Európa
első kultúrfővárosa 1985-ben Athén volt. Idén, Stockholm és Szaloniki
után a megtisztelő címet Weimar viselheti. Ebben a döntésben nem kis
szerepet játszott, hogy Németország ez év augusztus 28-án ünnepli Johann
Wolfgang von Goethe születésének 250-ik évfordulóját. A következő
oldalakon az összeurópai kultúránk meghatározó alakjaként számontartott
író-miniszter életművének kevésbé ismertebb, tudományos oldalával
ismerkedhet meg az olvasó[1].
Maga
Goethe többször is irodalmi művei fölé sorolta tudományos munkásságát[2].
Ez talán csak egy nagy elme nagy tévedése, amilyenre már volt példa a
világtörténelem során. Az ilyen félrelépéseket jobb esetben elnézte a
kultúrtörténet, rosszabb esetben észre sem vette. A sokáig istenített Newton
alkímiai írásait évszázadokig nem vette figyelembe a tudománytörténet-írás,
Kepler számmisztikával és asztrológiával foglalkozó írásait is csak az utóbbi
évtizedekben illetik kellő figyelemmel. Sokan ma is azt állítják,
helyesen, hiszen ezek az emberek sem az említett obskúrus területeken szereztek
felejthetetlen érdemeket. Talán Goethe tudományos írásaival is ez a helyzet és
nem tekinthetők többnek egy idegen területre kiruccanó nagy szellem
botlásainál, és mint ilyenek, csak a szakemberek kis körének érdeklődésére
tarthatnak számot.
Ezt
megcáfolni látszik az a tény, hogy 1932-ig 4 554, Goethe természettudományos műveivel foglalkozó
mű címét gyűjtötte össze Günther Schmid. 1987-ben egy hasonló
bibliográfia már 10 000 körüli számot emleget.[3]
Van alapja ennek a meglepően nagy érdeklődésnek? Bár Goethe hosszú
élete során több, önmagában is megálló tudományos eredmény és felfedezés
szülőatyja, ez mégsem indokolhatja a fent említett nagy számokat. Azon
kívül, hogy Goethe a tudományos panteonnak is méltó tagja, szeretném
megmutatni, hogy korát jóval megelőzte bizonyos, tudományt érintő
szemléleti kérdésekben.
Goethe
tudományos munkássága 1776-tól 1832-ig 56 aktív évet ölel fel. Sok érdekes és
fontos részlete van ennek a megdöbbentően nagy életműnek. A
területek, amelyekkel élete során foglalkozott, ma már egészen távoli
diszciplínákhoz tartoznak. Foglalkozott botanikával, osteológiával,
ásványtannal, meteorológiával, színelmélettel, tudománytörténettel. Az ő
nevét viseli az α-vas(III)-hidroxid,
a goethit és egy növénynemzetség a Goethea.
Bizonyos földtani jelenségek magyarázataként felvetette a jégkorszakok
létezésének lehetőségét, egy őstulok leletben a mai szarvasmarha
elődjét látta. Nagy távolságokra levő területek légnyomásadataiból időjárást
jósló rendszert próbált létrehozni. Nevéhez fűződik a morfológia,
mint tudomány módszereinek és céljainak kidolgozása.
Csonttanban
elsők között használt összehasonlító anatómiai módszereket és 1784-ben
szemléltette és bizonyította az os
intermaxillare létezését az emberekben. A módszer atyjának tekintett Cuvier
ekkor mindössze 15 éves. Ezt a kis csontot korábban nem találták az emberek
arckoponyáján, így sok tudós számára perdöntő bizonyítéka volt annak, hogy
az ember az állatoktól fundamentálisan különböző és azoknál magasabb
rendű.
Szintén
úttörőként vonta be a "hibás" élőlényeket alaktani
vizsgálódásai körébe, amelyek a természetben megjelenő, látszólagos
törvényeket megszegték (még a tizenkilencedik században is ítéltek el állatokat
peres eljárás után, ha azok megszegték a „természet törvényeit”). Komoly
figyelmet szentelt a rendellenesen fejlődő élőlényeknek, A növények metamorfózisában részletesen
vizsgálta a hozzákerült, szokatlanul fejlődött növényeket (pl. egy
'átnőtt rózsát', ahol a színes sziromleveleken belül nem a porzókat, hanem
a szár folytatását látjuk). 1. Kép. Ez
a hozzáállás biológiában csak száz évvel később, Robert Wirchow munkássága
nyomán vált elfogadott módszerré (a teratológia később, a századforduló
környékén külön diszciplínává fejlődött). Legnagyobb terjedelmű
műve, a Zur Farbenlehre (Színtan),
amely színelméleti munkáinak javát tartalmazza, a mai fiziológiai optika egyik
előfutára.
Itt
munkásságának csak két -- de talán legnagyobb hatású és legvitatottabb
–területét, a növénymorfológiai és színtani írásokat vizsgáljuk meg
közelebbről.
Az
ifjú Goethe részben idősebb barátján, Herderen keresztül ismerte meg kora
természettudományos nézeteit. 1780 előtt Linné, Bonnet és Buffon
műveit olvasva alakultak ki természetfelfogásának alapvető vonásai.
Alaptermészete
a részletekben mindig az egységet kereste és nem idegenkedett a korban divatos
neoplatonista szemlélettől, amely tagadta, hogy a természetben ugrások
lennének (natura non facit saltus),
és az élőlényeket egy folyamatos sor egy-egy lépcsőfokának tartotta.[4]
Minden kutatása során célja volt azonban, hogy a 'rendszer', az elmélet ne
torzítsa el a valóságot, és ne kerekedjen a fölé; irtózott a Holbach-féle
spekulatív, 'filozofáló' biológiától.
Vizsgálódásaiban,
bár egész életében szigorúan empirikus volt, Goethe nem nevezhető
empiristának. A megismerés alapjának a kísérletezést és a megfigyelést
tartotta. Kezdetben bízott Bacon induktív módszerében, később azonban
elfordult a szerinte követhetetlen programtól. Úgy tartotta, hogy nem létezik
puszta érzéki tapasztalat, elmélettől mentesen nem pillanthatunk a
világra. (Ezt a fejlődést részletesen tárgyalja Nisbet 1972.)
Tagadta
a korban általánosan elfogadott a preformáció-tant. Felismerte az
élőlények "morphéjét", alakját meghatározó kétféle mozgatórugó,
a külső tényezők (fény, víz, tápanyagok) és a belső
meghatározottság együttes szerepét. Darwin (valószínűleg tévesen) benne
látta saját tanának egyik legfontosabb előfutárát.
Egy
másik kor gyermekeként olyan világban élt, ahol a biológia, mint tudomány éppen
megszületőben volt. Magát a "biológia" kifejezést először
Treviranus használta 1802-ben. A XVIII. század és Darwin kora között hatalmas
fejlődésen ment keresztül az élet tudománya. A korai neoplatonista,
leibnizi hagyományokra épülő biológia egy statikus világkép részei voltak
(Linné rendszerének alapja a fajok változatlanságába vetett hit). Ebből
fejlődött ki a modern biológia, mely dinamikus, evolúció-központú és a
fizikai tudományokban már bevált newtoni szemléletet alkalmazza. Goethe ebben a
gyorsan változó korban élt, amikor még nem dőlt el, a biológia milyen
alapkérdésekre és milyen válaszokat kereső tudománnyá alakul.
Munkássága
elhelyezhető egy, Kant és Blumenbach nevével fémjelzett tradícióhoz. Ez az
ún. teleomechanikus program igen nagy jelentőségű volt a
tizenkilencedik századi német egyetemeken egészen a század végéig, utolsó jeles
képviselője talán az embriológus Karl Ernst von Baer volt (ld. Trienes, 1989).
A szemlélet célja a kor legveszélyesebb csapdáit: a megalapozatlan teleologikus
gondolkodást és a túlzó mechanisztikus-atomisztikus felfogást próbálta
elkerülni. [GAZ1]A teleomechanikus program az élet
jelenségeinek mechanisztikus magyarázatát tartotta céljának, azonban
elutasította, hogy a kor tudománya képes lenne kizárólag ilyen magyarázatokkal
választ adni a biológia kérdéseire és ezért legitimálta egy olyan teleologikus
nyelv használatát, amely az élőlény 'céljának' saját formájának
létrehozását, életben tartását, örökítését tartotta.
Ám
Goethe botanikai munkáit nem Kant filozófiája vagy Blumenbach munkái
inspirálták. A fiatal korában is kedvvel űzött növénytan olasz útján
(1786-88) vált szenvedélyévé, amikor elkezdték foglalkoztatni a növényi formák. Az az alapvető kérdés izgatta:
mitől ismerhető fel a növények összetartozása, mi az, ami
lehetővé teszi, hogy mindegyiket növénynek tekintsük. Talán valami közös
forma, vagy esetleg közös ős található a növényvilág sokfélesége mögött?
Szicíliában,
Palermo botanikus kertjében a sok újfajta növény láttán megkérdezi
magától: "vajon nem lehetne-e
fölfedezni ebben a tömkelegben az ősnövényt? Mert ilyennek mégiscsak kell
lennie! Különben miről ismerném meg, hogy ez vagy az az alakulat növény,
ha nem mind egyugyanazon ősmintára képződött volna?"[5]
A kezdetben valósnak, majd történeti ősnek és legvégül a 'növénység'
ideájának tartott ősnövény megpillantásáról így írt Goethe 1787. Július
31-én: "…egy szemvillanás alatt rájöttem, hogy a növény azon szervében, amit
mi levélnek hívunk lakik az igazi Proteusz aki elbújik és megjelenik a növényi
formákban. Az aljától a tetejéig a növény nem más mint levél…"[6]
A
Weimarba visszatérő titkos tanácsos felfedezését hamarosan meg is írta, A növények metamorfózisa címmel 1789-ben,
a misztikus ősnövényről azonban itt egy szót sem ejt. Helyette leírja
azt a megfigyelési módot, amely a lágyszárú virágok föld feletti szervei között
megtalálja a kapcsolatokat. Számos példát felhasználva illusztrálja, ahogy az
egyik szervből a másikba való átmenet megfigyelhető. Több növénynél
megfigyelhető a levélalak folyamatos változása, egyszerűből
összetetté alakulása. A virágot alkotó levelek között pedig gyakran találhatók
átmenetek. Tulipánoknál találhatók félig lomb, félig lepellelevelek, a
sziromlevelek fokozatos összehúzódására és a porzó kialakulására a
vízililiomnál vagy a rózsánál találhatunk példát, a Parnassia genusnál a nektáriumok húzódnak össze fokozatosan
porzóvá. Példák tucatjait lehetne még sorolni, amit Goethe A növények metamorfózisában vizsgál, de a lényeg, a „kulcs”,
amellyel ezek a változásokat leírja minden esetben ugyanaz: a szerv folyamatos
tágulása-szűkülése és a növényi nedvek folyamatos rektifikálódása.
Hogy
a 'költői ihlet', amely összekötötte a látszólag eltérő növényi
szerveket nem biztos, hogy nagyon messze járt az igazságtól. Az utóbbi évek
genetikai kutatásai során találtak egy olyan transzpozont, amely a kerti
oroszlánszáj (Antirrhinum majus) floricuala (flo) génjébe épülve
megakadályozta annak expresszióját, és így a virágzást[7].
Azóta több gént is találtak és jelenleg valószínű, hogy a flo génen kívül három gén felelős a
virágfejődés beindításáért, alátámasztva, hogy a növény különböző
típusú levelei között szoros kapcsolat van.
Goethe színelméleti munkái is itáliai útjához
kapcsolódnak. Fő célja nem a már több ezer éve létező geometriai
optika továbbfejlesztése, hanem a Newton óta kevéssé vizsgált színtan
kibővítése volt. Törekedett a jelenségszintű leírásra és arra, hogy
lehetőség szerint kerülje a jelenségeken túlmutató magyarázatokat.
Színtani munkáit évtizedeken keresztül folytatta, ezen belül a
tudománytörténeti besorolás négy időszakot különít el. Az első Az adalékok a színtanhoz (Beiträge zur Optik) (1791-95), amikor
újfajta prizmakísérletekkel próbálta megmutatni, hogy Newton milyen, színekkel
kapcsolatos összefüggésekre nem hívta fel a figyelmet optikai munkáiban. Ezt
követően a Farbenlehre
(1795-1810) megírásának idején kezdett komolyabban a fiziológiai (látás során
fellépő) színekkel foglalkozni. 1810-20 között az entoptikus színekkel,
majd élete vége felé (1820-1832) Purkinje munkáival és fiziológiai
folyamatokkal foglalkozott.
A
színek vizsgálata akkor kezdte komolyan érdekelni, amikor Itáliában nem talált
olyan rendszert, amely megnyugtatóan tisztázná a színeket számára. (Ilyen
rendszer, bár vitatható volt, de létezett, pl. a biológiában Linné óta.)
Hazatérte után megpróbálta Newton kísérletét rekonstruálni és e végett C.W.
Büttnertől egy üvegprizmát kölcsönzött. (Ez akkoriban még igen drága
mulatság volt, ma bárki kioperálhat egyet egy fillérekért vásárolt rossz
tükörreflexes fényképezőgépből – bár ezek nem „egyenlő oldalú”,
hanem derékszögű prizmák.) Úgy tartják elő is készítette a szobát
Newton experimentum crucisának
megismétléséhez, de a camera obscuraként
működő szobát kipróbálni már nem volt ideje, elköltözött, majd talán
el is felejtette a dolgot. Amikor azonban hónapokkal később Büttner
megsürgette és visszakérte a prizmát, Goethe egy világos, frissen festett
szobában még sebtiben megvizsgálta és belenézett. Amit várt, a prizmatikus
színek kavalkádját, persze nem látta: a fehér fal fehér maradt, és csak ahol
jelentős fényintenzitás-változás volt, mint a sötét ablakkeret a világos
ég előtt, vagy a bútorok kontúrjai, csak ott látszottak a színek. A teljes
spektrum itt sem látszott, inkább csak vékony, egy-két színt tartalmazó sávok.
A
rosszmájú értelmezők szerint Goethe ekkor egyszerűen eldöntötte:
Newton színelmélete hibás, és makacsságában élete végéig képtelen volt
megérteni a nagy angol tudós elméletét.
Ezzel szemben Goethe első, színekkel foglalkozó esszéjét olvasva úgy
tűnik, nem Newton félreértéséről vagy meg nem értéséről van szó,
hanem a prizmaszínek egészen újfajta tárgyalási módjáról.
Newtonnál
a prizmaszínek vizsgálatának célja, hogy 'lelepleződjék' a mögöttük
megbúvó matematikai törvényt. A fénysugarak különböző mértékben törnek meg
a prizmán, és a különböző törékenységű fénysugarak más-más
színűek. Ezek alapján Newton azt is megállapítja, hogy a prizmán
megtörő fény színei a szivárványszínű színcsík meghatározott
területét foglalják el, igazodva az ókori görög harmóniatan által megállapított
arányokhoz. 2. kép.
Az
ezzel szemben megfogalmazott ellenvetések Goethe későbbi munkáiban
ismételten megjelentek, így ezekről ott szólunk részletesebben
Olaszországi
útja után írta meg Goethe az Adalékok a
színtanhoz két vékonyka füzetét. Célja az volt, hogy a newtoni elméletet
felülvizsgáló kutatások induljanak meg a fizikusok között, de próbálkozása
szinte teljesen visszhang nélkül maradt. A tudósok még cáfolásra sem méltatták
munkáját. Kezdeti írásai hatástalan voltát felismerve Goethe elkezdett
intenzíven foglalkozni az optika és látáselméletek fejlődésével, hogy
megmutathassa: a színfelfogás klasszikus tanítását a matematikai optika
túlhangsúlyozása a tizenhetedik század végétől eltorzította.
Vizsgálódásainak alapja a korban nem megfelelően megértett és magyarázott
megfigyelési eredmények voltak. Ilyen volt az a többek által ismert tény, hogy
amikor az ember kellő ideig egy vörös üvegen át nézi a világot, amikor
szemétől elveszi minden zöldes tónusban jelenik meg. Ehhez hasonló
vizsgálatok egyre szisztematikusabbá tételéből nőtt ki a Színtan, amely Schopenhauertől
Coleridgeig, Purkinjétől Helmholtzig sokak számára meghatározó mű
volt.
Goethe
célja egy olyan mű elkészítése volt, amely mind az objektív mind a
szubjektív színjelenségekkel a megfelelő mélységben foglalkozik, egyiket
sem próbálja a másiknak alárendelni, illetve arra redukálni. Az előbbire
Newton az utóbbira a Weimarban hosszú ideig Goethevel együtt dolgozó
Schopenhauer lehet a példa.
Évek
munkájával az ún. didaktikus rész
készült el először (ennek kis része magyarul is olvasható Tandori
Dezső fordításában), majd Newton Opticks
–ban leírt kísérleteit újra bemutató és elemző polemikus rész, végül pedig egy, a korban páratlan alaposságú és
mélységű munka, a Színtan történeti része. A három, önmagában is
megálló könyv közös célja, hogy a színtant új alapokra helyezze és azt
felszabadítsa a korban egyeduralkodó newtoni szemlélettől. Persze ez
Goethének nem sikerült (pontosabban nem Goethének sikerült), ne felejtsük el,
ezekben az években következik be az optika egyik legnagyobb forradalma, Young,
Fresnel, Johannes Müller és mások mind sok szempontból radikálisan szakítanak
Newton elképzeléseivel.
A
Színtan didaktikus része a látás
szervével, a szemmel és az annak működése során fellépő
színjelenségek tárgyalásával kezdődik, ez a „fiziológiai színek” fejezete.
Külön megemlítendő, hogy ezeket a szubjektív jelenségeket Goethe a
normális, egészséges szem működésének velejárójának tartotta, nem fogadta
el, hogy ezek „betegesek”, avagy „optikai csalódások”, hiszen szerinte inherens
és elválaszthatatlan velejárói a látásnak, és így a színek és a látás
kutatásában kiemelt helyük van. Vizsgált pozitív utóképeket (erős fények
keltette képek és színsorozatok), negatív utóképeket (komplementer színek) és
többféle kontrasztjelenséget. A megfigyelések részletezése helyett talán arra
érdemes felhívni a figyelmet, hogy akármennyire is elvetették és elutasították
Goethe színelméleti írásait az elmúlt százötven évben, a megfigyelések
pontosságát még a legacsarkodóbb kritikusok sem kérdőjelezték meg, szemben
Newtonnal, akinek az optikai leveleiben (1672 és 1675) leírt kísérleteket
évekig senki sem tudta pontosan megismételni, sőt, mai tudásunk szerint
azokat nem is lehet, mert már a puszta jelenségek leírásakor azok egy részét
Newton saját elméletéhez igazította és „kozmetikázta”. Ma már elfogadott tény
például, hogy a spektrum Newton által megadott alakja és méretei nem fedik az
egyszerű tapasztalatot, mert a spektrum lila vége rosszabbul látható a
vörösnél. Bár ezt egyes kortárs kritikusai is szemére vetették, a szkeptikus
hangokat hosszú évtizedekre elnyomta Newton megkérdőjelezhetetlen
autoritása és később hírneve.
A
fiziológiai színek között számos, festők által már korábban megfigyelt és
használt, de nem rendszerezett jelenséget tárgyal Goethe. Megemlíti többek
között a szukcesszív kontrasztot, szukcesszív kettős kontrasztot,
szimultán kontrasztokat, amelyeket idővel a pszichológusok már
mérhetővé tettek. Sok ilyen ’anomália’ létezik, például a Helson-Judd
jelenség: Newton „rubrific”, spektrálisan tiszta vörös fényével megvilágított
szürke papír fehér lapon kékes-zöldnek, szürke lapon színtelennek, feketén
pedig pirosnak látszik.
A
fizikai színekkel foglalkozó fejezetben Goethe a közegtől függő
színeket tárgyalta. A korában elfogadott nevek, amelyek szerint a
megfigyeléseket rendszerezte, ma már különösen hatnak. Így a dioptrikus színek
fejezetben tárgyalta a diszperziók, kolloid oldatok, és általában minden
„Trübes Mittel”, vagyis fényt részben áteresztő közeg színjelenségeit és a
fénytörést. A katoptrikus színek tükröződés során, a paroptikus színek
diffrakció hatására keletkeznek. Ez utóbbi megfigyelhető, például ha a
szem elé vékony drótot tartunk és egy gyertya felé fordulunk. Ekkor a gyertya
előtt színes csíkok jelennek meg. (hasonló jelenségekkel már Newton is
foglalkozott.) Végül az epoptikus színek fejezete alatt az
interferenciaszíneket tárgyalta.
Kémiai
színek alatt Goethe az előbbieknél „objektívabb” színeket ért, a látható
tárgyak színeit. Ezeknél is hangsúlyozta azonban, hogy tévedés azt hinni, hogy
ezek a színek állandók, a fényviszonyok apró változásai vagy a szem mozgatása
ezeket is megváltoztatja.
A
Színtan második kötete, a Polémikus rész nem Newton matematikai
optikai tézise ellen irányul, miszerint a fehér fény különböző törésmutatójú
sugarakra bomlik a prizmán, hanem azon merész és nem megfelelően
alátámasztott kijelentés ellen, amely egyenlőségjelet tett e sugarak és a
színek között. Ez a fajta redukció Goethe számára elfogadhatatlan volt. Azonban
érvei nem merültek ki a hólizmus fontosságának ismételgetésében (ahogy ma sok,
"alternatív" természettudományos módszer azt teszi), hanem
szisztematikusan gyűjtötte a newtoni elméletnek ellentmondó illetve azzal
nem magyarázható jelenségeket. Megkérdőjelezte Newton állítását: hypotheses non fingo, és rámutatott: az
induktív tudományok mintaképe, a nagy Newton, koránt sem felelt meg a saját
maga által hirdetett metodológiai követelményeknek. Bár Goethe sokszor (ok
nélkül is) ócsárolta Newton elméletét, azt nem állíthatjuk, hogy ne ismerte
volna részletesen a newtoni kísérleteket. Az összes Opticksban leírt kísérletet alaposan megvizsgálta. Amikor pedig
elvetette Newtont, nem csak az absztrakciók és a 'háromszögű
üvegfütykös"[8]
gyűlölete, hanem a tapasztalás és tapasztalat elsődleges fontosságába
vetett megingathatatlan hite is hajtotta. Követőre alig talált, ezek jó
része is idővel elpártolt tőle (mint Seebeck és az ifjú
Schopenhauer).
Az
igazsághoz hozzátartozik, hogy Goethe Newton-ellenessége részben nem az általa
is elismerten nagy gondolkodó, hanem a kor felületes és gyakran hibás
kompendiái ellen volt címezve. A newtoni szemlélet egyik hatása az volt, hogy a
jelenségeknek az elméletnél kisebb fontosságot tulajdonítottak, azokat csak
epifenoméneknek, a 'valódi', mögöttes realitásokat felfedő elemeknek
tartották, és ebből következően mostohán bántak velük. Így a
frappáns, nagy magyarázó erejű elmélet a további kutatások gátjává vált,
pedig prediktív ereje nem volt kielégítő, ahogy az a tizenkilencedik
század során kiderült.
Nemcsak
Erxleben és társai közöltek hibás leírásokat Newton híres optikai
kísérleteiről és leírásairól, pontatlan ábrázolások azóta is újra és újra
felbukkannak, kis hazánkban legutóbb a Búvár hasábjain 3. kép. A hibákat Goethe Newton túlságosan elvont (és a
jelenségeket nem is pontosan leíró) elméletének számlájára írta. Így lett a
már-már félistennek tartott "Bal Isaak" Goethe számára a merev,
élettelen, racionalista tudomány szimbóluma, s mint ilyen, fő ellensége. A
kor nem is igen engedte, hogy Goethe az alkimista, okkult kvalitásokkal és
vegetatív princípiumokkal is foglalkozó tudóst is lássa Newtonban.
Goethe
színelméletét besorolhatjuk egy régi, ún. modifikácionista tradícióba, amely
Newton elméletének elfogadása óta búvópatakként jelent meg újra és újra és
tudomány fő sodrába nem került be azóta sem. Ez azonban nem magyarázza meg
a szokatlanul kíméletlen bírálatot, amit Goethe színtani munkái több mint száz
éven keresztül kaptak.
Általános
vélemény, hogy Goethe gigantikus Színelméletében
meddőn polemizált a színtan területén nyilvánvalóan nagyobb
szaktekintélynek számító Newtonnal. Bár igaz, hogy általában a polemizálás nem
a legfelelőbb stratégia igazunk bizonyítására, érdekes megvizsgálni, miért
is volt olyan meddő ez a harc.
Amit
Goethe tudománytalanságának fő bizonyítékaként tartottak számon az
matematika és mechanikaellenessége. Ez azonban tévedés. Általában Goethe
elfogadta a mechanisztikus magyarázatok jogosságát, amíg nem terjednek
érvényességi területükön túlra és addig nem is vonta kétségbe hasznosságukat.
Ha azonban igen, akkor komoly hibákhoz, megrögzött és doktriner felfogáshoz
vezetnek, amelyek meggátolják egy tudományág fejlődését. A matematikaellenesség
vádja ellen már életében többször védekezni kényszerült. Bár igaz, hogy nem
matematikai tehetsége volt a legkiemelkedőbb, a tiszta matematikát és
Euklideszt csodálta. Amit ellenzett, az, Berkeley püspökhöz hasonlóan, a pontos
matematika (szerinte) nem pontos és nem megalapozott használata. [GAZ2]
Szintén
vádként szokott elhangzani, hogy Goethe szubjektív prizmatikus kísérletei nem
egy objektív, ernyőn felfogott kép vizsgálatával foglalkoznak, hanem a
prizmába nézéskor látott színeket vizsgálja. Bár az újabb kutatások Newton
kéziratos hagyatékában megmutatják, hogy maga Newton is így kezdte
vizsgálatait, szintén fontos megemlíteni, hogy az ernyő vizsgálata
éppolyan szubjektív (hiszen saját szemünkkel nézzük azt), az objektivitásnak
csak a látszatát kelti ez a vizsgálati mód.
Goethe
elvetette Newton színkörét is, ami egyszerűen a két végén összeillesztett
és kört formáló spektrum volt. E helyett Goethe saját színkörének
elkészítésekor a következőket vette figyelembe. A prizmába tekintéskor,
vagy amikor a prizma által megtört fénysugarat felfogó ernyő nincs
túlságosan távol a prizmától, nem az egész spektrumot, hanem csak két színes
sávot látunk. 4. kép Az egyik
lila-kék, a másik sárga-vörös. Ez a világos-sötét határvonalon megjelenő
két színsáv van Goethe színkörének két oldalán (egyben a meleg és hideg
színekként két 'pólust' is jelölnek). A színsávok találkozásakor jelenik meg a
zöld, mint a sárga és a kék 'keveredése'. (Szemmel követve a prizma által
vetített képet a felfogóernyő távolításával ez valóban így írható le.)
Azonban a két színsáv másik oldala is keveredhet, ennek eredménye a 'bíbor', és
ezzel válik a színkör teljessé. 5. kép
Persze ahhoz, hogy a lila és vörös vége a spektrumnak találkozzék, képletesen
'ki kell fordítani' azt, mintha nem egy sötét szobába behatoló fénysáv útjába
állítanánk a prizmát, hanem világos szoba 'sötétség-sávjába'. 6. kép Ez, Newton színfelfogásához
szokott gondolkodásunknak legalábbis furcsa. A színek létrejöttében csak a
fényt (erejét, fajtáját) szoktuk figyelembe venni, a sötétséget nem. A newtoni
elmélet számára nem értelmezhető ez a bíbor egyszerű színként, és az
így létrejövő goethei színkör belső kapcsolatai sem. Goethe színköre
ugyanis, azon kívül, hogy a spektrum színeit rendezi, tájékoztat az adott
színek komplementereiről is, amely mindig egy adott színnel szemben
helyezkedik el.
Newtonnal
ellentétben Goethe egyik alapfeltevése, hogy a színek közötti kapcsolatok nem
esetlegesek. Ez éppúgy bizonyíthatatlan előfeltevés, mint Newton hite
abban, hogy az ókori, részben püthagoreánus harmóniatan matematikai arányai nem
csak az oktávon belüli hangközökre, hanem a színekre (pontosabban a
prizmaszínek ernyőre vetített képeinek arányaira) is vonatkoznak.
Ma
talán egyik 'sejtést' sem tartjuk megalapozottnak. De ez várhatóan mai
elképzeléseink nagy részéről is idővel beigazolódik, hiszen a ma
ismert tudományos elméleteink nagy része is (már) hibás.
Goethe
azonban ezen sejtését követve számos, a newtoni elméletben nem
értelmezhető jelenséget figyelt meg és magyarázott. Többek között
megmutatta, hogy a spektrum színei közel sem olyan állandóak mint Newton
állította, és mint ilyenek nem lehetnek a hullámhossz biztos jelzői.
Newton 2. tétele értelmében „A fénytörés bizonyos mértékéhez mindig ugyanaz a
szín tartozik és ugyanazon színhez mindig egyazon mértékű törés”[9].
Így egy másodlagos minőséget (színt) egy elsődlegesre (fizikailag
mérhető törékenységre) redukál az elmélet. Ami azonban Goethe
megfigyeléseiből adódik, az az, hogy ez az egy az egyhez történő
megfeleltetés egyszerűen hibás, nem felel meg a valóságnak. Saját
kromatikai törvényei jórészt már magyarázhatók az azóta megismert központi
idegrendszeri szabályozó modulokkal. Így a polaritás, a teljességre törekvés,
vagyis a szem komplementer-„kívánása”, a színes árnyékok törvényei ma már nem
tűnnek 'légből kapottnak'. Ahogy azonban Goethe megadja ezeket a
törvényeket, az szokatlan mai tudományos felfogásunk számára. Célja mindig
kiragadott, 'letisztított' jelenségek bemutatása mint univerzális
„ősjelenségek”, soha sem elméletek megfogalmazása. Ez a kromatikában a
kolloidika ismert Faraday – Tyndall jelenségéhez hasonló, és a zavaros közegen
áthaladó fény színváltozásait magyarázza. Kérdéses, hogy ez a módszer
tudományos-e? Más szóval vannak-e „észlelési” szinten is megfogalmazható
törvények? És ha igen, ezek milyen cáfolhatók vagy igazolhatók.
Nagyon
nehéz Goethe és Newton vitájára elfogulatlanul tekintenünk. Biztos, hogy az
írófejedelem kevés megértésre számíthatott abban a korban, amikor a
"nem-newtoni tudomány” önellentmondás volt. C.L. Eastlake-et már azért is
támadás érte, hogy amikor 1840-ben lefordította angolra a Színelmélet egy részét, az előszóban azt merte állítani, hogy
az a festészettel foglalkozóknak hasznosabb mint Newton Opticks-ja. A világ sokat változott, és bár mai tudományunk is sok
szempontból hű newtoniánus gyökereihez, a változások sok szempontból
Goethét látszanak igazolni. Már a tizenkilencedik században egyre több
nem-korpuszkuláris és nem-mechanikus szemléletű metaforát használtak a
tudósok, az indukcióba vetett naiv hit megdőlt, Newton tündöklő
csillaga is más fénnyel ragyog a kvantumfizika és a relativitáselmélet
megjelenése óta. A goethei módszer számos országban reneszánszát éli (USA,
Németország) és olyan, kevéssé megalapozott 'alternatívákat keresők' is
zászlójukra tűzik a nevét, akik mind szemléletük eredetiségében, mind
zsenialitásukban messze elmaradnak a tudós-költőtől.
Goethe
olyan kutató volt, aki a kor tudományos eredményeit jól ismerte, de hatalmas
tájékozottságával nem instrumentalista, a természetet felhasználó (kihasználó?)
tudományt akart művelni, hanem pusztán a megismerésre törekedett. Mai
tudományunk alapvetően a természet manipulálás általi megértését tartja
céljának, sok szempontból technológiai (és gazdasági) érdekeknek
kiszolgáltatott, nem az a független megismerése a világnak, ahogy a legtöbb
tudós ezt látni szeretné. Egyre többen vannak, akik egy ‘másfajta tudomány’
mellett szeretnének kiállni, amely korunk számos komoly ökológiai, társadalmi
problémáját is el tudná kerülni. Sokak szerint Goethe ennek az új szemléletnek
előfutára. Szerinte a természet megismerhető, megfelelő megfigyelése
pedig egészen új érzékszerveket tud kifejleszteni az emberben. Ez valóban
lehet, hogy megfontolandó alternatíva a mai tudomány számára - a tudomány
tanítását illetően mindenképpen. De ha ez igaz, akkor egészen máshogy kell
megtanulnunk szemlélni és megfigyelni a körülöttünk látható világot, nem pedig
hólizmust kiáltva az utcára vonulva tüntetni a tudomány ellen.
Fink, Karl, J. 1991. Goethe’s History of Science Cambridge Univ. Pr. Cambridge
Goethe: Utazás Itáliában. 1922 Március. Genius Kiadás. (1500 számozott példány)
Jackson, Myles W. 1994 .A Spectrum of Belief: Goethe’s ‘Republic’ versus Newtonian’Despotism’’
in: Social Studies of Science Vol. 24
(1994), pp. 673-701. London
Lenoir, Timothy: 1982. The Strategy of Life: Teleology and Mechanics in 19th century German Biology. Univ. of Chicago Press
Newton, Isaac 1977. A Világ rendszeréről és egyéb írások. (ford. Fehér Márta). Magyar Helikon
Nisbet, H.B. 1972. Goethe And The Scientific Tradition. Institute of Germanic Studies Vol. 14. University of London
Rehbock,
Theda. 1995. Goethe und die ‘Rettung der
Phänomene’. Konstanz:Verlag am Hochkgraben
Sepper, Dennis L. 1988. Goethe contra Newton (Polemics and the project for a new science of color). Cambridge University Press.
Shapiro, Alan E. 1993. Fits, Passions and Paroxysms. Physics, Method, and Chemistry and Newton's theories of colored bodies and fits of easy reflection. Cambridge Uni. Press
Stephenson, R.H. 1995. Goethe’s Conception of Knowledge and Science. Edinburgh University Press. Edinburgh
Trienes, Rudie. 1989. Type Concept Revisited – A Survey of German Idealistic Morphology in the First Half of the 20th Century. History and Philosophy of Life Sciences, 1989/11
Bown, William. 1991. ‘Flowers start from a single gene’ in: New Scientist, 06 July 1991, Vol.131 No.1776
Coen, Enrico
Carpenter, Rosemary. 1992 ‘The
power behind the flower: What makes a plant flower?’ in: New Scientist, 25 April 1992, Vol.134
No.1818
[1] Hazánkban történt erre már kísérlet: Dr. Túróczi-Trostler József Goethe mint természettudós 1915, ill. Lukács Béla Goethe a zseniális dilettáns. Magyar Tudomány 1999. 10.szám.
[2]Eckermann: Beszélgetések Goethével (1956, Művelt Nép, Budapest) 1823 dec. 30-i beszélgetés az egyik legismertebb példa.
[3]Frederick Amrine: Goethe and the Sciences: an Annotated Bibliography in Boston Studies in the Philosophy of Science 97 (BSPS 97) Goethe and the Sciences: a Reappraisal (ed. F. Amrine, F.J. Zucker, 1987, Riedel, Boston)
[4]Ezért is írta az os intermaxillareről szóló cikket, mert a kor tanítása szerint ez, az egyébként minden emlősben megtalálható csont az emberben hiányzik, ezzel is bizonyítva, hogy az ember az állatoktól külön, azok fölött helyezkedik el
[5] Itáliai. Utazás, p. 265.
[6] Nincs benne az 1984-es Önéletrajzi írásokban, csak a nap eleje.
[7] Coen, Enrico Carpenter, Rosemary. 1992 ‘The power behind the flower: What makes a plant flower?’ in: New Scientist, 25 April 1992, Vol.134 No.1818 valamint Bown, William. 1991. ‘Flowers start from a single gene’ in: New Scientist, 06 July 1991, Vol.131 No.1776
[8] Így nevezte Hegel a prizmát egyik, Goethéhez írt levelében.
[9] Newton: A világ rendszeréről és egyéb írások. 1977 Magyar Helikon