatokat vagy ezek alapján, vagy a szervezőkkel (Urszán Tamás (daioh_at_freemail.hu) és Ferenci László (viztelen_at_gmail.com)) való egyéni megállapodás alapján lehet írni.

 

1. Bevezető előadás

J. Huizinga: Homo Ludens - 1. fejezet

Orpheusz c. folyóirat 9. (III. évfolyam 2-3.) száma 1992  - Petri György, Határ Győző írásai

M. Eigen, R. Winkler: A játék - a játék a tudományokban

H. Hesse: Az üveggyöngyjáték - elemzése

2. A képzőművészet hatása a mindennapokra

J. Huizinga: Homo Ludens - 10. fejezet

Orpheusz c. folyóirat 9. (III. évfolyam 2-3.) száma 1992, 119-157. old

Idősebb Pieter Bruegel: Gyerekjátékok c. képének elemzése
 

3. A játék - filozófiai megközelítésben

J. Huizinga: Homo Ludens- mindegyik fejezet

Orpheusz c. folyóirat 9. (III. évfolyam 2-3.) száma 1992, Határ Győző, Vajda Mihály, Balassa Péter, Gilbert Boss írásai

Gadamer, H.-G.: Igazság és módszer - vonatkozó fejezeteinek ismertetése

M. Eigen, R. Winkler: A játék - játék és tudomány

F. Jacob: A lehetséges és a tényleges valóság - ismertetése
 

4. A szerepjátékról általában

J. Huizinga: Homo Ludens - 1., 2., 5., 12. fejezet

Orpheusz c. folyóirat 9. (III. évfolyam 2-3.) száma 1992 - Vajda Mihály és Gilbert Boss írásai
Vekerdy Tamás: A színészi hatás eszközei - Zeami mester művei szerint. Lélektani elemzés - egyes fejezetek elemzése

E. Berne: Emberi játszmák - ismertetése
 

5. Az irodalom és a valóság  

J. Huizinga: Homo Ludens - 1-2., 7-10. fejezetek

Orpheusz c. folyóirat 9. (III. évfolyam 2-3.) száma 1992 - Balassa Péter írása és más rövidebb írások
 

6. Élő szerepjáték

Vekerdy Tamás: A színészi hatás eszközei - Zeami mester művei szerint. Lélektani elemzés- egyes fejezetek elemzése
Grastyán E.: A játék neurobiológiája - ismertetése

E. Berne: Emberi játszmák -ismertetése
 

7. Közösségi rendezvények

J. Huizinga: Homo Ludens - 11 -12. fejezetek
 

8. Szerepjáték a munka világában

J. Huizinga: Homo Ludens - 1-4. fejezetek
E. Berne: Emberi játszmák - ismertetése
 

9. Játékfejlesztő Új MAGUS  

Orpheusz c. folyóirat 9. (III. évfolyam 2-3.) száma 1992 - rövidebb írások
 

10. Tedd, vagy ne tedd! De ne OnLine!

Heim, Michael (1993): The Metaphysics of Virtual Reality - egyes fejezetek ismertetése

Heim, Michael (1998): Virtual Realism- egyes fejezetek ismertetése
Turkle, Sherry (1995): Life on the Screen. Identity in the Age of the Internet - egyes fejezetek ismertetése
Rheingold, Howard (1991): Virtual Reality - egyes fejezetek ismertetése

Ahuna, Cindy (2001): Online Game communities are social in nature. Switch 7(1) - ismertetés

Egy Second Life-ról szóló First Monday-beli cikk ismertetése

 

11. Szelek szárnyán, Keletről - CosPlay

Vekerdy Tamás: A színészi hatás eszközei - Zeami mester művei szerint. Lélektani elemzés- egyes fejezetek elemzése
 

12. Szubkultúra és életérzés

J. Huizinga: Homo Ludens - 1., 11., 12. fejezetek

Orpheusz c. folyóirat 9. (III. évfolyam 2-3.) száma 1992 - rövidebb írások elemzése
Dosztojevszkij: A játékos - elemzése
Grastyán E.: A játék neurobiológiája - ismertetése

 

13. Pszichológia

J. Huizinga: Homo Ludens - 1., 11-12. fejezetek

E. Berne: Emberi játszmák - ismertetése
Grastyán E.: A játék neurobiológiája - ismertetése
Balogh T.: Lélek és játék - egyes fejezetek ismertetése

Susanna Millar: Játékpszichológia - egyes fejezetek ismertetése

 

Gyakorlat:
 

Az érdeklődők számára lehetőség lesz egy szerepjátékban gyakorlatilag is részt venni.


A program és a tematika ügyeiben elsősorban Urszán Tamáshoz (daioh_at_freemail.hu) és Ferenci Lászlóhoz (viztelen_at_gmail.com) lehet fordulni.

Irodalom:
 
 

 J. Huizinga: Homo Ludens (Universum Kiadó, Szeged, 1990)
Orpheusz c. folyóirat 9. (III. évfolyam 2-3.) játék különszáma 1992
H. Hesse: Az üveggyöngyjáték (Európa, Budapest, 1984)
Dosztojevszkij: A játékos

E. Berne: Emberi játszmák (Gondolat, Bp,)
Vekerdy Tamás: A színészi hatás eszközei - Zeami mester művei szerint. Lélektani elemzés. (Gondolat, Budapest, 1988)
Gadamer, H.-G.: Igazság és módszer (Gondolat, Bp. 1984)

Grastyán E.: A játék neurobiológiája (Akadémiai, Bp, 1985)
F. Jacob: A lehetséges és a tényleges valóság (Európa, Bpest, 1986)
M. Eigen, R. Winkler: A játék (Gondolat, Budapest, 1981)

Heim, Michael (1993): The Metaphysics of Virtual Reality. New York & Oxford: Oxford University Press.
Heim, Michael (1998): Virtual Realism. New York & Oxford: Oxford University Press.
Turkle, Sherry (1995): Life on the Screen. Identity in the Age of the Internet. New York: Simon & Schuster.
Rheingold, Howard (1991): Virtual Reality. New York: Summit Books.
Balogh T.: Lélek és játék (Akadémiai Kiadó, Budapest, 1991)
Susanna Millar: Játékpszichológia (Meacenas, Budapest, 1997)

Kapcsolódó web címek

Idősebb Pieter Bruegel: Gyerekjátékok c. képe
 (Ugyanaz másképp)


Ahuna, Cindy (2001): Online Game communities are social in nature. Switch 7(1): http://switch.sjsu.edu/v7n1/articles/cindy02.html (2001 június 28).
 


Hírek, információ
A tanfolyammal kapcsolatban érdeklődni lehet Ropolyi Lászlónál is
Lágymányos, Déli tömb 1.504. szoba
Tel: 372 2500/6667 mellék vagy 372 2949 
Utolsó felfrissítés: 2009. november 15..