Oktaeder logo Kötelezően választható társadalomtudományi / szabadon választható tárgy


 
Testvéri tantárgyak I.
 A történetiség a természettudományok tanításában
Ajánlott Szakok: bárkinek, de elsősorban biológia, kémia és földrajz szakosoknak
Kód: xxxn9038
Heti óraszám 2+0
Ajánlás szintje: választható tárgy
Előadó Csorba F. László megbízott előadó
Előismeretek Tematika Számonkérés módja
Hírek, információk Naptár Irodalom

Vissza A Tantárgy Részletes Leírásához
 

 
 
 
 

Testvéri tantárgyak I.
A történetiség a természettudományok tanításában
Heti 2 órás előadás, amely szabadon választható előadásként is felvehető.
 Előadó:
Csorba F. László
 

Helye: Lágymányos Déli tömb, 1.820 terem Ideje: csütörtök 17:30 - 19:00
 
Ajánlás:

A kurzus a TTK-n és az IK-n társadalomtudományi tárgyként és szabadon választott tárgyként is felvehető. A társadalomtudományi tárgykörön belül tudománytörténeti tantárgynak számít.

A kurzus célja, hogy néhány példa segítségével bemutassuk, miként lehet a tudománytörténet szemléletmódját eredményesen alkalmazni egyrészt az egyes diszciplínák önálló feldolgozása során, másrészt a tantárgyak közti együttműködés eszközeként. Az elvi hátteret főként Kuhn, és Polányi tudományfilozófiai gondolatai adják, a gyakorlati megvalósíthatóságra konkrét középiskolai példákat mutatunk be. A kurzus elsősorban a tanítani kívánóknak hasznos, de minden olyan érdeklődőt szívesen látunk, aki kíváncsi arra, hogy a „tantárgyak testvérisége” (Németh László) milyen utakon érhető el. A kurzus alapjául a Természet-tudomány-történet című sorozat első két kötete szolgál: Both-Csorba: Források (2003, Universitas); Bánkuti-Both-Csorba: A kísérletező ember (2006, Kairosz). A kurzus két félévének első féléve, de a tervezett folytatástól függetlenül is felvehető.

Előismeretek:
Nem szükségesek.
Számonkérés:

Vizsga: írásbeli beszámoló vagy egy téma önálló feldolgozása és bemutatása. Vagy: egy téma komplex szemléletű középiskolai bemutatásának önálló terve.

Tematika és irodalom:

A két féléves tanfolyam egyes félévei egymásra épülve folytatják ugyan a történeti folyamat bemutatását, de egymástól függetlenül is felvehetők. Az első félév vázlatos tematikája:

1.      „Testvéri tantárgyak” – hogyan lehet kapcsolatokat létesíteni az egyes diszciplínák / tantárgyak között? Az elméleti háttér

 Ajánlott irodalom:

Testvéri tantárgyak: www.sulinet.hu/tart/fncikk/Kfb/0/7845/ajanlo.htm
Feyerabend, Paul: A módszer ellen                                      Atlantisz, 2002
Forrai Gábor – Szegedi Péter (szerk.): Tudományfilozófia  Áron, 1999
Kuhn, Thomas: A tudományos forradalmak szerkezete       Gondolat, 1984
Németh László: Négy könyv in: A felelősség szorításában  Püski
Németh László: Művelődéspolitikai írások                           Múzsák, é.n.
Popper, Karl: A tudományos kutatás logikája                     Európa, 1997
Polányi Mihály: Tudomány és ember                                   Argumentum, 1997
Polányi Mihály: Filozófiai írásai I-II.                                   Atlantisz, 1992
 

2.      „Testvéri tantárgyak” 2. – hogyan lehet kapcsolatokat létesíteni az egyes diszciplínák / tantárgyak között?  - Néhány gyakorlati példa

Ajánlott irodalom:

Testvéri tantárgyak: www.sulinet.hu/tart/fncikk/Kfb/0/7845/ajanlo.htm
 

3.      Az absztrakció formái. Mágikus és objektív kiemelések. A föld és ég térképezésének módjai. Kozmikus világtengely és sámánizmus. Földgömb, éggömb. Ciklikus idő. Antik világképek. Továbbélésük a hétköznapi szóhasználatban.

 Ajánlott irodalom:

Hoyle, Fred: Stonhenge-től a modern kozmológiáig, MAGVETŐ 1978
Kákosy László: Ré fiai, GONDOLAT 1979
Komoróczy Géza: Bezárkózás a nemzeti hagyományba, OSIRIS 1995
Schalk Gyula: Idők, korok, naptárak, TIT Uránia Bp.,1993
Szécsényi-Nagy Gábor: Tájékozódás a csillagos égen, TANKÖNYVKIADÓ 1987
Eliade, Mircea: A szent és a profán, EURÓPA 1987
Hoppál Mihály: Sámánok – lelkek és jelképek, HELIKON 1994
Fuchs, Walther R.: Mielőtt a Föld „mozgásba jött”, MINERVA 1978

 

4.      Az atomizált világ. A térbeli szétválasztás lehetőségei és dilemmái. Eredet: a Parmenidész-Hérakleitosz vita. Démokritosz, Epikurosz, Lucretius. Az újkori továbblépés lehetőségei: Torricelli, Pascal, Bernoulli, Dalton. Arisztotelész és Boskovic atomelmélet-kritikája.

 Ajánlott irodalom:

Lucretius Carus: A természetről, ALFÖLDI MAGVETŐ Debrecen 1957
Görög gondolkodók 1–5, KOSSUTH 1992–1995 (A sorozatban eredeti töredékek és a filozófusokról szóló idézetek, ókori értékelések olvashatók. 2.: Empedoklész, Leukipposz, Démokritosz)
Lactantius: Az isteni gondviselésről, HELIKON 1985
Simonyi Károly: A fizika kultúrtörténete

 

5.      Az atomizált világ 2.

A bemutatás lehetőségei iskolai keretek között
 

 6.    A görög Kozmosz. A négy ok, a teleológia problémája ma. (Arisztotelész, Fabre, Lamarck, Darwin, az antropikus elv).
        Az őselemtan és a mindennapi tapasztalatok. Az élők hierarchiája. Rendszerezés és logika: Linné.

  Ajánlott irodalom:

Ross, Sir David: Arisztotelész   OSIRIS 1996
Arisztotelész: A lélekről, EURÓPA 1988 Lélekfilozófiai írások. Különösen érdekes az álomról és a légzésről szóló könyv.
Lénárd Ferenc: A lélektan útjai, FRANKLIN/AKADÉMIAI 1989 REPR.
Szabó - Kádár: Antik természettudomány  GONDOLAT 1984  III.f.
Fabre, Jean Henri: A rovarok környezete és viselkedése   KRITERION/ TÉKA Bukarest 1979
Benedek István: Lamarck és kora
 

 7.      Az őselemektől az elemekig. Az őselemfogalom átalakulásai (flogiszton, oxigén, elektron). Az elektromosság mint elemző
       eszköz: Davy, Berzelius, Faraday, Arrhenius, Brönsted. Az „összetett elemi” dilemmái az újkorban: Thomson, Rutherford
      Bohr, Heisenberg.

  Ajánlott irodalom:

Heisenberg: A rész és az egész  Gondolat
Balázs Lóránt: A kémia története  Tankönyvkiadó

 

8.      Az őselemektől az elemekig 2 Mi értethető és mutatható meg ebből a (közép)iskolákban?
 

 9.   A mechanikai paradigma  A newtoni világleírás alkalmazásai: a szél-és vízrendszerek (Nagy Szállítószalag modell),
       az Embergép: Descartes, La Mettrie, mai alkalmazások. A Prust-Berthollet vita: rögzített arányok vagy folyamatos
       átmenetek?

  Ajánlott irodalom:

Balázs Lóránt: A kémia története I-II.  TANKÖNYVKIADÓ 1996 7-8-9. fejezet: az égés, a flogisztonelmélet, az elemek felfedezése és elnevezése
Pető Gábor Pál – Szabadváry Ferenc: A kémia nagy pillanatai, MÓRA 1980
Meadows, Jack (szerk.): A tudomány csodálatos világa, HELIKON 1990
Balázs Lóránt - Hronszky Imre - Sain Márton: Kémiatörténeti ABC   TANKÖNYVKIADÓ 1981
Graber, Vitus: Az állatok mechanikai műszerei, M. K. TERMÉSZETTUDOMÁNYI T. 1895
Czlenai Rudolf: A világóceán  Vince, 1999

 

10.    Az analízis térnyerése I. Példák a klasszikus szerves kémiai analízisre. Konstitúció és térszerkezet kutatás (Kekulé, van t Hoff). Biokémiai folyamatok analízise (Pasteur, Buchner, Szent-Györgyi, Hill).  

  Ajánlott irodalom:

 Balázs Lóránt: A kémia története I-II.  TANKÖNYVKIADÓ 1996
 

 11.  Az analízis térnyerése II.  Gyakorlati példák.

 12.  Egy választott téma és összefüggései.

13.   Egy választott téma és összefüggései.

 E két záró alkalommal önállóan feldolgozott témákat beszélünk meg.

 


Hírek, információk:

További részletekért Ropolyi Lászlóhoz is lehet fordulni:
Lágymányos, Déli tömb 1.504 szoba
Tel: 2090 555/6667 mellék vagy 372 2949 

Utolsó felfrissítés: 2007. szeptember 5.