Oktaeder logo Kötelezően választható társadalomtudományi / szabadon választható tárgy


 
Feminista tudománykritika
Ajánlott Szakok: minden szak számára
Kód: xxxn9047
Heti óraszám 2+0
Ajánlás szintje: választható tárgy
Előadó Kovács Ágnes
Central European University
Előismeretek Tematika Számonkérés módja
Hírek, információk Naptár Irodalom

Vissza A Tantárgy Részletes Leírásához
 

 
 
 
 


 



Feminista tudománykritika
Heti 2 órás előadás, amely szabadon választható előadásként is felvehető.

 Előadó:
Kovács Ágnes
Közép-Európai Egyetem (CEU), Gender Studies Tanszék

 

Helye: Északi tömb 3.67 terem Ideje: péntek 2 - fél 4
 
Ajánlás:

A kurzus a TTK-n és az IK-n társadalomtudományi tárgyként felvehető. A társadalomtudományi tárgykörön belül tudományfilozófiai tantárgynak számít.
A kurzus bevezetés a természettudományok feminista kritikájába. Áttekintést nyújt a feminista tudománykritika kialakulásáról, ismerteti e szerteágazó terület irányzatait, bemutatja a különböző megközelítéseket, és elemzi ezek egymáshoz való viszonyát. Különös hangsúlyt kapnak a különböző megközelítések ismeretelméleti következményei. A kurzus céljai között szerepel minél több és változatosabb természettudományos diszciplína és elmélet (evolúcióelmélet, szociobiológia, evolúciós pszichológia, neuroendokrinológia, primatológia, ősemberkutatás, molekuláris biológia, klasszikus mechanika, nagyenergiájú fizika) elméletére és gyakorlatára vonatkozó feminista kritika bemutatása, összehasonlítása, valamint az általuk felvetett ismeretelméleti kérdések tárgyalása
Az előadások három téma köré csoportosulnak: (1) nők a tudományban (2) a nemekről alkotott tudományos elméletek (3) a nemek közötti viszonyok megszervezésének következményei a (nem kifejezetten a nemekről szóló) tudományos tudás tartalmára nézve. Ennek megfelelően tudománytörténeti, -szociológiai, -filozófiai és ismeretelméleti kérdések kerülnek megvitatásra.
Az órákon előadások lesznek, illetve a hallgatók érdeklődésétől és aktivitásától függő mértékben ehhez kapcsolódó vita.


Számonkérés:

Jegyet szerezni a félév végén, vagy a vizsgaidőszakban tartott írásbeli vizsgán lehet. A vizsgatematika innen letölthető. Alternatív jegyszerzési lehetőség az órák valamelyikén előzetesen egyeztetett irodalom alapján tartott 20-25 perces kiselőadás.


Tematika:

(1-2). Február 13 és 20. Bevezető, a kurzus szerkezete, témáinak áttekintése. A feminizmus mint társadalmi mozgalom (hullámmodell) és mint nézetrendszer (deskriptív és normatív komponensek). A társadalmi nem (gender) fogalma, annak strukturális, individuális és szimbolikus aspektusai. Példa: a kabil törzs mitikus-rituális világképe (Bourdieu); a mikrohullámú sütő világa (Cockburn-Ormrod). A feminista tudománykritika témái.

Haslanger, Sally and Nancy Tuana (2008). Topics in Feminism. In Edward N. Zalta (ed.) The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2008 Edition) http://plato.stanford.edu/archives/fall2008/entries/feminism-topics/

Bourdieu, Pierre (2000). Férfiuralom. Ford. N.Kiss Zsuzsa. Budapest: Napvilág

Cockburn, Cynthia & Ormrod, Susan (1993). Gender and Technology in the Making. London: Sage

Lévai Katalin (2000). Feminizmustörténet I. Esély 2000/1, 49-61.

Lévai Katalin (2000). Feminizmustörténet II. Esély 2000/2, 3-15.

Lévai Katalin (2000). Feminizmustörténet III. Esély 2000/5, 18-40.

Lévai Katalin (2000). A nő szerint a világ. Budapest: Osiris

Acsády Judit (1996). Lovagiasságtól a vádaskodásig. Képek a magyarországi antifeminizmus tablójáról. EDUCATIO, 1996/3, 454-466.

Wolf, Naomi (1999). A szépség kultusza. ford. Follárdt Natália. Debrecen: Csokonai

Kolbenschlag, Madonna (1999). Búcsúcsók Csipkerózsikának. ford. Görömbei Réka et.al. Debrecen: Csokonai

(3) Február 27. Liberális, egzisztencialista, marxista/szocialista, pszichoanalitikus, radikális és posztmodern feminizmusok. Társadalomelmélet és cselekvési terv.

*Beauvoir, Simone de (1969). A második nem. Ford. Görög Lívia és Somló Vera. Budapest: Gondolat

Tong, Rosemarie (1993). Feminist Thought: A Comprehensive Introduction. London: Routledge

(4) Március 6. Nők a tudományban I.: Női (majdnem) Nobel-díjasok három generációja. Marie Curie, Rosalind Franklin, Jocelyn Bell..

McGrayne, Sharon B. (1998). Nobel Prize Women in Science. (Curie 11-36, Franklin 303-331, Bell 357-377). Washington, D.C.: Joseph Henry Press

*Hubbard, Ruth (2003). Science, Power, Gender: How DNA Became the Book of Life. Signs, Vol. 28. No. 3, 901-921.

*Elkin, Lynne O. (2003). Rosalind Franklin and the Double Helix. Physics Today, Vol. 56, No. 3, 42-48.

Watson, James D. (1972). A kettős spirál: személyes beszámoló a DNS szerkezetének felfedezéséről. Ford. Korányi Tamás. Budapest: Gondolat

Rose, Hilary (1994). Nine Decades, Nine Women, Ten Nobel Prizes: Gender Politics at the Apex of Science. In Love, Power, and Knowledge: Towards a Feminist Transformation of the Sciences (pp. 136-170). Bloomington: Indiana University Press

(5) Március 13. Nők a tudományban II: a névtelen tömegek. Alulreprezentáció, szegregáció, nemi diszkrimináció az oktatásban és a kutatásban. Törekvések a nők részvételének növelésére.

Schiebinger, Londa (1991). Has Feminism Changed Science? (“Women in Science” 19-64. oldal; “Gender in the Cultures of Science” 65-103. oldal) Cambridge, MA & London, UK: Harvard University Press

Wenneras, Christine & Wold, Agnes (1997). Nepotism and Sexism in Peer Review. Nature, 387, 341-343.

Zuckermann, Harriet (1991). The Careers of Man and Women Scientists: A Review of Current Research. In Zuckerman, H.; Cole, J. & Bruer, J. (eds). The Outer Circle: Women in the Scientific Community (pp. 27-56). New York: W.W. Norton

(6) Március 20. A biológiai nem társadalmi konstrukciója. Megalapozza-e a biológiai nem (vagy annak reprezentációja) a nők és férfiak által betölthető / betöltendő társadalmi szerepeket?

Laqueur, Thomas (2001). A testet öltött nem: Test és nemiség a görögöktől Freudig. Ford. Szabó Valéria et al. Budapest: Új Mandátum

(7) Március 27. Darwin elmélete a törzsfejlődésről. Nemi univerzálék az állat- és embervilágban. Szexuális szelekció és viktoriánus értékek. Szociobiológia és evolúciós pszichológia. Feminista kutatói stratégiák. Feminista ismeretelméletek I.: Naiv feminista empirizmus és ennek a logikai pozitivizmushoz való viszonya.

*Gowaty, Patricia A. (2003). Sexual Natures: How Feminism Changed Evolutionary Biology. Signs, Vol. 28, No. 3, 901-921.

Hubbard, Ruth (1992). The Politics of Women’s Biology (Ch 7: Have Only Men Evolved? pp. 87-106). New Brunswick & New Jersey: Rutgers University Press

*Lakatos László (2008). Biológiai imperializmus. In Némedi Dénes (szerk). Modern szociológiai paradigmák (157-202. oldal). Budapest: Napvilág

(8) Április 3. Vadászó-gyűjtögető őseink: androcentrikus és gynocentrikus elméletek az emberi kultúra eredetéről. Az androcentrizmus fogalma. Feminista ismeretelméletek II: Feminista nézőpontelméletek. A hagyományos objektivitásfogalom pszichonalitikus kritikája.

Bleier, Ruth (1984). Science and Gender: A Critique of Biology and Its Theories on Women. “Theories of Human Origins and Cultural Evolution: Man the Hunter” (pp. 115-137). [New York]: Pergamon Press

*Keller, Evelyn Fox (1978). Gender and Science. Psychoanalysis and Contemporary Thought, Vol. 1, No. 3, 409-433.

*Smith, Dorothy E., 1996 [1974]: Women’s Perspective as a Radical Critique of Sociology. In: Keller, Evelyn Fox & Longino, Helen E. (eds.): Feminism and Science (pp. 17-27). Oxford: Oxford University Press

*Hartsock, Nancy M. (1998). The Feminist Standpoint: Developing the Ground for a Specifically Feminist Historical Materialism. In: The Feminist Standpoint Revisited and Other Essays (105-132). Boulder and Oxford: Westview Press.

Lukács György (1971). Az eldologiasodás és a proletariátus tudata. In: Történelem és osztálytudat (319-509. oldal). Budapest: Magvető

(9) Április 17. Női agy, férfi ész. Neuroendokrinológiai kutatások logikája, a lineáris-hormonális modell. A nemi szterotípiák szerepe az érvelésben. Feminista ismeretelméletek III: kontextuális empirizmus. Társas episztemológia, a (tudományos) közösségek szerepe.

Longino, Helen. (1990). Science as Social Knowledge: Values and Objectivity in Scientific Inquiry. Princeton: Princeton University Press

(10) Április 24. Mechanisztikus filozófia, tudományos forradalom és társadalmi változás a 17. sz.-ban. A természet halála. Nőkkel kapcsolatos attitűdök a modern tudomány születésekor. A Royal Society és a boszorkányüldözés; Bacon és a Novum Organum; Boyle és a gáztörvény. A modernitás feminista kritikája.

Merchant, Carolyn (1989). The Death of Nature: Women, Ecology, and the Scientific Revolution. San Fransisco: Harper

Potter, Elizabeth (2001). Gender and Boyle’s Law of Gases. Bloomington & Indianapolis: Indiana University Press

(11) Május 15. Összefoglalás: lehetséges álláspontok a társadalmi nem és a tudomány kapcsolatáról. Az objektivitás feminista koncepciói.

Haraway, Donna J. (1994). A szituációba ágyazott tudás. In: Hadas Miklós (szerk.): Férfiuralom: Írások nőkről, férfiakról, feminizmusról (pp. 121-141). Budapest: Replika Kör

*Harding, Sandra (1993). Rethinking Standpoint Epistemology: What is Strong Objectivity? In Alcoff, Linda & Potter, Elizabeth (eds.). Feminist Epistemologies (pp. 49-82). New York & London: Routledge

Nelson, Lynn Hankinson (1990). Who Knows? From Quine to a Feminist Empiricism. Philadelphia: Temple University Press
 

Irodalom:
 
Kiselőadáshoz javasolt irodalom:

Bogart, Kennethe P. & Doyle, Peter G. (1986). Non-Sexist Solution of the Menage Problem. The American Mathematical Monthly, Vol. 93, No. 7., 514-518.

Fausto-Sterling, Anne (1992). Hormonal Hurricanes: Menstruation, Menopause, and Female Behaviour. In Myths of Gender: Biological Theories about Women and Men. (pp. 90-122). New York: BasicBooks

Keller, Evelyn Fox (1985). The force of the pacemaker concept in theories of aggregation in cellular slime mold. In Reflections on Gender and Science (pp. 150-158). New Haven & London: Yale Univ. Press.

---. Reason and Spirit at the Birth of Modern Science. In Reflections on Gender and Science (pp. 43-65).

Kimura, Doreen (1999, 2003). Női agy, férfi agy. Ford. Boross Ottilia. Budapest: Kairosz

Longino, Helen & Doell, Ruth (1983). Body, Bias, and Behaviour: A Comparative Analysis of Reasoning in Two Areas of Biological Science. Signs, Vol. 9, No. 2., 206-227

Martin, Emily (1991). The Egg and the Sperm: How Science has Constructed a Romance Based on Stereotypical Male-Female Roles. Signs, 16, 485-501.

Schiebinger, Londa (1996). Why Mammals are Called Mammals: Gender Politics in Eighteenth-Century Natural History. In E.F. Keller & H.E. Longino (eds.): Feminism & Science (pp. 137-153). Oxford: Oxford University Press

+ az egyes óráknál felsorolt irodalmak közül a csillaggal megjelöltek.

A kurzus témáihoz kapcsolódó áttekintő / összefoglaló jellegű irodalom:

Anderson, Elizabeth, "Feminist Epistemology and Philosophy of Science", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2008 Edition), Edward N. Zalta (ed.), http://plato.stanford.edu/archives/fall2008/entries/feminism-epistemology/

Harding, Sandra (1986). The Science Question in Feminism. Ithaca & London: Cornell University Press

Harding, Sandra, 1991: Whose Science? Whose Knowledge? Thinking from Women’s Lives. (főleg Ch 2: Feminism Confronts the Sciences: Reform and Transformation, pp. 19-50). Milton Keynes: Open University Press

Kovács Ágnes (2004). Feminista tudománykritika, ismeretelmélet és tudományfilozófia. OTDK dolgozat http://hps.elte.hu/tdk/dogak/kovacs_doga.pdf

 


Hírek, információk:
A tanfolyammal kapcsolatban érdeklődni lehet Ropolyi Lászlónál is
Lágymányos, Déli tömb 1.504 szoba
Tel: 2090 555/6667 mellék vagy 372 2949
Utolsó felfrissítés: 2009. május 19.