Oktaeder logo Szabadon választható társadalomtudományi/nem természettudományi/közismereti/értelmiségképző tárgy


 
Minden, amit tudni akartál a tudományról, de soha nem merted megkérdezni (természettudós tanáraidtól)
Ajánlott Szakok: minden szak számára
Kód: xxxn9217
Heti óraszám 2+0
Ajánlás szintje: választható tárgy
Elõadó Szegedi Péter, egy. docens
Tudománytörténet és Tudományfilozófia Tanszék

 
Elõismeretek Tematika Számonkérés módja
Hírek, információk Naptár Irodalom

Vissza A Tantárgy Részletes Leírásához
 
 

Minden, amit tudni akartál a tudományról,
de soha nem merted megkérdezni (természettudós tanáraidtól)
Heti 2 órás (2 kredites) előadás.
 Előadó:
Szegedi Péter
Tudománytörténet és Tudományfilozófia Tanszék
 

Helye: Lágymányos Déli Tömb 0-818 (Soó terem) Időpontja: csütörtök 15:30-17:00
 
Ajánlás:
Bármely természettudományt tanuló BSc II-MSc hallgatónak.
Elõismeretek:
Valamely természettudomány alapjainak ismerete előny, és a kurzus anyagának maradéktalan követését nagymértékben elősegíti. Minél inkább ismeri valaki egy tudomány tényleges működését (arányos ez az egyetemen eltöltött évekkel?), annál inkább részt tud venni a munkában.
Számonkérés:
Kollokvium esetleg referátum.
Tematika:
Az előadás célja a hallgatót bevezetni a XX. századi tudományfilozófia alapfogalmaiba. A legfontosabb tudományfilozófiai problémák ismertetésével lehetővé kívánja tenni, hogy a hallgatók tudatosan viszonyuljanak kutatott vagy oktatott tárgyukhoz.
 

Néhány kérdés:
 

  • Mi különbözteti meg a tudományt a nem tudománytól, vagyis a hiedelemtől, vélekedéstől, vallástól, filozófiától, paratudománytól?
  • Milyen módokon igazolhatjuk tudományos ismereteinket, elméleteinket?
  • Vannak-e elméletmentes megfigyelési jegyzőkönyvek?
  • Mit igazolnak a kísérletek?
  • Mit ér a logikai levezetés?
  • Kell-e és lehet-e cáfolni?
  • Megerősítik-e a tények az elméletet?
  • Vannak-e döntő kísérletek a tudományban?
  • Mi az elmélet?
  • Mi a fontosabb: a felfedezés vagy az igazolás?
  • Milyen viszonyban vannak a történetileg egymást követő elméletek?
  • Van-e térben és időben közös norma a tudományok számára?
  • Milyen értelemben fejlődik a tudomány?
  • Külső vagy belső tényezők következtében fejlődik a tudomány?
Ajánlott irodalom:
  • Fehér Márta-Hársing László: A tudományos problémától az elméletig (Kossuth, 1977)
  • Hársing László: Bevezetés a tudományelméletbe (Bíbor, Miskolc 1999)
  • Forrai Gábor-Szegedi Péter (szerk.): Tudományfilozófia. Szöveggyűjtemény (Áron Kiadó, Budapest 1999.)
  • A Bécsi Kör filozófiája (Gondolat, Budapest 1972)
  • Karl R. Popper: A tudományos kutatás logikája (Európa, Budapest 1997)
  • Thomas S. Kuhn: A tudományos forradalmak szerkezete (Gondolat, Budapest 1984)
  • Lakatos Imre: Filozófiai írásai (Atlantisz, Budapest 1997)
  • Paul K. Feyerabend: A módszer ellen (Atlantisz, Budapest 2002)
  • Barry Barnes-David Bloor-John Henry : A tudományos tudás szociológiai elemzése (Osiris, Budapest 2002)

Hirek, információk:
Az első óra február 14-én lesz!
Utolsó felfrissítés: 2013. február 11.